مائده طهماسبی، بازیگری که بیشتر از سینما در تلویزیون شناخته شده، در جشنواره فیلم فجر امسال، ایفاگر نقش دو مادر متفاوت در دو فیلم کارگردان‌ اولی است.

چالش‌های ایفای نقش یک مادر درمانده

او در فیلم‌های «بی‌رویا» ساخته آرین وزیردفتری و «علف‌زار» به کارگردانی دانش کاظمی حضور دارد که نقش متفاوتش در فیلم دانشی، مورد توجه قرار گرفته است. او درباره چالش‌های نقش مادر چهار پسر متجاوز در فیلم «علف‌زار» می‌گوید: این فیلم براساس یک داستان واقعی نوشته شده و زمانی که فیلم‌نامه را خواندم، برایم بسیار تکان‌دهنده بود چون قرار بود نقش زنی را ایفا کنم که مادر چند پسر متجاوز و محکوم به اعدام است، این وضعیت برای یک زن و مادر بسیار بغرنج است چون اصلاً چنین اتفاقی را باور نمی‌کند.
او با بیان اینکه نقش‌آفرینی مادری که به بچه‌هایش باور داشته اما این باور از بین می‌رود و شکاف‌های جدی میان او و پسرانش که در طول قصه ایجاد می‌شود، بزرگ‌ترین چالش من در مواجهه با این کاراکتر بود، می‌افزاید: این تغییر موقعیت بسیار تکان‌دهنده و سخت است چون این زن در وضعیت عجیبی قرار می‌گیرد، مادری که بچه‌هایش دست به جنایتی فجیع زده‌اند و قرار است اعدام شوند.

 فیلم‌نامه‌هایی متفاوت و جذاب

وی درباره نقش کوتاهی که به عنوان مادر آرش در فیلم «بی‌رویا» هم ایفا کرده است، می‌گوید: هر دو فیلمسازی که با آن‌ها کار کردم از جوان‌های خوش‌ذوق و بااستعداد فیلم‌اولی هستند. من فیلم‌نامه «بی‌رویا» را خیلی دوست داشتم چون بسیار متفاوت بود و نگاه مدرن و روان‌شناختی به جامعه و انسان داشت. نقش مادر آرش با اینکه نقش کوتاهی بود اما ساده نبود چون نقش زنی را ایفا کردم که در توهم از دست دادن پسرش به سر می‌برد، او در میان بلاتکلیفی روحی و روانی بدی قرار داشت ولی چون نقش من در فیلم کوتاه بود شاید خیلی جا نیفتاد اما خوشحالم که در این فیلم حضور داشتم. فیلم‌نامه «علف‌زار» هم بسیار جذاب بود و نخستین چیزی که مرا جذب کار کرد، فیلم‌نامه آن بود.
 انسجام گروهی در یک فیلم
طهماسبی که بازی خوبی در فیلم «علف‌زار» از خود به نمایش گذاشته به گمان عده‌ای ممکن است نامش در میان نامزدهای نقش مکمل زن این دوره باشد. او درباره اینکه چقدر گرفتن سیمرغ جشنواره فیلم فجر برایش اهمیت دارد، خاطرنشان می‌کند: من خیلی دغدغه جایزه گرفتن ندارم اما برایم مهم است که بازی‌ام از سوی مردم و منتقدان دیده شود. به نظرم کستی (قالبی) که کاظم دانشی و بهرام رادان برای این فیلم چیده‌اند، واقعاً موفق بود چون همه در جای درست خودشان قرار داشتند و دلیل موفقیت فیلم هم متأثر از انسجام گروهی بود ضمن اینکه همه اعضای گروه عاشقانه و یکدل کار کردند چه بازیگران ستاره و شناخته شده و چه بازیگران تازه‌کاری که از تئاتر وارد سینما شدند. همه این‌ها یک مجموعه قشنگ را ساختند که نتیجه‌اش را دیدیم.

دوران کارگردان‌های دهه هفتادی

او با این توضیح که فیلم‌نامه هر دو اثر موجب شد در آن‌ها قبول نقش کند، می‌گوید: البته اسم بهرام رادان به عنوان تهیه‌کننده «علف‌زار» بی‌تأثیر نبود و زمانی که با کاظم دانشی آشنا شدم، دیدم چه پسر باسوادی است، او از خانواده تئاتر می‌آید و فیلم‌های کوتاه بسیار خوبی دارد.
طهماسبی با اشاره به ورود کارگردان‌های دهه هفتادی به عرصه فیلم‌سازی یادآور می‌شود: کاظم، پسر بسیار پرشور و بااستعدادی بود که می‌دانست قرار است چه کار کند و چه بسازد. با وجود اینکه عوامل پشت صحنه و جلو دوربین از افراد باتجربه سینما بودند اما کاظم، دکوپاژ داشت و با فکر و ایده پیش می‌رفت، ضمن اینکه همدلی و تعامل بسیار خوبی با همه عوامل داشت.
این بازیگر درباره اولویت مدیومی که علاقه‌مند به کار در آن است، عنوان می‌کند: برایم مدیوم سینما یا تلویزیون فرقی ندارد، من از خانواده تئاتر آمدم و آن را بسیار دوست دارم اما فیلم‌نامه و نقش برایم اولویت دارد اینکه چقدر چالش‌برانگیز است. ضمن اینکه ژانر کمدی هم برایم بسیار جذاب است و علاقه‌مند به تجربه آن هستم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.