استاندار خراسان رضوی با اشاره به وضعیت نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی گفت: سهم خراسان رضوی از نهضت ملی مسکن ۴۰۰ هزار واحد طی چهار سال آینده است که در دو سال اول ۲۰۰ هزار واحد و ۲۰۰ هزار واحد طی دو سال بعد در استان احداث می‌شود. تاکنون حدود ۶۰ درصد از زمین‌های مربوط به ۲۰۰ هزار واحدی که در مرحله اول احداث می‌شود قطعی و تامین شده است.

تامین ۶۰ درصد زمین‌های طرح نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، یعقوبعلی نظری در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی از احقاق حق مردم در تعیین سرنوشت خودشان به عنوان مهم‌ترین دستاورد نظام جمهوری اسلامی ایران نام برد و افزود: هرچند در طول تاریخ و در سایه حکومت‌های وابسته و استبدادی این حق از مردم گرفته شده بود اما به برکت پیروزی انقلاب اسلامی که خود مردم نقش اساسی در آن داشتند فرصت یافتند تا سرنوشت خودشان را در اختیار بگیرند.

وی استقلال سیاسی، استقلال علمی، آزادی و ... را از دیگر دستاوردهای پیروزی انقلاب اسلامی دانست و افزود: هر چند مردم با مشکلات معیشتی، اقتصادی و دیگر گرفتاری‌ها مواجه هستند اما این مسائل از انقلاب و نظام مقدس اسلامی نیست بلکه از مدیریت ما مسئولان است، مردم با این بینش و بصیرتی که دارند باید بین این دو فرق قائل شوند.

استاندار خراسان رضوی در ادامه با بیان اینکه حمل و نقل زیرساخت توسعه است، عنوان کرد: هرچند وضعیت راه‌ها و زیرساخت‌های حمل و نقل نسبت به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی قابل مقایسه نیست به طوری که در آن زمان چیزی به عنوان بزرگراه و آزادراه نداشتیم اما با این وجود نسبت آزادراه در خراسان رضوی به کل کشور بسیار پائین است.

وی افزود: اگرچه اکنون در خراسان رضوی ۱۱۱ کیلومتر که بخش عمده آن کمربندی است آزادراه و ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ کیلومتر بزرگراه داریم ولی نسبت به میانگین کشوری پائین است.

نظری با اشاره به سفر یک روزه وزیر راه و شهرسازی در ۱.۵ ماه گذشته به همراه معاونین به خراسان رضوی گفت: در پی این حضور برای وضعیت راه‌های خراسان رضوی ۴۰ مصوبه از جمله قطار سریع‌السیر تهران -مشهد، خط آزادراه حرم تا حرم و راه‌آهن مشهد -گرگان داشتیم.

وی مطرح کرد: علی‌رغم اینکه به برکت وجود علی بن موسی‌الرضا(ع) ظرفیت معنوی بسیار استثنایی در مشهد مقدس وجود دارد،  اما سال‌هاست پروژه قطار سریع‌السیر تهران -مشهد معطل باقی مانده است.

استاندار خراسان رضوی همچنین عنوان کرد: در شورای عالی زیارت و توافق فی‌مابین ما با وزیر راه و شهرسازی خط آزادراه حرم تا حرم جزء توافق‌ها و مصوبات بود.

وی با تأکید بر اینکه باید زیارت آسان، ارزان و سریع را برای همه هموطنانمان فراهم آوریم، اظهار کرد: با توجه به ظرفیتی که در مشهد مقدس و خراسان رضوی داریم به نتیجه رسیدن این پروژه‌ها تأثیرات بسیاری در عرصه اقتصادی استان به همراه دارد.

نظری گفت: باوجود اینکه برای رفتن به مرزهای خراسان رضوی چهار مسیر از جمله قوچان به درگز، سرخس، دوغارون و خواف داریم، اما نه تنها برای حمل و نقل اقتصادی شرایط مناسبی ندارند بلکه مشکلات اجتماعی و تلفات را هم در پی‌ دارند. امیدواریم با زمینه‌هایی که فراهم شده طی چند سال آینده شاهد رفع این مشکلات باشیم.

وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از مسافران از راه زمینی و ریلی به مشهد مقدس سفر می‌کنند، افزود: طی سال‌هایی که از استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی می‌گذرد، ظرفیت‌های زائرپذیری و امکانات ارزشمندی برای زیارت به خصوص به همت آستان قدس رضوی در خود بارگاه امام رضا(ع) فراهم شده است.

در تأمین آب مورد نیاز زائران نیاز به سرمایه‌گذاری داریم

استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: بدون شک اگر این امکانات فراهم نبود در پذیرش ۲۵ تا ۳۰ میلیون زائر با مشکل مواجه می‌شدیم، اکنون در تأمین آب مورد نیاز زائران نیاز به سرمایه‌گذاری داریم.

 وی با اشاره به اینکه زیارت نقش تربیتی دارد و انسان را به منبع پرفیض الهی متصل می‌کند، تصریح کرد: با توجه به اینکه نقش اقتصادی زیارت بسیار حائز اهمیت است به همین دلیل اصرار داریم از این ظرفیت بیشتر استفاده کنیم.

نظری بیان کرد: ما نسبت به علی بن موسی‌الرضا(ع) و مردم  وظیفه، تعهد و دین داریم تا اگر به هر دلیل کسی نیاز به زیارت داشت بتواند با ارزان‌ترین وجه ممکن و در کمترین زمان به مشهد سفر کند.

از ۱۱ درصد حاشیه‌نشینی در کشور  یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر آن مربوط به مشهد است

وی در ادامه با اشاره به وضعیت حاشیه‌نشینی در خراسان رضوی گفت: متأسفانه از ۱۱ درصد حاشیه‌نشینی کشور  یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر آن مربوط به مشهد است، هر چند رفع این معضل بسیار مشکل است اما همه باید تلاش کنیم.

استاندار خراسان رضوی افزود: هرچند برای افزایش سهم حاشیه شهر مشهد از اعتبارات و برنامه‌های استانی اقدامی نشده است، اما برنامه‌ریزی داریم تا در سال ۱۴۰۱ این اعتبارات را افزایش دهیم، همچنین دستگاه‌ها از اعتبارات ملی که دریافت می‌کنند برای جبران این عقب‌ماندگی و ارتقاء و افزایش خدمات زیرساختی در حاشیه شهر مشهد باید تلاش کنند.

توجه به موضوعات آموزشی و درمانی در حاشیه شهر مشهد فوق‌العاده حائز اهمیت است

وی گفت: با همین امکاناتی که در اختیار داریم باید این عقب‌ماندگی را جبران کنیم. در همین راستا برای احداث مدرسه با مشکل زمین مواجه بودیم که تاکنون ۶ زمین تأمین شده و ۶ یا هشت زمین دیگر طی امسال و سال آینده به مدرسه سازی اختصاص خواهد یافت.

نظری توجه به موضوعات آموزشی و درمانی را در حاشیه شهر مشهد فوق‌العاده حائز اهمیت دانست و گفت: به موضوع حاشیه شهر مشهد از درون خود حاشیه‌ مانند ساخت مدرسه، درمانگاه و ... و از بیرون حاشیه‌ها که تأثیر بسیاری دارد باید توجه شود.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: چون فلسفه وجودی مشهد، حضور علی بن موسی‌الرضا (ع) در این شهر است، پس هر اقدامی که در این شهر از جمله گسترش سطحی انجام شود، باید متمرکز بر نقطه کانونی امام رضا (ع) باشد.

وی با اظهار تأسف از اینکه در مشهد توازن سطحی نداریم، بیان کرد: کسی که در انتهای امیریه، مجیدیه و قاسم‌آباد زندگی می‌کند تا حرم امام رضا ۲۶ کیلومتر فاصله دارد، از سویی مسیر شهید رجایی و شهید باهنر فاصله ۶ کیلومتری تا حرم دارند. به همین دلیل باید گسترش به شرق مشهد را در دستور کار خود قرار دهیم که در سفر وزیر راه و شهرسازی این مورد نیز مورد موافقت قرار گرفت.

نظری همچنین از رفع مشکل پروژه بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی که از ۵ سال قبل معطل مانده و از نیازهای جدی آن مناطق بود خبر داد و افزود: به سرانجام رساندن پروژه‌های نیمه‌تمام در اولویت قرار دارد.

قطعی شدن تامین ۶۰ درصد زمین‌های نهضت ملی مسکن

وی در ادامه به وضعیت نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: سهم خراسان رضوی از نهضت ملی مسکن ۴۰۰ هزار واحد طی چهار سال آینده است که در دو سال اول ۲۰۰ هزار واحد و ۲۰۰ هزار واحد طی دو سال بعد در خراسان رضوی احداث می‌شود.

استاندار خراسان رضوی بیان کرد: در همین راستا قرارگاه مسکن را راه‌اندازی نمودیم، تاکنون حدود ۶۰ درصد از زمین‌های مربوط به این ۲۰۰ هزار واحدی که در مرحله اول احداث می‌شود، قطعی شده است.

با کمبود ۵۰۰۰ مترمکعب آب در مشهد مواجه هستیم

وی همچنین به وضعیت خشکسالی در خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: پیک مصرف آب در تیر و مرداد ماه است. در این ایام به حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ مترمکعب در ثانیه نیاز به آب داریم، اما در مشهد حدود ۵۰۰۰ مترمکعب کمبود آب داریم.

نظری افزود: پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۳ پروژه انتقال آب به سرانجام برسد ولی تا آن زمان تلاش می‌شود با چند پروژه زودبازده مانند شبکه شدن چاه‌های داخل مشهد از حداکثر ظرفیت استفاده شود.

وی با بیان اینکه با مشخص شدن سهم ترکمنستان از باقی مانده سد دوستی که مورد توافق اولیه قرار گرفته از پیک سال آینده عبور خواهیم کرد، مطرح کرد: احداث سد شوریجه با ۲۰۰ میلیون متر مکعب ظرفیت به اضافه اقدامات کوتاه مدت دیگر تا سال ۱۴۰۲ و در نهایت انتقال آب از خلیج فارس و کانال قره‌قوم از پروژه‌هایی هستند که در سه فاز پیش‌بینی شده است.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.