۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰
کد خبر: 787822

 بدون هیچ پیش‌زمینه‌ای باید گفت شرایط عراق مشکوک است. تاکنون دو مقام ارشد عراق تأیید کرده‌اند حدود ۵هزار تروریست تکفیری از مرزهای غربی کشور وارد عراق شده‌اند و این یعنی اینکه خطر تجزیه هنوز هم عراق را تهدید می‌کند. با توجه به اسناد و گزارش‌های جمع‌آوری‌شده در کتاب «از رقه تا فرانکفورت» هادی معصومی زارع، کارشناس و تحلیلگر تحولات غرب آسیا عمده دلایل پیوستن مردم بومی عراق به گروه‌های تکفیری مانند گروه مصعب زرقاوی و داعش، فقر و نیازهای مالی است. عراق به دلیل سالیان متمادی جنگ و نسل‌کشی‌های صدام از پویایی صنعت و امنیت دائم بی‌بهره مانده و طبعاً از بحران‌های ویژه اجتماعی رنج می‌برد. دوسوم جمعیت کشور عراق جوان است و این روزها به‌واسطه فقر و گسترش نارضایتی‌ها آمار ازدواج و سطح امید به زندگی در شرایط اسفباری قرار دارد.

نرخ طلاق روند افزایشی گرفته و علاوه بر تلفات همه‌گیری کرونا و نبود سیستم شفاف پزشکی و واکسیناسیون، بخش قابل‌توجهی از مردم این کشور به دلیل اثرات شیمیایی و رادیواکتیوی با بیماری سرطان جانشان را از دست می‌دهند. پس از پایان داعش و شهادت ابومهدی المهندس و حاج قاسم چیزی که در بخش سنی‌نشین عراق شاهد آن هستیم مطالبه اقوام و عشایر برای حل بحران‌های اجتماعی و عمومی است که به‌واسطه سیاسی‌کاری‌ها و سوءاستفاده‌های سیاسی از آن محروم هستند.

هسته‌های تکفیری در استان‌های سنی‌نشین و مناطقی چون تکریت در ماه‌های گذشته به سمت شرایط پایدار حرکت می‌کنند و منابع اطلاعاتی در داخل و خارج عراق همواره بر خطر بازگشت تکفیری‌ها در قالب اعتراضات مردمی با شعار تجزیه عراق هشدار می‌دهند. بر اساس آخرین اطلاعات بدست‌آمده، ائتلاف عرب‌های صهیونیست بی‌وقفه برای فعال کردن دوباره داعش تلاش می‌کند و گفته شده تروریست‌های فراری از زندان الصناعه سوریه به عراق منتقل می‌شوند چراکه آمریکایی‌ها طرح‌های مختلفی را برای حذف بسیج مردمی و ناامن کردن و تجزیه این کشور پیش‌بینی کرده‌اند.

آمریکایی‌ها که تحرکات خود را در عراق با همکاری برخی جریان‌های داخلی شیعه، اهل سنت و کُرد افزایش داده‌اند با انتقال تروریست‌های فراری به این کشور و تجمیع سایر عناصر داعش در تلاش هستند سناریوی «شبح‌های صحرا» را اجرایی کنند. این سناریوی آمریکایی را تروریست‌های داعش با ناامن کردن عراق آغاز می‌کنند و در ادامه موجی از اتهامات دروغین برای حذف جبهه مقاومت مردمی (سازمان الحشدالشعبی) به راه خواهد افتاد تا مسیر برای نفوذ عناصر موسوم به «شبح‌های صحرا» به بغداد باز شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.