۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۸
کد خبر: 787842

قیمت نفت به علت تشدید نگرانی‌ها در مورد روسیه و اوکراین و احتمال اختلال در عرضه نفت و گاز، در ساعات اولیه معاملات امروز از ۹۶ دلار هم بالاتر رفت؛ اما در لحظه انتشار این خبر به ۹۵.۶۴ دلار رسیده بود.

عبور قیمت نفت از ۹۶ دلار

به گزارش قدس آنلاین، قیمت نفت در مبادلات امروز بازارهای جهانی به دنبال نگرانی‌ها در مورد تنش‌های روسیه و اوکراین افزایش یافت و به قیمت جدیدی در بالاترین رقم بیش از هفت سال گذشته رسید.

این تنش‌ها می‌تواند به تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه مسکو ختم شود و صادرات از سوی بزرگ ترین تولیدکننده نفت در جهان را در بحبوحه کمی عرضه با اختلال مواجه کند.

هر بشکه نفت برنت با یک دلار و ۲۰ سنت افزایش ۹۵.۶۴ دلار فروخته شد. نفت برنت در ساعات اولیه معاملات به ۹۶.۱۶ دلار، بالاترین قیمت از اکتبر ۲۰۱۴ رسیده بود.

هر بشکه نفت خام آمریکا با یک دلار و ۳۴ سنت افزایش ۹۴.۴۴ دلار معامله شد. این نوع نفت نیز به ۹۴.۹۴ دلار در بشکه رسیده بود که بالاترین قیمت از سپتامبر ۲۰۱۴ محسوب می‌شود.

ادعاهای آمریکا مبنی بر حمله قریب الوقوع روسیه به اوکراین، در بازارهای مالی در جهان سر و صدا به پا کرده است.

آمریکا روز یک شنبه مدعی شد روسیه می‌تواند در هر زمانی به اوکراین حمله کند و ممکن است بهانه ای غافلگیرکننده برای حمله ایجاد کند.

ادوارد مویاف تحلیلگر OANDA در یادداشتی نوشت: «اگر نیروهای نظامی(روسیه) حرکت کنند، قیمت نفت برنت هیچ مشکلی برای افزایش به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه ندارند.»

«قیمت نفت همچنان بسیار ناپایدار است و به نسبت به شرایط اوکراین حساس است.»

این تنش ها در حالی اتفاق افتاده است که اوپک و هم پیمانانش موسوم به اوپک پلاس در بالا بردن تولید نفت با وجود تعهد به افزایش روزانه ۴۰۰ هزار بشکه در هر ماه، تا ماه مارس با چالش روبه‌رو هستند.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده است؛ شکاف میان تولید اوپک پلاس و هدف مد نظر این گروه در ماه ژانویه به ۹۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است. در عین حال، بانک جی پی مورگان نیز اعلام کرد این شکاف برای خود اوپک به تنهای روزانه ۱.۲ میلیون بشکه است.

این بانک پیش بینی کرد قیمت نفت احتمالا با توجه به خطرهای مربوط به ظرفیت مازاد به ۱۲۵ دلار در بشکه افزایش یابد.

تینا تنک، تحلیلگر بازارهای سی ام سی گفت عرضه مازاد محدود هست و تقاضا برای نفت از رشد تولید پیشی گرفته است زیرا اقتصادها از شرایط بد شیوع کرونا در حال خارج شدن هستند.

وی افزود: «زمان زیادی طول نمی‌کشد تا قیمت‌ها افزایش یابد، هرچند رهبران جهانی عجله می‌کنند مانع تشدید و رشد تنش‌ها شوند.»

سرمایه‌گذاران همچنین در حال رصد مذاکرات ایران برای احیای توافق هسته‌ای نیز هستند.

در عین حال، در آمریکا، با تقویت قیمت نفت، شرکت های انرژی به افزایش تولید تشویق شده‌اند و بر تعداد دکل های فعال نفتی افزودند که سبب شد بنا بر اعلام شرکت بیکر هیوز، بزرگ ترین شرکت خدمات نفتی، تعداد این دکل‌ها در هفته گذشته به بالاترین رقم در چهار سال گذشته برسد.

آژانس بین‌المللی انرژی پیش بینی خود از رشد تقاضا در سال ۲۰۲۲ را افزایش داد و اعلام کرد، تقاضای جهانی نفت در سال جاری ۳.۲ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت و به رکورد ۱۰۰.۶ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.