در حالی که پرونده اقدام به قاچاق گسترده روغن مایع توسط یک واحد تولیدی شناخته شده در پوشش عرق نعنا به خارج از کشور هنوز در حال پیگیری قضایی است، حالا مشخص شد مدیران این واحد تولیدی این بار به بهانه وارد کردن برنج دست به تخلف عظیم ارزی زده‌اند که باز هم قانون گلو متخلفان را گرفت و در تعزیرات حکومتی برای این واحد تولیدی پرونده‌ای دیگر تشکیل شد.

فرار مالیاتی در پوشش کیسه‌های برنج

روغن‌ها چگونه تبدیل به عرق نعنا شد؟

پانزدهم آبان سال جاری بود که در تشریح اقدام ضربتی سربازان گمنام امام زمان(عج) در اداره کل اطلاعات خراسان رضوی گزارشی با عنوان «قاچاق محموله روغن خوراکی در پوشش عرق نعنا!» منتشر شد. در این زمینه اشاره شد: اطلاعات کسب شده به اقدام سودجویانه مدیران کارخانه شناخته شده‌ای اشاره می‌کرد که محموله عظیم روغن‌های خوراکی ۵ لیتری را در پوشش عرق نعنا بسته‌بندی و در حال قاچاق محموله بودند که با ورود به موقع سربازان گمنام امام زمان(عج) در اداره کل اطلاعات خراسان رضوی رودست خوردند و نقشه خیانت‌کارانه مسئولان این واحد تولیدی که در حوزه تولید رب هم فعالیت دارد، برملا شد. با توجه به اینکه ماجرا به قاچاق محموله روغن خوراکی برمی‌گشت که با حمایت دولتی و مصرف در بازار ایران برای فراوری آن بهای سنگینی تا به امروز پرداخت شده است، سربازان گمنام امام زمان(عج) در اداره کل اطلاعات استان برای بررسی تمامی ابعاد ماجرا دست به کار شدند.

تحقیقات پوششی، فنی و اطلاعاتی این حقیقت را نمایان کرد که متأسفانه مسئولان واحد تولیدی شناخته شده که تبلیغات گسترده تلویزیونی هم در برخی مقاطع برای فروش محصولاتشان دارند، وارد بازی شومی شده‌اند؛ آن‌ها به صورت گسترده روغن‌های خوراکی در وزن‌ حدود ۵ لیتری را به جای آنکه به دست مردم برسانند در کارتن‌هایی که روی آن عنوان «عرق نعنا» درج شده قرار داده و قاچاق کالا را به صورت عظیم کلید زده‌اند.

پیگیری‌ها نشان می‌داد محموله عظیمی در کارخانه مذکور در پوشش عرق نعنا بسته‌بندی و تریلی‌ها برای بارگیری آن وارد انبار واحد تولیدی شده و قصد قاچاق محموله را به خارج از کشور دارند. در ادامه با دستور قاضی طباطبایی، جانشین وقت دادسرای انقلاب مرکز استان، سربازان گمنام امام زمان(عج) عملیات نهایی را آغاز کردند.

با ورود ضربتی سربازان گمنام اداره کل اطلاعات خراسان رضوی به کارخانه و بازرسی از انبار آن حدود ۵ هزار ظرف روغن مایع ۵ لیتری کشف شد که در کارتن‌هایی با پوشش عرق نعنا قرار داده شده بود.

از سویی دیگر مقادیر زیادی کارتن خالی با عنوان درج شده عرق نعنا هم که گوشه‌ای دیگر از کارخانه دپو شده بود کشف که نشان می‌داد به احتمال زیاد این ماجرا یک رویه برای قاچاق روغن بوده است. در ادامه پس از طی شدن مراحل قانونی، محموله مکشوفه با دستور مقام قضایی به انبار اموال تملیکی منتقل شد و با توجه به کشف محموله روغن خوراکی آن هم در کارتن‌های عرق نعنا این موضوع متصور است که قاچاق کالاهای اساسی با این شیوه مستمر توسط این واحد صورت می‌گرفته که بررسی ماجرا در دستور کار مأموران قرار گرفت.

تخلف ارزی با چاشنی فرار مالیاتی

اما حالا که حدود چهار ماه از ماجرا می‌گذرد و همچنان رصد تخلفات این واحد شناخته شده در دستور کار تیم رسانه‌ای قدس قرار دارد، اطلاعاتی به دستمان رسید که بازخوانی موضوع نشان می‌داد این واحد شناخته شده در تکمیل آلبوم سودجویی‌هایش دست به یک تخلف ارزی بزرگ دیگر هم زده است. در این پرونده که در حال حاضر روی میز تعزیرات حکومتی مشهد قرار دارد و رسیدگی به آن آغاز شده، مدیران مجموعه مذکور در سال ۹۳ و به بهانه وارد کردن محموله برنج اقدام به دریافت بیش از ۸ هزار درهم می‌کنند که با نرخ ۴هزار و ۲۰۰ تومانی در اختیار سودجویان قرار می‌گیرد. با ارزهای تخصیص یافته که در آن زمان معادل ریالی آن برابر می‌شد با ۶۰میلیارد ریال، برنج وارد می‌شود اما متخلفان برای فرار مالیاتی نقشه‌ای را به مرحله اجرا درمی‌آوردند که حالا لو رفته و دستشان رو شده است.

مدیران این واحد تولیدی شناخته شده تصمیم می‌گیرند برای آنکه مالیات و حق و حقوقات دولتی را پرداخت نکنند بار را از منطقه‌ای و تحت عنوان خاصی وارد کنند که قوانین مالیاتی برای ساکنان آن منطقه متفاوت است. همان سال محموله عظیم برنج وارد کشور و در کیسه‌های برنج با عنوان برند مذکور ریخته می‌شود و در بین مردم به فروش می‌رسد. در ادامه کارشناسان بانک صادرات که ارز تخصیص داده شده آنجا به شرکت تحویل شده بود، به مستندات ارائه شده مشکوک می‌شوند. از همین رو تمامی زوایای کار مورد بررسی قرار می‌گیرد و راز دورزدن قانون برملا و پس از آن مستندات برای تعزیرات حکومتی خراسان رضوی ارسال می‌شود. پس از ارجاع ماجرا و بنا به اهمیت ویژه‌ای که موضوع داشت مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی دستور رسیدگی فوری به پرونده را صادر کرد.

برخورد قاطع تعزیرات با واحد متخلف

پس از چند روز رسیدگی دقیق به ماجرا و تأیید شدن وقوع تخلف حالا تعزیرات حکومتی خراسان رضوی در اقدامی قابل قدردانی و قاطع به سرعت دستور مسدود کردن موجودی حساب شرکت شناخته شده به میزانی که تخلف صورت گرفته را صادر کرد. از سوی دیگر مقام رسیدگی‌کننده به پرونده، تعلیق کارت بازرگانی واحد مذکور را هم خواستار شده که این امر در حال پیگیری است.

مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی گفت: در بحث تعهدات ارزی ورود جدی و قاطعی داشته‌ایم، پرونده‌های متعددی هم که متخلفان ارزی برای واردات کالا و... دریافت اما به تعهد خود عمل نکرده‌اند مورد رسیدگی قرار گرفته و اشد مجازات برای عاملان این اقدام‌ها در نظر گرفته شده است. سیدمرتضی مدنی فدکی بیان کرد: ما ذره‌ای از حقوق بیت‌المال و مردم کوتاه نخواهیم آمد و تا امروز هم سعی کرده‌ایم عملی کردن این وعده را با برخوردهای صورت گرفته به همشهریان و هم‌استانی‌های عزیز به اثبات برسانیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    0 0
    درود
  • یک ایرانی ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    0 0
    درود بر سربازان گمنام امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف