مذاکرات وین این روزها در حالی به خط پایان نزدیک می‌شود که آمریکایی‌ها با بازی مقصرنمایی تلاش دارند تا توپ را در زمین ایران بیاندازند؛ در همین خصوص با تعیین ضرب‌الاجل‌های ساختگی و بازی فکت شیت در نشان دادن رفتار مسئولانه و اخذ تصمیمات سیاسی لازم تعلل می‌کنند.

تاکتیک‌های آمریکا در مقصرنمایی ایران؛ از تعیین ضرب‌الاجل تا بازی فکت شیت

به گزارش قدس آنلاین، مذاکرات وین در روزهای اخیر روزهای پر تحرکی را طی می‌کند. علی باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران به همراه تیم مذاکره‌کننده کشورمان و سایر هیات‌ها دیدارهای فشرده‌ای را در قالب جلسات داخلی و بین‌ هیات‌ها، هم در سطح روسا و هم در سطح کارشناسان دنبال می‌کنند.

باقری رئیس تیم مذاکره‌کننده کشورمان در ادامه رایزنی‌ها و دیدارهای دیپلماتیک خود، عصر روز پنجشنبه با نمایندگان سه کشور اروپایی به صورت چندجانبه دیدار کرد.

در راستای دیدارهای فشرده در وین، میخائیل اولیانوف مذاکره‌کننده ارشد روسیه با رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی دیدار کرد. اولیانوف در توییتی با اشاره به این دیدار نوشت: آژانس بین المللی انرژی اتمی نقش حیاتی در ازسرگیری اجرای برجام دارد.

تاکتیک‌های آمریکا در مقصرنمایی ایران؛ از تعیین ضرب‌الاجل تا بازی فکت شیت

به اذعان کشورهای مذاکره‌کننده و حاضرین در جریان مذاکرات وین، گفت‌ وگوها به پایان خود نزدیک شده است و آمریکا به عنوان کشور خارج شده از برجام، باید تصمیمات خود را برای عمل به شروط ایران برای بازگشت به برجام بگیرد.

علی باقری چهارشنبه شب در توییتی در مورد در مورد روند مذاکرات وین نوشت: بعد از هفته‌ها مذاکرات فشرده، بیش از هر زمان به توافق نزدیک شده‌ایم اما تا وقتی درباره همه‌چیز توافق نشده باشد، درباره هیچ چیز توافق نشده است.

وی افزود: واقع‌بینی، خودداری از زیاده‌خواهی و توجه به تجربه چهار سال گذشته، لازمه تحقق این هدف است؛ زمان تصمیم‌گیری طرف‌های مذاکراتی ما فرا رسیده است.

تاکتیک‌های آمریکا در مقصرنمایی ایران؛ از تعیین ضرب‌الاجل تا بازی فکت شیت

تحرکات و تعداد اعضای هیات‌های مذاکره کننده در وین در روزهای اخیر افزایش مشهودی داشته است. به گفته یک منبع آگاه غیر ایرانی، شمار هیات های مذاکره کننده سه کشور اروپایی در روزهای اخیر بیشتر شده و آن‌ها از صبح تا دیر وقت سرگرم جلسات پی‌درپی در ساختمان محل برگزاری مذاکرات هستند.

تعداد اعضای هیات مذاکره‌کننده کشورمان هم در روزهای اخیر افزایش داشته است و جمع بیشتری از کارشناسان جمهوری اسلامی ایران با هدف انجام بررسی‌های دقیق‌تر و رایزنی‌های فنی به روند گفت‌ وگوها ملحق شده‌اند.

روسیه نیز مواضع جمهوری اسلامی ایران را تائید می‌کند و معتقد است که آمریکا باید گام نخست را برای دستیابی به توافق نهایی بردارد. میخائیل اولیانوف پنجشنبه شب به خبرنگاران گفت: من در یکی از توئیت‌هایم به این مساله اشاره کردم که مذاکرات وین در مراحل آخر است. همین دیروز رئیس هیات مذاکره کننده ایرانی آقای باقری کنی در توئیترش نوشت که زمان تصمیم‌گیری نهایی رسیده است. وی افزود که از دیدگاه او کاملا حمایت می‌کند.

دیپلمات ارشد روسیه در پاسخ به این پرسش که در این مرحله چه کسی باید تصمیم‌گیری کند عنوان کرد که این مذاکرات یک روند چندجانبه است و تمام طرف‌ها درگیر هستند.

تاکتیک‌های آمریکا در مقصرنمایی ایران؛ از تعیین ضرب‌الاجل تا بازی فکت شیت

خبرگزاری رویترز پنجشنبه‌شب در گزارشی مدعی شد به بخشی از توافق بین ایران و ۱+۴ در وین دست یافته و این در حالی بود که به گفته باقری مذاکره‌کننده ارشد ایران در وین، این مذاکرات به روزهای تصمیم‌گیری طرف‌ها مذاکراتی رسیده است.

البته این اولین بار نیست که رویترز به نقل از منابعی غیر مشخص اقدام به انتشار اخباری پیرامون مذاکرات کرده است اما به نظر می‌رسد در این برهه خاص و حساس از مذاکرات وین، این آخرین فکت شیت غیر معتبر از محتوای توافقات نیز نباشد.

منابع رسانه‌ای نزدیک به مذاکرات معتقدند، «بازی فکت شیت‌ها» در موعد تصمیم‌گیری سیاسی طرف‌های مذاکره کننده، با انتشار خبر غیرقابل استناد رویترز آغاز شده و برای تاثیرگذاری بر تصمیم تیم‌های مختلف، در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به این خبر در توییتی نوشت: انتشار اطلاعات نادرست در پوشش گزارش‌دهی رسانه‌ای کاری خطرناک است. توافق نهایی برای صدور مجوز بازگشت آمریکا به برجام با گزارش بی‌منبع تحریف‌شده‌ای که شایعه‌سازی کرده است، بسیار متفاوت خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: با نزدیک شدن به روزهای پایانی، باید منتظر تحریف‌های بیشتری بود.

تاکتیک‌های آمریکا در مقصرنمایی ایران؛ از تعیین ضرب‌الاجل تا بازی فکت شیت

 رویترز همچنین ادعا کرده است که در پیش‌نویس متن توافق، به آزادی زندانیان غربی که پیشتر رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به عنوان پیش شرط توافق مطرح کرده بود اشاره شده است.

دیپلمات ارشد روسیه نیز فرازهایی از گزارش مخدوش و ادعایی رویترز را درباره مفاد پیش‌نویس توافق رد کرد و گفت که تبادل زندانیان ارتباطی به توافق هسته‌ای ندارد و در توافق احتمالی گنجانده نخواهد شد.

این روزها مذاکرات به مرحله‌ای رسیده است که موفقیت یا شکست گفت‌ وگوها به تصمیمات سیاسی طرف‌های غربی بستگی دارد. تا امروز هم مذاکرات به لطف ابتکارات تیم مذاکره‌کننده کشورمان به پیشرفت‌هایی دست پیدا کرده است و تیم‎‌های غربی با بکارگیری تاکتیک ضرب‌الاجل‌های ساختگی برای مذاکرات وین تلاش دارند که ایران را تحت فشار قرار داده و توپ را در زمین ایران  بیاندازند.

در حالی که مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین به مراحل حساس خود رسیده است، رژیم صهیونیستی هیاتی دیپلماتیک را برای تحریک کشورهای مذاکره‌کننده به وین اعزام کرده است. این حضور غیرمنتظره به هر دلیلی بدون شک می‌تواند عاملی بازدارنده برای پیشرفت در روند مذاکرات وین در شرایط فعلی باشد.

میخائیل اولیانوف مذاکره‌کننده ارشد روسیه درباره دیدار خود با نمایندگان رژیم صهیونیستی با اشاره به اینکه دیدار او با هیات دیپلماتیک اسرائیل، ارتباطی با مذاکرات وین نداشت، گفت: ما از مواضع یکدیگر آگاه هستیم و به این واقعیت احترام می‌گذاریم که در مورد برجام اختلاف نظر داریم. به همین خاطر چیزی برای بحث وجود ندارد.

عدم انعطاف‌پذیری آمریکا در پذیرش شروط ایران برای بازگشت این کشور بر سر میز مذاکرات، باعث شده است که مذاکره‌کنندگان کشورمان برای پیشبرد دستورالعمل‌های منطقی و قانونی تهران کار سختی در پیش داشته باشند.

بهتر است دولت آمریکا به جای تعیین ضرب‌الأجل‌های مصنوعی که دائماً نیز در حال تغییر هستند، بر اتخاذ تصمیمات لازم و پیشبرد گفت‌ وگوها تمرکز کند و از ادعاها و اظهارات غیرواقعی دست بردارد.

یک مقام آمریکایی نزدیک به مذاکرات وین روز پنجشنبه به وقت محلی اظهار داشت که «پیشرفت واقعی» ایجاد شده است، اما دستیابی به توافق هنوز قطعی نیست.

 تارنمای روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز به نام این مقام آمریکایی اشاره نکرده و نوشته است مذاکرات سخت و دقیق برای احیای توافق هسته ای بین المللی با ایران ممکن است به پایان خود نزدیک باشد و دیپلمات‌ها می‌گویند پس از نزدیک به یک سال مذاکره، توافق در دسترس است. اما واکنش منفی در میان منتقدان این توافق در آمریکا تازه آغاز شده است.

وجود اختلافات داخلی در آمریکا باعث شده است که این کشور نتواند برای اتخاذ تصمیم سیاسی برای دستیابی به توافق خوب با دو ویژگی پایدار و قابل اتکا بودن، به جمع‌بندی برسد.

با گذشت سه ماه و نیم از آغاز دور هفتم مذاکرات در دولت سیزدهم، با وجود آنکه تیم‌های مذاکره‌کننده اذعان دارند که عامل وضع فعلی برجام آمریکا است اما غربی‌ها تلاش دارند توپ را در زمین ایران بیاندازند. همچنین آنها تلاش دارند تا با افزایش فشار بر مقامات جمهوری اسلامی ایران موضوعات فرابرجامی را وارد متن پیش‌نویس‌ها کنند.

در همین پیوند، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در توییتی نوشت: «آمریکا و اروپا در آزمون اجرای تعهداتشان در برجام مردود شدند. اکنون برجام برای ایران در حوزه اقتصادی و رفع تحریم‌ها به پوسته‌ای خالی تبدیل شده است.»

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان اضافه کرد: «با آمریکای بدعهد و اروپای بی‌عمل هیچ‌گونه مذاکره فرابرجامی صورت نخواهد گرفت.»

دور هشتم مذاکرات که از ۶ دی سال جاری در وین آغاز شده، یکی از طولانی‌ترین دورهای مذاکرات است و شرکت‌کنندگان سرگرم تکمیل پیش‌نویس متن توافق و تصمیم‌گیری در مورد برخی موضوعات اختلافی بوده‌اند.

انتهای پیام

منبع:ایرنا

انتهای پیام

منبع:ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.