حس کمک به دیگری، احساسی است که از دل آدم می‌جوشد. نخستین قدم‌ها را که در این مسیر برمی‌داری این حس به چشمه‌ای جوشان تبدیل می‌شود که آدم دوست ندارد هیچ وقت خشک شود.

رویش کارهای خیر

چشمه‌ای که جوشش آن با یک بهانه همراه است، مثل بهانه شکل‌گیری مؤسسه خیریه رویش که بَروبچه‌های آن هفت سال پیش برای توزیع چند قلم اسباب‌بازی به منطقه قرقی در جاده سیمان مشهد رفتند و با دیدن مشکلات مردم این محله رفت و آمدشان برای کمک‌رسانی بیشتر و بیشتر شد تا اینکه به این فکر افتادند با سازماندهی و برنامه‌ریزی کاری کنند کارستان.

در خیریه رویش کسی خودش را صاحب جایگاهی نمی‌داند و مهم حل کردن مشکلی از مشکلات خانواده‌های این منطقه است. «نوید سرو آزاد» یکی از اعضای مؤسسه خیریه رویش و به قول خودش خادم خیریه،می‌گوید: در اینجا ما خادم مردم هستیم و حضورهای مداوم ما در محله قرقی جاده سیمان موجب شد تا مؤسسه ما متولد شود و همین روزها هفت سالی می‌شود که توفیق خدمت به مردم را پیدا کرده‌ایم. نیاز مردم منطقه سبب شد رشد کنیم و به جای کمک‌های پراکنده و بی‌هدف، از استادان، کارشناسان و دانشجویان کمک بگیریم تا بر اساس طرح‌های کارشناسی شده و با برنامه‌ریزی روی منابع مالی که خیران در اختیار ما قرار می‌دهند، از آن‌ها استفاده مفید کنیم.

در کار خیر صرف کن اقبال خویش را

«سرو آزاد» از روزهای شکل‌گیری مؤسسه‌شان این طور یاد می‌کند: برای اینکه کارمان ادامه‌دار باشد مرام‌نامه‌ای ۱۷بندی را بین اعضای هشت نفره مؤسسه‌مان تصویب کردیم که طبق آن هیچ کدام از اعضا حق شرکت در فعالیت‌های سیاسی، انتخاباتی و انتشار عکس ندارد و نباید اعضا انتظار مالی از مؤسسه داشته باشند. در این مرام‌نامه حتی به نحوه کمک‌رسانی به خانواده‌های زیر پوشش اشاره شده که حفظ کرامت خانواده‌های زیر پوشش با محوریت حمایت از کودکان در رأس همه کارهای ماست.

از همان ابتدا برای کنترل دقیق کارها و برنامه‌ها، از نرم‌افزارهای مدیریتی کمک گرفتیم تا همه مراحل کاری ما از جمله صورت هزینه‌ها شفاف و شیشه‌ای باشد. همین شفافیت موجب شد خیران وفادار ما از دو نفر در هفت سال پیش به ۸۰ خیر وفادار تاکنون برسد.

خوب دیدن شرط انسان بودن است

در خصوص شناسایی خانواده‌های نیازمند، «سرو آزاد» توضیح می‌دهد: نخستین قدم جدی ما، شناسایی و پایش خانواده‌ها در منطقه قُرقی با کمک معتمدان محلی و تیم‌های دانشجویی بود. بر پایه اطلاعاتی که بدست آوردیم ۴۰۰ خانواده شناسایی شدند. این خانواده‌ها توانایی کار کردن به دلیل معلولیت یا سایر مسائل را نداشتند و یا به دلیل فرزند زیاد با توجه به فقر شدید نمی‌توانستند شکم بچه‌هایشان را سیر کنند.

پس از این مرحله، خانواده‌ها را به سه گروه تقسیم کردیم؛ گروه اول خانواده‌های درگیر اعتیاد بودند، خانواده‌هایی که به دلیل فروش وسایل برای خرید مواد توسط فرد معتاد در خانواده تصمیم گرفتیم به آن‌ها فقط نان و غذای گرم بدهیم. گروه دوم زیر پوشش مؤسسه خیریه رویش، مادرانی که با داشتن سه تا پنج فرزند بی‌سرپرست بودند و توانایی انجام کار نداشتند و گروه سوم خانواده‌هایی با درآمد کم بودند که پدر و مادر به اتفاق فرزندان با درآمد حداقلی در یک خانه زندگی می‌کردند و درآمد خانواده برای تهیه مواد غذایی، هزینه تحصیل، درمان یا ازدواج فرزندانشان کفاف نمی‌داد و این خانواده‌ها با مشکلات زیادی مواجه بودند.

در خدماتی که مؤسسه خیریه رویش به خانواده‌های زیر پوشش خود می‌دهد، فرقی بین خانواده‌های ایرانی یا مهاجر وجود ندارد، به طوری که در حال حاضر ۷۰خانواده با مشکلات هویتی در بین خانواده‌های زیر پوشش ما قرار دارند که با توجه به مشکل یاد شده و طبق قانون، زیر پوشش هیچ نهاد یا ارگانی قرار نمی‌گیرند.

فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو دراندازیم

خادم مؤسسه خیریه رویش از طرح‌های این مؤسسه این طور یاد می‌کند: طرح‌های زیادی در مؤسسه خیریه رویش اجرا می‌شوند که ابتدا از نظر جامعه‌شناسی، روان‌شناسی و دینی با کمک استادان در شورای مؤسسه بازبینی و بعد به مرحله اجرا می‌رسند. در همه این طرح‌ها رشد فرهنگی خانواده‌ها به ویژه کودکان محور ماست. مثلاً کودکان را برای خرید به لباس‌فروشی یا سوپرمارکت‌ها می‌بریم تا خودشان طبق نیاز و علاقه‌شان خرید کنند. در تمام سبدهای غذایی برای کودکان میوه قرار می‌دهیم. در سال چهار مرحله توزیع اسباب‌بازی داریم. سه مرحله در اعیاد قربان، غدیر، فطر و یک مرحله پس از برگزاری مسابقه نقاشی آرزوها در آخر سال که با استفاده از این نقاشی‌ها و آگاهی پیدا کردن از نیاز کودکان، آرزوهایشان را برآورده می‌کنیم.

یکی دیگر از طرح‌های ما کمک به ازدواج فرزندان این خانواده‌هاست. در دو سال گذشته و روزهای کرونایی به ازدواج ۶۰ زوج با برگزاری دوره‌های فشرده مشاوره برای ازدواج موفق و تهیه جهیزیه کمک کردیم. ۱۵ زوج از این زوج‌ها، صاحب فرزند شدند. در بحث حمایت از فرزندآوری؛ این نوزادان تا بزرگسالی تحت حمایت مؤسسه خیریه رویش هستند و تمامی نیازهای این نوزادان شامل درمان، تغذیه و تحصیل توسط ما تأمین می‌شود. بحث درمان افراد زیر پوشش مؤسسه یک مسئله جدی است و همه خانواده‌های زیر پوششمان پرونده پزشکی و درمانی دارند. در هر فصل ما طرح پایش سلامت خانواده‌ها را انجام می‌دهیم تا اگر خانواده‌ای نیاز به اقدام‌های درمانی داشته باشد پیگیری کنیم.

هدف خیریه ما اشتغال‌زایی نیست بلکه هدف ما رصد، حمایت و رشد فرهنگی خانواده‌های زیر پوششمان است که توان کار کردن ندارند. با همین هدف طی هفت سال گذشته ۴۰۰خانواده را راهبری کردیم و با توجه به اینکه توانایی انجام کار نداشتند روی بحث فرهنگی این خانواده‌ها تمرکز کردیم. به عنوان مثال با راه‌اندازی کتابخانه شهید سلیمانی و طرح‌های تشویقی مطالعه، کتاب‌خوانی را ترویج دادیم. در این مدت توانستیم جلو سقوط خیلی از خانواده‌ها، فروش نوزادان و افزایش بزهکاری را به دلیل فقر زیاد بگیریم و با پیگیری مسائل حقوقی خانواده‌های بی‌هویت برای چند خانواده مدارک هویتی گرفتیم.

«سرو آزاد» در ادامه می‌گوید: به طور کلی مؤسسه خیریه رویش برای خانواده‌های زیر پوشش خود یک بسته کامل حمایتی تهیه کرده است که براساس آن از پیش از تولد، هنگام تولد، کودکی، تحصیل، ازدواج و تا زمانی که خانواده‌ها بتوانند کم‌کم مستقل شوند خدمت‌رسانی می‌کنیم. در تمام مراحل تهیه وسایل مورد نیاز سعی می‌کنیم سراغ فروشندگانی برویم یا از کسانی خدمت بگیریم که کمکی به معیشت آن‌ها هم بشود. توفیق خدمت به مردم، توفیق بزرگی است که برای آن شکرگزار هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.