تدابیر و نوآوری‌های دولت سیزدهم در حوزه تنظیم بازار از جمله در بخش استفاده از ظرفیت شرکت های استارتاپی و توزیع اینترنتی ارزاق موجب دسترسی بهتر و بی واسطه مردم از جمله شهروندان قزوینی به کالاهای اساسی و اقلام پرمصرف در ایام منتهی به پایان سال شده است.

نوآوری دولت سیزدهم در تنظیم بازار و دسترسی بهتر مردم به کالاهای اساسی

به گزارش قدس آنلاین، تامین کالاهای اساسی در همه کشورها به عنوان یکی از مهم ترین دغدغه ها و برنامه های دولت ها به شمار می رود، هرگونه ضعف و مشکل در این حوزه می تواند تبعات زیادی را به دنبال داشته باشد و موجب نارضایتی عمومی شود بنابراین خیلی از دولت ها می کوشند تا با حمایت از کشاورزان از طرق مختلف مانند یارانه و سوبسید و خرید تضمینی و همچنین واردات، اولا این کالاها را به مقدار مورد نیاز شهروندان خود تامین کرده و در مرحله بعد بر توزیع آنها نظارت داشته باشند تا اقلام اساسی با نرخ مناسب و به وفور در بازارها یافت شود و در اختیار مردم قرار بگیرد.

در کشور ما هرساله با نزدیک شدن به ایام پایانی سال و نوروز حجم تقاضا برای تهیه کالاهای اساسی و ارزاق بالا می رود و دولت می کوشد ضمن تامین این کالاها، با نظارت و برنامه ریزی در حوزه قیمت گذاری و توزیع، این اقلام با نرخ مناسب و به شکل آسان در دسترس عموم مردم قرار بگیرد با این وجود طی سال های اخیر به دلیل نوسانات و مشکلات اقتصادی و فعالیت های سوداگرانه برخی سودجویان به ویژه در ایام پایانی سال ها شاهد گرانی کالاها و توزیع نامناسب ارزاق عمومی که باید با نرخ ستاد تنظیم بازار عرضه می شده اند، بودیم.

با این وجود امسال با برنامه ریزی و ابتکار دولت سیزدهم، شاهد تغییراتی در وضع تنظیم بازار، تامین و توزیع اقلام و کالاهای اساسی از جمله محول کردن نظارت بر بازار کالاهای اساسی محصولات کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی و بهره گیری از شرکت های استارتاپی و عرضه اینترنتی ارزاق عمومی در آستانه سال نو هستیم که بدون شک به دسترسی بهتر مردم به کالاهای اساسی و پرمصرف با نرخ مناسب و حذف چرخه واسطه ها و دلالان در این حوزه کمک می کند و در شرایط همه گیری کرونا در حفظ فاصله گذاری اجتماعی نیز موثر است.

فاصله گرفتن از شیوه های سنتی توزیع کالاهای اساسی و اتکا به شیوه های نوین و فناوری های جدید می تواند سرو سامان خوبی به وضعیت توزیع مناسب کالاهای اساسی ببخشد و دسترسی راحت تر مردم به آنها را بدنبال داشته باشد و مشکلاتی چون احتکار و عدم عرضه با انگیزه فروش با نرخ بیشتر و گران فروشی را تا حد زیادی از بین ببرد، ضمن اینکه منجر به صرفه جویی در وقت و هزینه مردم شده و حتی با کاهش سفرهای درون شهری به کاهش آلودگی در شهرهای بزرگ نیز کمک کند.

نوآوری دولت سیزدهم در تنظیم بازار و دسترسی بهتر مردم به کالاهای اساسی

عرضه ۲۰ قلم کالای اساسی با پلت فرم‌های فروش آنلاین در قزوین

همزمان با سراسر کشور با هدف تامین و توزیع مناسب کالاهای پرمصرف و اساسی در ایام پایانی سال و نوروز ۱۴۰۱ تمهیدات ویژه ای نیز در حوزه تنظیم بازار کالاهای اساسی در قزوین اندیشیده شده و در همین راستا نشست های کارگروه امنیت غذایی و تنظیم بازار به شکل هفتگی در حال برگزاری است و توزیع اینترنتی ارزاق عمومی از طریق شرکت های استارت آپی و پلت فرم های بومی فروش آنلاین آغاز شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی قزوین گفت: پس از شیوع کرونا اقبال مردم برای خریدهای اینترنتی و غیرحضوری افزایش یافته است و از سویی ضرورت سامان دهی به وضع توزیع و عرضه کالاهای اساسی موجب شد تا فروش اینترنتی ارزاق عمومی در دستور کار قرار بگیرد تا شهروندان با سهولت به محصولات پرمصرف دسترسی داشته باشند.

رضا افلاطونی با بیان اینکه شرکت های استارت آپی و پلت های فرم های فروش آنلاین کالاهای اساسی باید امکان و ظرفیت اجرای این طرح را از جمله تامین و ذخیره سازی و انبار و توزیع مناسب محصولات اساسی را داشته باشند، افزود: فعلا با ۲ مورد از آنها قرارداد منعقد کردیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی قزوین همچنین گفت: با برنامه ریزی های صورت گرفته امیدواریم به زودی از طریق سامانه ملی بازرگام نیز عرضه محصولات اساسی را در استان داشته باشیم.

وی با اشاره به آغاز عرضه اقلام اساسی به شکل اینترنتی در قزوین به شکل انبوه از سوی پلت فرم های فروش آنلاین، گفت: حدود ۲۰ قلم کالای اساسی هم اکنون از طریق این پلت فرم ها در حال عرضه و فروش هستند.

افلاطونی گفت: در مرحله نخست فروش شاهد عرضه نزدیک به ۱۰ تن برنج و همچنین اقلامی چون شکر، مرغ و تخم مرغ و انواع حبوبات هستیم.

این مسوول اظهار داشت: در قالب فروش اینترنتی کالاهای اساسی، اقلام مورد نیاز خانوار با نرخ مصوب دولتی و ستاد تنظیم بازار در کمترین زمان در اختیار شهروندان قرار می گیرد.

وی اظهار داشت: با توجه به قرارگیری در پیک ششم کرونا و عدم امکان برگزاری نمایشگاه های بهاره، توزیع اینترنتی کالاهای اساسی بستر و فرصت خوبی برای شهروندان به منظور تامین بی واسطه ارزاق عمومی خود با نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی قزوین با بیان اینکه عرضه مناسب کالا و پاسخ به تقاضای بازار به شرط تامین و تولید پایدار کالاها و محصولات اساسی است، افزود: در سال جاری شاهد رشد تولید مرغ و تخم مرغ در استان نسبت به سال گذشته بوده ایم.

افلاطونی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ذخایر خوب و مطمینی از انواع کالاهای اساسی از گوشت قرمز و مرغ و تخم مرغ گرفته تا قند، شکر و چای و برنج در استان وجود دارد و هیچ کمبودی وجود ندارد و آماده تامین تمامی تقاضا و نیازهای بازار شب عید در قزوین هستیم.

وی در ادامه با اشاره به ذخیره سازی میوه شب عید در قزوین با عاملیت تعاون روستایی، گفت: ۳۳۰ تن سیب در سردخانه ها ذخیره سازی شده و کار انتقال ۶۵۰ تن پرتقال نیز در حال انجام است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی قزوین خاطرنشان کرد: این میوه ها در هفته پایانی سال و تعطیلات نوروزی در غرفه های منتخب با نرخ ستاد تنظیم بازار عرضه خواهند شد.

نوآوری دولت سیزدهم در تنظیم بازار و دسترسی بهتر مردم به کالاهای اساسی

برگزاری بیش از ۵۰۰ گشت نظارتی بین اصناف و واحدهای تولیدی قزوین

در کنار نوآوری و ابتکار در حوزه توزیع کالاهای اساسی، اهمیت نظارت و بازرسی بر بازار همچنان برکسی پوشیده نیست.

در سال جاری با اجرای طرح تحول سازمان تعزیرات حکومتی شاهد تشدید ابعاد نظارتی بر بازار به ویژه محصولات اساسی بوده ایم به طوری که همه مراکز توزیع و فروش کالا، انبارها، سردخانه ها و حتی واحدهای تولیدی زیر ذره بین نظارتی قرار گرفته اند.

هوشنگ محمدی مدیرکل تعزیرات حکومتی قزوین در همین خصوص گفت: طرح تحول تعزیرات با هدف صیانت از حقوق مصرف کنندگان و جلوگیری از تخلفات صنفی در حوزه کالاهای پرمصرف و پرتقاضا از مهر ماه آغاز شده و در قالب آن بیش از ۵۰۰ گشت مشترک از بازار و صنوف قزوین برگزار شده است.  

وی با بیان اینکه بازرسی ها در ایام تعطیل و ساعات مختلف روز دنبال و پیگیری می شود و پرونده های تشکیل شده در آن به شکل خارج از نوبت و با قید فوریت مورد رسیدگی قرار می گیرد، اظهار داشت: در این طرح علاوه بر اصناف و واحدهای فروشگاهی، واحدهای تولیدی و شرکت های وارداتی نیز زیر ذره بین نظارتی قرار گرفته اند.

این مسوول خاطرنشان کرد: در قالب این طرح همچنین روی کالاهای اساسی از جمله برنج و آرد تمرکز داریم تا از عرضه خارج از شبکه آنها که موجب اخلال در دسترسی مردم به ارزاق عمومی می شود، تمرکز ویژه داریم.

مدیرکل تعزیرات حکومتی قزوین خاطرنشان کرد: در قالب این طرح به مواردی از احتکار لوازم خانگی، نهاده ها و خوراک دام و آرد در مقادیر قابل توجه برخوردیم که برای متخلفان در تعزیرات پرونده تشکیل شد.

وی همچنین گفت: طرح نوروزی تعزیرات حکومتی قزوین با هدف نظارت بهتر و بیشتر بر بازار کالاهای اساسی و پرمصرف شامل مواد خوراکی، البسه، کیف و کفش و لوازم خانگی و جلوگیری از تخلفات صنفی و برخورد با متخلفان از ۱۵ اسفند ماه جاری آغاز خواهد شد.

نوآوری دولت سیزدهم در تنظیم بازار و دسترسی بهتر مردم به کالاهای اساسی

نوآوری دولت سیزدهم در حوزه تنظیم بازار کالاهای اساسی

استاندار قزوین نیز با اشاره به اهمیت تنظیم بازار کالاهای اساسی در حوزه تامین ارزاق عمومی مورد نیاز جامعه در همه ایام سال به ویژه ایام روزهای پایانی سال و نوروز، نوآوری های دولت سیزدهم در این راستا در ساماندهی و بهبود وضعیت توزیع این اقلام کالاها موثر دانست.

محمد مهدی اعلایی استاندار قزوین نیز با بیان اینکه مساله تنظیم و مدیریت بازار یک فرایند پیچیده است و نیازمند برنامه ریزی دقیقی از سوی دولت ها دارد، گفت: توزیع اینترنتی کالاهای اساسی با استفاده از توان شرکت های استارت آپی، اجرای طرح تحول تعزیرات و سپردن وظایف نظارت بر بازار محصولات اساسی کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی در کنار تامین نیازها از جمله راهکارهای دولت سیزدهم در راستای تنظیم بهتر بازار کالاهای اساسی بوده است.

این مسوول خاطرنشان کرد: کالاهای اساسی باید با نرخ مناسب که از سوی دولت و ستاد تنظیم بازار اعلام می شود در اختیار مردم قرار بگیرد و نباید مناسبت هایی چون نوروز منجر به کمبود یا افزایش غیرمنطقی قیمت این دسته از کالاها شود.

وی افزود: با برنامه ریزی های انجام شده از سوی دولت و ستاد ملی تنظیم بازار امسال شاهد ابتکار و نوآوری خوبی در حوزه تامین و توزیع کالاهای اساسی هستیم که ساماندهی خوبی را در این حوزه ایجاد کرده که از جمله آنها باید به مشارکت استارت آپ ها در توزیع و فروش بی واسطه کالاهای اساسی و پرمصرف است و در کنار این موضوع شاهد تشدید نظارت ها بر بازار از سوی دستگاه های متولی و نظارتی از جمله جهاد کشاورزی، صنعت معدن و تجارت و تعزیرات هستیم.

اعلایی افزود:البته رصد و پایش بازار محدود به زمان خاصی نیست اما به دلیل افزایش تقاضا برای مصرف در ایام پایانی سال لازم است تا نظارت ها بر بازار در این ایام تشدید شود تا مردم بدون مشکل به ارزاق و کالاهای پرمصرف دسترسی داشته باشند که در این خصوص تمهیدات و برنامه ریزی های لازم در استان با برگزاری منظم نشست های کارگروه امنیت غذایی و ستاد تنظیم بازار و اجرای مصوبات اندیشیده شده است.

وی با بیان اینکه از توان شرکت های فناور و دانش بنیان در حوزه تنظیم بازار باید استفاده کرد، اظهار داشت: در استان قزوین از ظرفیت شرکت های استارت آپی برای پیشبرد مصوبات ستاد تنظیم بازار کالاهای اساسی استفاده شده و امیدواریم این رویکرد در ادامه تقویت شده و منجر به اتفاقات خوبی در زمینه بهبود فرایندهای توزیع ارزاق عمومی در جامعه شود.

استاندار قزوین خاطرنشان کرد: علاوه بر ساماندهی به توزیع و عرضه ارزاق عمومی، این طرح می تواند موجب صرفه جویی در مصرف سوخت و آلودگی هوا و صرفه جویی در وقت مردم را به همراه داشته باشد.

اعلایی خاطرنشان کرد: توزیع اینترنتی و هوشمند کالاهای اساسی و ارزاق عمومی امکان سوء استفاده سودجویان از شرایط بازار شب عید که با افزایش تقاضاها روبرو هستیم را تا حد بسیار زیادی از بین می برد.

رهاورد:

استفاده از فناوری در حوزه تنظیم بازار کالاهای اساسی از جمله اتخاذ روش های نو در حوزه توزیع و عرضه این دسته از کالاها موجب رضایت مندی شهروندان می شود و نقش مهمی در امنیت و ثبات بازار و ایجاد و یا حفظ جو روانی مثبت در آن به همراه دارد.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.