رئیس‌جمهور روسیه در پاسخ به درخواست کمک نظامی سران منطقه جدایی‌طلب شرق اوکراین، دستور عملیات ویژه در منطقه دونباس را صادر کرد.

پوشش زنده تحولات اوکراین|  موج سنگین حملات روسیه با موشک کروز و بالستیک به پایگاه‌های هوایی اوکراین/ پاسخ قاطع روسیه به رژیم صهیونیستی، از جولان عقب نشینی کنید

به گزارش قدس آنلاین، دوشنبه شب بود که پوتین طی بیانیه‌ای استقلال دو منطقه لوهانسک و دونتسک را به رسمیت شناخت و از همان زمان واکنش‌ها به این اقدام رئیس جمهور روسیه آغاز شد و سران کشورهای اروپایی و آمریکایی این اقدام را نقض قواعد بین‌المللی خوانده و دست به تحریم روسیه زدند.

حالا امروز خبر می‌رسد که شیپور جنگ در منطقه اوکراین نواخته شده و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه دستور داده تا نیروهای مسلح این کشور عملیاتی ویژه را در منطقه دونباس آغاز کنند.

خبرنگار الجزیره از دونباس گزارش داده که وزارت دفاع روسیه اعلام کرده است؛ حمله هوایی یا موشکی به شهرهای اوکراین در دستور کار نیست.

بر اساس گزارش «راشاتودی»، پوتین گفته است این دستور پس از آن صادر شده که سران این منطقه جدایی‌طلب شرق اوکراین خواستار کمک نظامی روسیه در پاسخ به افزایش «تجاوزات اوکراین» شدند.

پوتین در خصوص صدور مجوز عملیات نظامی ویژه در منطقه دونباس گفته: تمامی تلاش‌های روسیه برای رسیدن به توافق در خصوص عدم پیشروی ناتو در قلمرو روسیه به شکست منتهی شد.

پس از آن خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد؛ ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه گفته است: شرایط، ما را به اتخاذ اقدامات قاطع و فوری واداشته است. جمهوری‌های مردمی [خودخوانده] دونباس از روسیه کمک خواستند.

وی ادامه داده است: بر این اساس، طبق ماده ۵۱ بخش ۷ منشور سازمان ملل متحد، با تصویب شورای فدراسیون روسیه و در راستای دوستی و توافقنامه‌های کمک مشترک با جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک، که توسط مجلس فدرال روسیه تصویب شده‌اند، من تصمیم گرفته‌ام که یک عملیات ویژه نظامی انجام دهم.

پوتین همچنین مدعی شد: تلاش‌های روسیه برای توافق با ناتو در خصوص عدم گسترش این اتحاد در شرق اروپا، بی‌فایده بوده است.

رئیس جمهوری روسیه ادامه داد: با توجه به تهدیدات مداوم از سوی اوکراین، روسیه نمی‌تواند احساس امنیت کرده، وجود داشته باشد و توسعه یابد.

وزارت دفاع روسیه: زیرساخت‌های نظامی اوکراین را از بین می‌بریم

وزارت دفاع روسیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: نیروهای روسی در عملیات ویژه خود از تسلیحاتی استفاده می‌کنند که زیرساخت‌های نظامی و سامانه‌های دفاع موشکی اوکراین را به تعطیلی بکشاند.

بر اساس این گزارش، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: ارتش روسیه به عنوان بخشی از عملیات جاری در اوکراین به تأسیسات نظامی اوکراین حمله می‌کند. در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: از سلاح‌های دقیق علیه زیرساخت‌های نظامی، سایت‌های دفاع هوایی، فرودگاه‌های نظامی و هواپیماها استفاده می‌شود.

مناطقی که صدا انفجار از آنان شنیده شد

پس از این سخنان پوتین، رسانه‌ها از شنیدن صدای انفجار در تعدادی از شهرهای اوکراین در سحرگاه امروز خبر دادند.

این رسانه‌ها گزارش کردند که صدای انفجار در پایتخت، کی‌یف، کراماتورسک(شرق)، خارکف(شمال شرقی)، اودسا(جنوب) و بردیانسک(جنوب شرقی) و همچنین در منطقه فرودگاه بین‌المللی بوریسپیل در کی‌یف شنیده شد.

شاهدان عینی می‌گویند که انفجارها در نزدیکی تعدادی از شهرهای بزرگ رخ داده است زیرا ولادیمیر پوتین دستوری مبنی بر مجوز «عملیات نظامی ویژه» در منطقه دونباس را امضا کرده است.

برخی منابع خبرهای به نقل از مقامات نظامی اوکراین مدعی شده‌اند که ۵۰ نظامی روس را کشته و ۶ جنگنده آنها را سرنگون کرده‌اند. منابع روس این خبر را تایید نمی‌کنند.

خبرگزاری فرانسه: دود غلیظی که به نظر می رسد منشا آن فرودگاه نظامی اوکراین باشد.

هدف قرار گرفتن پایگاه دریایی ارتش اوکراین

ویدئویی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده و گفته می‌شود مربوط به هدف قرار گرفتن پایگاه دریایی ارتش اوکراین در نزدیک «اودسا»ست.

آسمان اوکراین و حضور سنگین جنگنده‌های روسیه

همچنین پوتین پس از اعلام آغاز عملیات ویژه نظامی در منطقه دونباس، بیان کرد: هر کس سعی کند در روند فعالیت روسیه مداخله، و بدتر از آن، تهدیدی علیه روسیه و مردم آن به حساب بیاید، باید بداند که روسیه فورا پاسخ خواهد داد. روسیه مدرن و پساشوروی، قوی‌ترین قدرت جهان بوده و هیچ کس نباید شک داشته باشد که مهاجمان(علیه روسیه)، مغلوب خواهند شد.

طبق این گزارش، «متیو چنس» خبرنگار سی‌ان‌ان، صبح پنج‌شنبه از پشت بامی در مرکز کی‌یف گزارش کرد که صدای چهار یا پنج انفجار را شنیده است که در شهر رخ داده است؛ اما ادامه داد:«نمی‌توانم توضیح دهم که این‌ها چه چیزی هستند».

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، انفجارهای در «خارکیف» واقع در حدود ۴۰۰ کیلومتری شرق کی‌ف، نزدیک‌تر به مرز دونباس شنیده شده است. از طرف دیگر، خبرگزاری فرانسه به طور جداگانه از وقوع یک انفجار در شهر ساحلی «ماریوپل» بندر مهمی که نیروهای کی‌یف در منطقه دونتسک در اختیار دارند، خبر داد.

«آتش قبل از حمله»

بنا بر گفته «جنیفر گریفین» خبرنگار امنیت ملی شبکه آمریکایی فاکس نیوز، یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، عملیات ویژه روسیه را، «آتش قبل از حمله» توصیف کرد که در پی آن حمله زمینی به وقوع خواهد پیوست.

بنا بر گزارش ها، این مقام آمریکایی در ادامه افزود: صدای انفجارها در شهرهای «اودسا»، بندر اصلی دریای سیاه و ماریوپل، شهری در ساحل شمالی دریای آزوف نیز شنیده شد و گفت: «(جنگ) شروع شده است».

زلنسکی از تلاش ناموفق برای گفت‌وگو با پوتین خبر داد

رئیس‌جمهور اوکراین از شهروندان این کشور خواسته آرامش خود را حفظ کنند. او گفته تلاش کرد چهارشنبه با پوتین تماس تلفنی برقرار کند که ناموفق بوده است.

پس از این انفجارها کارشناسان و مقامات عالی رتبه کشرهای جهان اقدام به واکنش کردند.

سی ان ان اعلام کرده که جوزپ بورل پس از وقوع این جنگ گفته است: اینها(جنگ روسیه و اوکراین) ساعات تاریک اروپا از زمان پایان جنگ جهانی دوم است.

همچنین وزیر دفاع اوکراین اعلام کرد: هر کس که توان به‌دست گرفتن سلاح را دارد می‌تواند به ارتش این کشور بپیوندد.

گفتنی است؛  سی ان ان هم نقل کرده؛  بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس در گفت وگو با ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین قوت قلب داده و عنوان کرده است: غرب در برابر حمله روسیه ساکت نخواهد نشست.

جانسون همچنین ضمن ابراز تعجب و نگرانی از رویدادهای شب گذشته در اوکراین ابراز امیدواری کرد که اوکراین توان مقابله با شرایط را داشته باشد و انگلیس در این زمان دشوار با اوکراین است.

بایدن: فردا تحریم‌های شدیدی علیه روسیه وضع می‌شود

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در صفحه توییتری خود در ارتباط با تحولات اوکراین نوشت: «فردا با سران گروه ۷ (G۷) نشست خواهم داشت و ایالات متحده و متحدان و شرکای این کشور تحریم‌های شدیدی علیه روسیه وضع خواهند کرد. ما به ارائه کمک و پشتیبانی به اوکراین و مردم اوکراین ادامه می‌دهیم».

وی همچنین تصریح کرد: زلنسکی در گفت‌وگو با او از ایالات متحده خواسته است که «به وضوح در برابر تهاجمات روسیه» صحبت و از مردم اوکراین حمایت کند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو هم در این رابطه گفته است: حمله بی پروا روسیه به اوکراین را به شدت محکوم می‌کنم.

نماینده دائم آلمان در سازمان ملل: از روسیه می‌خواهیم فوراً عملیات نظامی در اوکراین را متوقف کند و نیروهای خود را خارج کند.

پکن: حضور نیروهای روسیه با هدف اشغالگری نیست

وزارت خارجه چین با تأکید بر اینکه از نزدیک اوضاع اوکراین را تحت نظر دارند و خواستار خویشتنداری طرفین شد، گفت: «آن طور که برخی رسانه‌ها گزارش می‌دهند، حضور نیروهای روسیه در اوکراین اشغالگری نیست».

وزارت خارجه چین با متهم کردن ایالات متحده به دامن زدن به تنش‌ها میان روسیه و اوکراین گفتک «آمریکا تنش‌ها را شعله‌ور کرده و تهدیدات جنگی را شعله‌ور کرده است و اتهام‌زنی پس از شعله‌ور شدن اوضاع غیرمنطقی است».

رادیو سوئد اعلام کرده است: دولتمردان سوئدی حمله روسیه را محکوم کردند.

همچنین نشریه صهیونیستی جروزالم پست طی تحلیلی گفته است جنگ در اوکراین تهدید ایران علیه اسرائیل را افزایش می دهد.

درگیری در مرز بلاروس و اوکراین

یگان مرزی اوکراین اعلام کرد مناطق مرزی این کشور با حمایت بلاروس مورد حمله روسیه قرار گرفته است.

نقاطی از کشور اوکراین که گفته می‌شود تا به این لحظه مورد حمله قرار گرفته است

تیراندازی و انفجار در مرز کی‌یف و کریمه

رسانه های اوکراینی گزارش دادند که بخش تحت کنترل کی یف در منطقه لوهانسک در حال تخلیه غیرنظامیان است. از طرف دیگر، مسئولان شهر کی‌یف از تهدید حملات هوایی خبر دادند و ویدئویی از سیستم حمله هوایی که در پایتخت اوکراین کار می‌کند در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است.

رئیس منطقه کریمه می‌گوید صدای تیراندازی و انفجار در نزدیکی مرز با اوکراین شنیده می شود. او با این حال اعلام کرد که مردم در کریمه هایمن ستند اما اتوبوس‌هایی برای کسانی که در شمال شبه جزیره هستند و می‌خواهند به مناطقی دورتر از مرز نقل مکان کنند، در دسترس خواهند بود.

ادعای ارتش اوکراین درباره ساقط شدن هواپیمای روس

ارتش اوکراین مدعی شده است که نیروی هوایی ارتش اوکراین یک فروند هواپیمای روسی را در شرق اوکراین ساقط کرده است.

ناتو نشست اضطراری برگزار می‌کند

خبرگزاری فرانسه گزارش کرد که نمایندگان کشورهای ناتو صبح امروز (پنجشنبه) به وقت محلی پس از تصمیم روسیه در مورد عملیات نظامی در دونباس، نشست اضطراری برگزار خواهند کرد.

یکی از منابع ناتو در این خصوص گفت: «می‌توانیم تأیید کنیم که شورای سفرا امروز صبح (پنجشنبه) جلسه اضطراری برگزار خواهد کرد».

خودداری نخست وزیر هند از اظهار نظر در خصوص عملیات روسیه

نیویورک تایمز همچنین نوشت: نخست وزیر و وزارت خارجه هند که به طور معمول به روسیه برای تأمین تجهیزات نظامی نیازمند هستند، اظهار نظری در خصوص اظهارات ولادیمیر پوتین در زمینه آغاز عملیات نظامی در اوکراین نکرده‌اند.

هجوم مردم اوکراین به فروشگاه‌ها

همزمان با عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، آخرین خبرها حاکی از آن است که مردم این کشور به صورت گسترده به فروشگاه‌ها یورش برده‌اند.

تکذیب ادعای سرنگونی جنگنده روسی

ارتش اوکراین گفته است که پدافند هوایی این کشور یک فروند هواپیمای روسی را در شرق اوکراین ساقط کرده است. با این حال، روسیه ادعای وزارت دفاع اوکراین درباره سرنگونی یک جنگنده روسی را تکذیب کرد.

اوکراین: ۷ نفر در عملیات روسیه کشته شدند، ۹ نفر زخمی شدند​

ارتش اوکراین مدعی شده است که درجریان عملیات خمپاره‌ای روسیه، دست‌کم هفت نفر جان خود را از دست داده‌اند و ۹ نفر نیز زخمی شدند.

این اتفاقات در حال رخ می‌دهد که بازارهای مالی جهان را تحت تاثیر قرار داده است.

خروج شهروندان اوکراین از کی‌یف

روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» با انتشار تصویری نوشته همزمان با عملیات نظامی روسیه، شماری از مردم اوکراین در حال خروج از پایتخت هستند تا بتوانند خود را به غرب این کشور و مرزهای لهستان و ناتو برسانند.

خروج کامل دیپلمات‌های روس از اوکراین

سفارت روسیه در اوکراین از تخلیه کامل سفارتخانه در «کی‌یف» خبر داد و گفت که تمامی دیپلمات‌های روس اوکراین را ترک کردند.

سفارتخانه روسیه در پایتخت اوکراین در این خصوص اعلام کرد: «تمام دیپلمات‌های روس، اوکراین را ترک کرده‌اند».

نمایندگی روسیه در اوکراین همچنین اعلام کرد که دیپلمات‌های روس، سفارت کی‌یف و همچنین سرکنسولگری‌ها در اودسا، خارکیف و لووف را ترک کرده‌اند و تمام اقدامات لازم برای تخلیه سفارتخانه و انتقال اموال موجود در نمایندگی‌های خارجی فدراسیون روسیه انجام گرفته است.

فرار نظامیان اوکراینی با تسلیم سلاح‌هایشان

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که شمار زیادی از نظامیان اوکراینی با زمین گذاشتن سلاح‌های خود از اوکراین فرار کرده‌اند.

سفارت ایران خواستار خروج شهروندان ایرانی از اوکراین شد

سفارت ایران در «کی‌یف» با صدور بیانیه‌ای خواستار خروج شهروندان ایرانی از اوکراین شد و اعلام کرد: «تمامی ایرانیان مقیم از هر امکانی برای خروج از اوکراین اقدام کنند».

بورس روسیه سقوط کرد

شاخص بورس مسکو یک سوم را از دست داد و برای اولین بار از ۱۹ مارس ۲۰۲۰ به زیر ۲۱۰۰ واحد سقوط کرد.

همچنین بیزینس تایمز اعلام کرد: تحت تاثیر بحران اوکراین بورس ژاپن قرمز شد

فاکس استریت نیز در گزارشی گفته است:  قیمت طلا براثر تحولات اوکراین رکورد ۱۹۵۰ دلار را زد.

اروپا دسترسی روسیه به فناوری و بازارهای کلیدی اروپا را مسدود می‌کند

کمیسیون اروپا اعلام کرد که بسته جدیدی از تحریم‌ها را علیه بخش‌های استراتژیک اقتصاد روسیه پیشنهاد خواهد کرد که دسترسی این کشور به فناوری‌ها و بازارهای کلیدی اتحادیه اروپا را مسدود می‌کند.

تعداد زیادی از نظامیان اوکراینی از خط مقدم عقب نشینی کردند

«ایوان فیلیپو ننکو» سخنگوی نیروهای مردمی جمهوری لوهانسک گفت: گروه زیادی از نیروهای اوکراینی در حال ترک جبهه مقدم در خطوط تماس هستند.

بر اساس اطلاعات امنیتی، عقب نشینی قابل توجهی از سوی نظامیان اوکراینی در طول خط تماس انجام گرفته است.

برخی اطلاعات تأیید می‌کند که این نظامیان به طور دسته جمعی از اجرای دستورات فرماندهی سرباز می‌زنند و پُست های خود را ترک می‌کنند.

اولین موضع رسمی رژیم صهیونیستی درباره جنگ اوکراین

لاپید، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی گفت: حمله روسیه به اوکراین نقض جدی نظم بین‌المللی است، اسقاطیل این حمله را محکوم می‌کند.

وی به حمله به اوکراین اشاره کرد و با لحن تند گفت: جنگ راهی برای حل مناقشات نیست.

پاسخ فوری و قاطع روسیه به رژیم صهیونیستی

پس از حمایت تل‌آویو از کی‌یف، نمایندگی روسیه در سازمان ملل گفت: مسکو حاکمیت رژیم صهیونیستی بر جولان اشغالی سوریه را به رسمیت نمی‌شناسد. از جولان عقب نشینی کنید.

«ناتو» به عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین واکنش نشان داد

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) امروز پنجشنبه به عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین واکنش نشان داد. ناتو ضمن محکوم کردن این عملیات، مسکو را تهدید کرده است.

بر اساس این گزارش، سازمان ناتو در بیانیه خود آورده است: رفتارهای غیرقابل توجیه روسیه در اوکراین پیامدهای وخیمی برای آن به دنبال خواهد داشت. مشارکت بلاروس نیز در جنگ علیه اوکراین غیرقابل توجیه است.

ناتو افزوده است: روسیه باید فوراً عملیات نظامی خود در اوکراین را متوقف سازد. ما خود را متعهد به حمایت از وحدت اراضی اوکراین می‌دانیم. روسیه باید نیروهایش را مرزهای اوکراین و داخلِ این کشور، بیرون بکشد.

صف مردم کی‌یف برای دریافت پول نقد

رسانه‌های تصاویری منتشر کردند از صف مردم برای دریافت پول نقد از خودپرداز در کی‌یف پایتخت اوکراین در پی حمله روسیه به این کشور.

درخواست اوکراین از ترکیه: تنگه داردانل را ببندید!

سفیر اوکراین در ترکیه اعلام کرد، کی‌یف خواستار بسته شدن تنگه داردانل است.

واسیل بودنار، سفیر اوکراین در ترکیه گفت: در حال حاضر مهم است که چه نوع حمایتی از اوکراین می‌شود، بنابراین از دولت ترکیه می‌خواهم به اوکراین کمک کند.

وی افزود: ما خواستار بسته شدن تنگه داردانل هستیم و می‌خواهیم تحریم‌هایی علیه روسیه اعمال شود. ما خواستار مصادره سهام روسیه در ترکیه هستیم. حمایتی که از طریق تامین تسلیحات دفاعی از ما می‌شود نیز بسیار مهم است.

اوکراین، سومین قدرت هسته‌ای جهان

همچنین الکسی گونچارنکو، عضو فراکسیون همبستگی اروپایی در پارلمان اوکراین طی گفت‌وگو با شبکه "فاکس نیوز" آمریکا ابراز کرد: اوکراین تنها کشوری در تاریخ بشر است که تسلیحات ‎هسته‌ای خود را با تضمین ‎آمریکا، ‎انگلیس و فدراسیون ‎روسیه، واگذار کرد در حالی که در سال ١٩٩۴ سومین قدرت هسته‌ای جهان بود. حالا که بمباران و کشته می‌شویم، این تضامین کجا هستند؟"

لیگ فوتبال اوکراین تعطیل شد

خبرهای حکایت از این دارد که لیگ فوتبال اوکراین به دلیل حمله روسیه به اوکراین فعلا ۳۰ روز به تعویق افتاد.

قرار بود لیگ برتر از روز جمعه پس از تعطیلات زمستانی از سر گرفته شود؛ اما اکنون این امر به تعویق افتاده است.

ادامه جهش طلا با شدت یافتن حملات روسیه

با شدت یافتن حملات روسیه به اوکراین قیمت طلا همچنان مسیر صعودی می‌پیماید.
در حال حاضر هر اونس فلز زرد به قیمت ۱۹۷۰ دلار معامله می‌شود که افزایش بیش از ۶۱ دلاری و حدود ۳ درصدی نسبت به معاملات روز گذشته نشان می‌دهد.

یک فروند هواپیمای ترابری ارتش اوکراین سقوط کرد

یک فروند هواپیمای ترابری ارتش اوکراین با ۱۴ سرنشین در منطقه اوبوخوف سقوط کرد و تاکنون ۵ سرنشین آن کشته شده‌اند.

هنوز سقوط یا انهدام آن توسط روس‌ها تایید نشده است.

روسیه خطاب به زلنسکی: استعفا بده، اعتراف کن و محاکمه شو!

کمیته ادغام روسیه و دونباس نامه ای به زلنسکی ارسال کرد که در آن پیشنهادی برای استعفا، اعتراف مقابل مردم دونباس و محاکمه شدن داد.

هجوم شهروندان اوکراین به گذرگاه مرزی لهستان

گروهی از اوکراینی‌ها فراری از تهاجم روسیه خود را به مرزهای لهستان رسانده‌اند. آنها قصد دارند از گذرگاه مرزی "مدیکا" به لهستان بروند، این گذرگاه تا اواسط روز پنجشنبه آرام بود.

مقامات کشورهای اروپایی هم مرز با اوکراین می‌گویند که هنوز با شمار زیادی از پناهجویان اوکراینی مواجه نشده‌اند. شاهدان و رسانه‌های محلی می‌گویند شمار افراد پیاده که به سمت مرز این کشورها می‌روند، رو به افزایش است.

هشدار پوتین به دخالت سایر کشورها در درگیری اوکراین

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در پیامی با هشدار به دخالت سایر کشورها در درگیری اوکراین گفت: پاسخ روسیه فوری خواهد بود و شما را به چنین عواقبی سوق خواهد داد که هرگز در تاریخ خود با آن مواجه نشده‌اید. ما برای هر گونه تحول وقایع آماده‌ایم. تمام تصمیمات لازم در این زمینه اتخاذ شده است.

اوکراین: ارتش روسیه وارد منطقه نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل شده است

اوکراین مدعی شده است که ارتش روسیه از سمت بلاروس وارد منطقه نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل شده است.

آتش سوزی مشکوک در مقابل سازمان اطلاعات اوکراین

در تصاویری که خبرگزاری رویترز ارسال کرده، دیده می شود که نیروهای اطلاعاتی اوکراین در حال معدوم کردن اسناد هستند.

تصرف نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل توسط روسیه

طبق گزارش‌ها به نقل از مقامات اوکراینی، ارتش روسیه کنترل نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل را به دست گرفته‌ است.

تایید خبر حضور چچنی‌ها در جنگ اوکراین

حضور نیروهای چچنی در جبهه نبرد مقابل ارتش اوکراین در حالی در فضای مجازی و رسانه ها تایید که عکسی از آنها که در حال اقامه نماز بود، منتشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.