وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی امروز با لاوروف تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین از خطوط قرمز خود عدول نخواهد کرد.

امیرعبداللهیان: در مذاکرات از خطوط قرمز خود عدول نمی‌کنیم/تأکید بر خروج امن ایرانیان مقیم اوکراین از این کشور

به گزارش قدس آنلاین، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر امروز (جمعه) ششم اسفند ماه تلفنی با «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این گفت‌وگو با اشاره به مذاکرات لغو تحریم‌ها در وین و بررسی آخرین تحولات مربوط به مذاکرات تصریح کرد: در مذاکرات از خطوط قرمز خود عدول نخواهیم کرد.

 دور هشتم مذاکرات وین به منظور رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران از روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن ماه و بعد از تنفسی ۱۱ روزه برای مشورت هیأت‌ها با پایتخت‌هایشان با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) در پایتخت اتریش از سر گرفته شد و از آن زمان تاکنون در سطوح و فرمت‌های مختلف در حال برگزاری است. البته علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه شب چهارم اسفند ماه در چارچوب ترددهای معمول در جریان گفت‌وگوها، در سفری کوتاه راهی تهران شد، ولی هیأت کارشناسی ایران در وین حضور دارند و به رایزنی‌ها ادامه می‌دهند. 

* تأکید بر خروج امن ایرانیان مقیم اوکراین از این کشور

 امیرعبداللهیان همچنین با اشاره به تحولات در اوکراین و حضور شهروندان ایرانی در این کشور، ضمن ابراز امیدواری در حل و فصل بحران از طریق سیاسی اعلام کرد: در تلاش هستیم تا شهروندان ایرانی را از طریق کشورهای همسایه اوکراین به جمهوری اسلامی ایران بازگردانیم.

 وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تأمین امنیت و سلامت شهروندان ایرانی ساکن در اوکراین را اولویت جدی کشورمان خواند و افزود: انتظار داریم تا شرایط برای خروج امن آنها فراهم شود.

گفتنی است امیرعبداللهیان همچنین امروز با همتای مجارستانی خود تلفنی گفت‌وگو کرد و خواستار ارائه تسهیلات از سوی مجارستان برای خروج اتباع ایرانی از طریق مرز این کشور با اوکراین شد.

* لزوم توقف صدور قطعنامه در شورای امنیت علیه جنبش انصارالله

امیرعبداللهیان در بخش دیگری از این گفت‌وگوی تلفنی به بحران یمن نیز پرداخت و گفت: در مونیخ به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد تأکید کردیم که نقش دبیرکل در حل و فصل سیاسی بحران یمن مورد توجه است.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به صدور پیش نویس قطعنامه در شورای امنیت علیه جنبش انصارالله و اقدام نادرست در تروریستی خواندن این جنبش، این اقدام را مخرب خواند و بر لزوم توقف این قطعنامه تأکید کرد و افزود: یمن متعلق به همه یمنی‌هاست و راه حل آن در گفت‌وگوهای یمنی- یمنی است.

* همواره از مواضع ایران در وین حمایت کرده‌ایم/ انتقاد از رویکرد غرب در قبال بحران اوکراین

به گزارش فارس، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه نیز در این گفت‌وگوی ضمن تأکید بر همکاری روسیه با ایران، خاطرنشان کرد: ما همواره از مواضع ایران در وین حمایت کرده‌ایم و با دوستان ایرانی خود در وین همکاری خوبی داریم و همچنان نیز این همکاری را ادامه خواهیم داد.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین ضمن تشریح مواضع مسکو در قبال بحران اوکراین، از رویکرد کشورهای غربی انتقاد کرد و اطمینان داد که روسیه به حفظ جان مردم و شهروندان کشورهای خارجی و از جمله ایران اهتمام جدی دارد. 

وی همچنین مواضع مسکو در قبال بحران یمن را نیز تشریح کرد.

لازم به ذکر است علیرضا حقیقیان دستیار وزیر و مدیرکل اوراسیای وزارت خارجه نیز دیروز (پنجشنبه) پنجم اسفند با «لوان جاگاریان» سفیر روسیه در تهران دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

گفتنی وزرای خارجه ایران و روسیه ۲۵ بهمن ماه نیز تلفنی گفت‌وگو کردند و وزیر خارجه روسیه در تماس تلفنی با همتای ایرانی از ابتکارات و رویکرد سازنده ایران در مذاکرات وین تقدیر کرد. (اینجا بخوانید) امیرعبداللهیان در آن گفت‌وگو در خصوص بحران اوکراین به حضور بیش از پنج هزار دانشجو و هموطنان ایرانی در اوکراین اشاره و خاطرنشان کرده بود: جمهوری اسلامی ایران با حساسیت روند تحولات در این‌ منطقه را دنبال می‌کند و ضمن درک دیدگاه ها و نگرانی‌های روسیه از دخالت‌های خارجی، ابراز امیدواری کرد وضعیت جاری از طریق مسالمت آمیز و تعامل سازنده با پیگیری رویکرد دیپلماسی بین طرفین حل و فصل شود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.