هر کار خیری از دل برمی‌آید و اگر از جنس اراده و همکاری چند جوان باشد، بیشتر بر دل می‌نشیند.

خیریه‌ای از جنس جوانی

جوانانی از جنس همت و خیرخواهی که در «قرارگاه جهادی شهید علیمردانی در منطقه پنجتن مشهد» دور هم جمع شده‌اند تا با همه تجربه‌های ظاهراً نداشته و دست خالیشان طرحی نو برای کمک به نیازمندان شهر و کشورشان دربیندازند.

«حسن بخشی» مسئول قرارگاه جهادی شهید علیمردانی با یادآوری روزهای شروع به کارشان می‌گوید: قرارگاه جهادی ما در سال ۸۹ با هدف محرومیت‌زدایی و کمک به بهتر شدن زندگی مردم محروم در مناطق روستانشین شهرستان‌های اطراف شهر مشهد شروع به فعالیت کرد. در ابتدا اردوهای جهادی در روستاهای اطراف شهرستان‌های تربت‌جام، سبزوار، روداب، سرخس و رضویه برگزار می‌کردیم و فعالیت‌هایمان بیشتر فرهنگی و عمرانی بود. از کارهای فرهنگی که در آن زمان انجام می‌دادیم برگزاری کلاس‌های هنری و مشاوره‌ای و برگزاری جشن‌ها بود و ساخت خانه برای روستاییان بی‌بضاعت، مسجد، حمام، سرویس بهداشتی و غسالخانه بیشتر فعالیت ما را در بخش عمرانی در روستاهای محروم تشکیل می‌داد. در سال ۹۳ با پیام رهبر انقلاب که «حاشیه شهر مشهد را دریابید» کم‌کم فعالیت‌هایمان به سمت حاشیه شهر مشهد به ویژه همت‌آباد و مهرمادر کشیده شد و به خاطر محرومیت‌های زیاد در این مناطق، کارهایمان گسترده‌تر شد. در آن زمان علاوه بر فعالیت‌های عمرانی و فرهنگی، خدمات پزشکی، اجتماعی و همچنین کارآفرینی به جمع کارهای قرارگاه جهادی شهید علیمردانی اضافه شد. در حال حاضر هسته مرکزی قرارگاه ما شامل ۱۵ نفر و پنج کارگروه تخصصی است که کارها را با کمک بزرگ‌ترها در کارگروه‌های مختلف جلو می‌بریم. پنج کارگروه تخصصی قرارگاه جهادی ما شامل کارگروه‌های پزشکی، عمرانی، فرهنگی، اجتماعی و رسانه است که کارگروه اجتماعی شناسایی و جمع‌آوری اطلاعات خانواده‌های نیازمند را انجام می‌دهد و کارگروه رسانه جمع‌آوری کمک‌های مردمی یا اطلاع‌رسانی اردوهای جهادی را عهده‌دار است.

وجدان توست آینه کرده‌های تو

البته «بخشی» درباره علت اصلی شکل‌گیری قرارگاه جهادیشان اضافه می‌کند: از نظر من اگر بخواهید علت اصلی تشکیل قرارگاه جهادی ما را بفهمید من در چند کلمه می‌گویم «بیداری وجدان‌هایمان». پس از دیدن مناطق محروم و وضعیت زندگی مردم، دیگر عذاب وجدان نمی‌گذاشت تا ما حتی راحت بخوابیم و برای همین تلاش می‌کردیم هر کاری از دستمان برمی‌آید انجام دهیم. با همین نیت حرکت کردیم و خدا هم به کار ما برکت می‌داد و طوری کارها جور می‌شد که خودمان باور نمی‌کردیم. ما چند جوان دهه هفتادی دانشجو یا دانش‌آموخته بودیم که فقط با نیت کمک به مردم شروع به کار جهادی کردیم. اگر کمک خدا نبود ما نمی‌توانستیم در طول سال‌های ۹۷ و ۹۸ به بیشتر از ۲۰ هزار نفر از مردم کم‌برخوردار حاشیه شهر مشهد حدود ۴۰ هزار خدمات درمانی مثل دندانپزشکی، انواع جراحی، زنان و زایمان، چشم‌پزشکی، ارتوپدی و هر تخصصی که فکرش را بکنید ارائه دهیم. انجام خدمات پزشکی در کنار چند هزار خدمت عمرانی و فرهنگی از کارهایی بود که توفیق شد با کمک خدا در طول دو سال یاد شده در حاشیه شهر انجام دهیم.

یادم می‌آید در عید نوروز سال ۹۷ می‌خواستیم برای ۱۰۰یتیم لباس نو و بسته معیشتی تهیه کنیم و یک جشن حسابی برایشان بگیریم. این جشن حدود ۳۰ میلیون تومان خرج داشت و تا لحظات آخر نصف مبلغی که می‌خواستیم هنوز جمع‌آوری نشده بود، بچه‌ها بسیار ناامید بودند اما ته امیدمان به خدا بود و خودش درست کرد و همه وسایلی که می‌خواستیم تا لحظه آخر جور شد و همه چیز دست به دست هم داد تا ما دل این یتیمان را در شب سال نو شاد کنیم.

کیمیای سعادت بُود رفیق

مسئول قرارگاه جهادی شهید علیمردانی از چگونگی خدمتگزاریشان در مناطق محروم می‌گوید: ما هر ماه به بیش از ۲۰۰ خانوار کمک درمانی و معیشتی می‌کنیم که حدود ۱۰۰ خانوار به صورت ثابت زیر پوشش ما هستند و بقیه خانواده‌ها وقتی به خودکفایی می‌رسند از فهرست کمک‌های ما حذف می‌شوند و خانواده‌های نیازمند دیگری را جایگزین می‌کنیم. ما به این خانواده‌ها کمک معیشتی مثل پوشاک، خوراک، پرداخت قبض‌ها، اجاره خانه، تأمین موارد تحصیلی و کمک درمانی می‌رسانیم که در بخش درمان همه خدمات ویزیت، دارو، آزمایش و حتی عمل‌های جراحی برای این خانواده‌ها رایگان است. به صورت تقریبی ۲۵خیّر ثابت داریم که البته در موضوعات مختلف و بسته به نیت و نذر به صورت متغیر به ما کمک می‌کنند. اما بیشتر کار ما هماهنگی با کسانی است که علاقه‌مندند با انجام کارهای جهادی در زمینه‌های پزشکی، عمرانی و فرهنگی در مناطق حاشیه شهر برای رفع مشکل نیازمندان خدمت‌رسانی کنند.

سیمای سیرت تو در کارست جلوه‌گر

حسن بخشی درباره همراهان قرارگاه جهادیشان اضافه می‌کند: به صورت کلی اگر بخواهم بگویم همراهان و خیران ما گروه خاصی نیستند و هر کسی که نیت کمک به همنوع خود را دارد با ما همراه می‌شود. مثلاً موردی داشتیم که شخص نیازمند زیر پوشش ما با خودرواش که با آن خرج خانواده‌اش را درمی‌آورد داوطلب می‌شد که در بردن بسته‌های معیشتی به خانه نیازمندان به ما کمک کند، یا پزشکان عزیزی که در کار درمان بیماران به قرارگاه کمک می‌کنند کمک‌های مالی زیادی به ما می‌رسانند مثلاً داروی فرد نیازمند را خودشان تهیه می‌کنند که جا دارد همین جا از همه عزیزانی که همراه ما هستند تشکر کنم. خودمان، خانواده، دوستان و اطرافیانمان نیز در این راه هر ماه مقداری از درآمدمان را روی هم می‌گذاریم و قسمتی از کارها را راه می‌اندازیم.

از اوست شادی دل و آرامش نظر

گروه جهادی ما به خاطر خدمات پزشکی و درمانی گسترده در سیل‌های استان‌های خوزستان، گلستان، سیستان و بلوچستان و مناطق حاشیه شهر مشهد چند سال پیاپی به عنوان گروه برتر جهادی در عرصه بهداشت و درمان و تیم پزشکی برتر استان خراسان شناخته شد که البته در خدمات دیگر هم پررنگ بودیم. در شروع کرونا پارچه و کِش مناسب ماسک پیدا نمی‌شد و ما با راه‌اندازی چند کارگاه جهادی، پارچه و کِش ماسک برای توزیع در مناطق محروم تهیه کردیم و به همین خاطر به عنوان فعال‌ترین گروه در زمینه مبارزه با کرونا انتخاب شدیم. همه این موفقیت‌ها و توفیق خدمت به مردم از محبتی است که از سمت خدا نصیب من و بچه‌های گروه جهادی شهید علیمردانی شده که بابت آن شاکریم و امیدواریم همچنان توفیق خدمت در این مسیر را داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.