اکران نوروزی از هجدهم اسفندماه با نمایش فیلم های منتخب در حالی کار خود را در سینماهای سراسر کشور آغاز خواهد کرد که گمانه‌زنی‌های متفاوتی از نتیجه ترکیب این چینش در شرایط فعلی وجود دارد.

سینما در موقعیت اکران نوروزی

 اکران نوروزی از هجدهم اسفندماه با نمایش فیلم های منتخب کار خود را در سینماهای سراسر کشور آغاز خواهد کرد. این در حالی است که به دلیل بحرانی شدن وضعیت کرونا، تنها ۵۰ درصد از ظرفیت سالن‌های سینمایی در اکران نوروز ۱۴۰۱ استفاده می‌شود و استان‌هایی که درگیری بیشتری دارند تنها مجاز به استفاده ۳۰ درصدی از سالن‌های خود هستند.

مهندسی ژانرها و سبد متنوع اکران

«لامینور» به کارگردانی داریوش مهرجویی، «مرد بازنده» به کارگردانی محمدحسین مهدویان، «روز صفر» به کارگردانی سعید ملکان، «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی‌فر، «علفزار» به کارگردانی کاظم دانشی، «قدغن» به کارگردانی مجید مافی و «شادروان» به کارگردانی حسین نمازی ترکیب ۷ فیلم نوروز را تشکیل می دهند که در ژانرهای  درام، نوآرـ پلیسی، دفاع مقدس، اجتماعی و کمدی انتخاب شدند. مرتضی شایسته سخنگو و دبیر شورای صنفی معتقد است امسال متنوع ترین سبد ژانری را داریم و تقریباً در هیچ سالی اینقدر با فیلم های متنوع روبرو نبوده ایم و سعی شده با مهندسیِ ژانر، طیف‌های مختلف مخاطب را در نظر بگیریم.

نگاهی به فیلم های رزرو 

فیلم‌های «بابا سیبیلو» و «گل به خودی» در ژانر کودک و «سگ بند» در ژانر کمدی متقاضی اکران هستند و به عنوان آثار رزرو در نظر گرفته شده‌اند و در صورتی که فیلم‌های لیست منتخب نتوانند موفق به اخذ پروانه نمایش شوند این آثار جایگزین آنها خواهند شد. از میان این لیست «سگ بند» به دلیل ژانر کمدی و اخذ پروانه نمایش یک قدم به اکران نوروزی نزدیک تر شده است.

خداحافظی با «دینامیت»، «گشت سه»، «آتابای» و ...

در حالی که با آغاز اکران «قهرمان» اصغر فرهادی در آبان‌ماه امسال تاحدودی از رخوت سینما کاسته شد، فروش تصاعدی «دینامیت» نیز تهیه کنندگان را مشتاق اکران فیلم‌هایشان کرد. فروش قابل توجه فیلم‌هایی همچون «گشت سه» و «آتابای» در کنار دو فیلم مذکور نیز رونق را تا حدودی به سینما برگرداند و سینما طی آذرماه گذشته پررونق‌ترین روزهای اکران در ایام کرونا را تجربه کرد. با توجه به شیوع کرونا و لغو اجرای آیین نامه اکران، این فیلم‌ها بدون در نظر گرفتن کف و سقف فروش و بدون محدودیت زمانی به اکران خود ادامه دادند و ۲۹ اسفندماه جاری با سالن‌های سینما خداحافظی خواهند کرد. اما فیلم‌های «عنکبوت»، «عاشق پیشه»، «ترانه‌ای عاشقانه برایم بخوان» و «مرد نقره ای» که از ۲۳ بهمن ماه نمایش خود را آغاز کردند، اکرانشان در سال آینده هم ادامه پیدا می‌کند.

پیش‌بینی فروش فیلم‌های نوروزی 

از مجموع فیلم های منتخب اکران ۴ فیلم در جشنواره فجر امسال به نمایش درآمد که در رقابتی تنگاتنگ با یکدیگر در کسب گیشه جشنواره بودند. صرف‌نظر از فیلم «ملاقات خصوصی» که رتبه اول فروش را از آن خود کرده بود، رتبه دوم پرفروش‌ترین فیلم این دوره، به «مرد بازنده» ‌رسید که با فروش بیش از ۲۹ هزار بلیت، ۸۱۴ میلیون و ۲۰ هزارتومان فروش را ثبت کرد و پس از آن «شادروان» با بیش از ۲۶ هزار بلیت، فروشی معادل ۷۴۵ میلیون و ۱۲۵ هزارتومان را کسب کرد و در رتبه سوم قرار گرفت. «علف‌زار» در این لیست در رده پنجم فروش قرار گرفت و با ۲۵ هزار و ۸۲۱ بلیت، فروشی معادل ۷۲۲ میلیون و ۷۴۵ هزارتومان را به دست آورد. ششمین فیلم «موقعیت مهدی» بود که با ۲۴ هزار و ۷۰۱ بلیت، به فروشی معادل ۶۹۰ میلیون و ۲۷۵ هزارتومان دست یافت.

به نظر می رسد تا حدودی فروش این فیلم‌ها تضمین شده است به دلیل اینکه به تازگی در جشنواره حاضر بودند و در ذهن مخاطب آشنا هستند و طبیعتاً شانس بیشتری دارند تا دیده شوند. البته در میان این چهار فیلم «علفزار» کمی بدشانسی آورده و لو رفتن نسخه‌ای ناقص و پرده‌ای، این فیلم را در وضعیت بدی قرار داد اما اکران زودهنگامش احتمالاً شرایط خوبی را برایش رقم خواهد زد به ویژه که این فیلم در جشنواره هم با استقبال بسیاری مواجه شد. اما یکی دیگر از فیلم‌های قابل توجه این لیست «لامینور» مهرجویی محصول سال ۹۸ است. با توجه به اینکه آخرین اکران فیلمی از مهرجویی به هشت سال قبل و نمایش «اشباح» برمی‌گردد حضور این فیلمساز برجسته یکی از امیدواری‌های این لیست خواهد بود.  «روز صفر» نیز از تولیدات دو سال گذشته است و نمایش موفقی را در جشنواره سی وهشتم تجربه کرد و از رکورداران سیمرغ بوده است. شاید در این بین «قدغن» به دلیل ترکیب بازیگرانش و وجود فیلم‌های پرمخاطب‌تر در این لیست جزو انتخاب‌های نهایی تماشاگر باشد اما نکته مهم پوشش همه سلیقه‌ها در تماشای فیلم‌های سرگرم کننده و تنوع ژانری است که امسال شاهد آن هستیم اما نباید فراموش کرد که فیلمسوزی در این لیست قطعی خواهد بود و فروش هرکدام از این فیلم‌ها که می‌توانند به تنهایی عنوان فیلمی پرمخاطب در یک لیست را به دوش بکشند، روی آثار دیگر تاثیر خواهد گذشت و نکته  اینجاست که سینماداران به اکران فیلم‌های متوسط و ضعیف هم رضایت ندادند و درصدد بوده‌اند هرطور شده گیشه را تضمین کنند ولو با فیلمسوزی!

و اما فیلم‌هایی که خود را برای اکران عید فطر آماده می‌کنند

با توجه به تقویم زمانی عید نوروز و عید فطر، در فاصله زمانی اندک پس از اکران نوروز در اردیبهشت‌ماه شاهد نمایش ۷ فیلم جدید برای عید فطر خواهیم بود که احتمالاً این لیست هم شامل آثار مهم سینماست. این در حالی است که اگر فیلم‌های نوروز فروش قابل قبولی داشته باشند همچنان به اکران خود ادامه می‌دهند و احتمالاً شاهد صف طویلی از فیلم‌های خوب خواهیم بود که این ترافیک اکران نیز تبعات خاص خودش را خواهد داشت. این در حالی است که نباید تاثیر ماه رمضان و کاهش مخاطبان در کنار ظرفیت ۵۰ تا نهایت ۷۰ درصدی سالن‌های سینما را در کنار عامل مهمی همچون افزایش قیمت بلیت در ریزش مخاطبان نادیده گرفت. 

مضاف بر این که خانواده‌ها هنوز از رفتن به سینما امتناع می‌کنند و حضور مستمر در سالن‌های سینما را منوط به پایان پاندومی کرونا کرده‌اند. از طرفی دیگر افزایش قیمت بلیت قطعاً می تواند در کاهش حضور مخاطبان تاثیرگذار باشد. مسئله ای که سینماداران به آن واقفند اما در عین حال معتقدند با ثابت نگهداشتن قیمت بلیت در سال جدید نمی‌توان از پس هزینه‌ها برآمد و تاکید می‌کنند تنها راهکار جلوگیری از افزایش بهای بلیت اختصاص سوبسید دولتی به زیرساخت‌های فرهنگی است. البته هنوز رقم قطعی مشخص و نهایی نشده اما قیمت بلیت در سینماهای مدرن و ممتاز از سایر سالن‌ها بالاتر است و البته در طول هفته و روزهای ۵ شنبه و جمعه نیز قیمت‌های متفاوتی را شاهد خواهیم بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.