۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۱
کد خبر: 790139

به گزارش قدس آنلاین، محمد ایمانی، تحلیلگر مسائل سیاسی در صفحه شخصی خودش نوشت: حالا که قیمت نفت در اثر بحران اوکراین به ۱۲۰ دلار رسیده، آمریکا در به در بازگشت سریع(و البته موقت) نفت ایران به بازار است. ضمنا به این هم بسنده نکرده و هیئتی را به ونزوئلا فرستاده است.

به گزارش نیویورک تایمز، به علت ضرورت کاهش قیمت نفت و انزوای روسیه، هیئت آمریکایی به ونزوئلا رفت تا با دولت مادورو مذاکره کنند. این در حالی است که آمریکا، مادورو را به رسمیت نمی شناخت و "خوان گوآیدو" را رئیس دولت می نامید.

قیمت نفت در حالی به ۱۲۰ دلار نزدیک شده که تا همین چند وقت پیش، به یک سوم این رقم سقوط کرده بود. رویکرد نادرست در تنش زدایی یکطرفه برجامی و حتی پس از آن که نقشه به صفر رسانی فروش نفت ایران اجرا شد، از عوامل موثر در سقوط قیمت بود. در چنین فرآیندی، صادرکنندگان باید سه بشکه می‌فروختند و پول یک بشکه را می گرفتند.

ما از جنگ و بحران و بی ثباتی در جهان استقبال نمی کنیم؛ اما اگر باید "ثبات سودمند" حاکم شود، باید برای همه کشورها باشد؛ نمی شود بخش کوچکی از جهان به نام غرب، مسیر پیشرفت خود را در نا امن کردن دیگر مناطق و ایجاد تنگنای اقتصادی برای دیگران ترسیم کند و هزینه نپردازد.

به تازگی خبرگزاری رویترز نوشت : "ایران روی شناورها ۱۰۰ میلیون بشکه نفت دارد که اگر روزی یک میلیون بشکه را هم آزاد کند، رقم قابل توجهی است".

فرید زکریا هم در واشنگتن پست می نویسد "یک راه برای تغییر محاسبات پوتین وجود دارد: تحریم صنعت نفت و گاز روسیه؛ اما تحریم ها با دقت طراحی شده اند تا به روسیه اجازه دهند به فروش انرژی ادامه دهد. بایدن باید به باز کردن دو منبع بزرگ نفتی کمک کند. او باید با تعلیق تحریم‌ها، تمام نفت ایران و ونزوئلا را به بازار برگرداند".

روشن است که کشورهایی مثل ایران و ونزوئلا نباید ابزار دست غرب برای کاهش قیمت نفت باشند؛ تا وقتی که خرشان از پل گذشت، خباثتِ و بی چشم و رویی را از سر بگیرند.

در عین استفاده از طرفیت های بازار و اِعمال حق خود در فروش نفت، نباید در سیاست های اِعلامی، نیاز تبلیغاتی دشمن برای آرامش روانی دادن به بازار نفت را برآورده کرد. هم می شود تجارت نفت را هوشمندانه توسعه داد و هم اعلام کرد که عجله ای برای ریختن ذخائر نفت خود در بازار نداریم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.