به گزارش قدس آنلاین، شبکه تلویزیونی الجزیره به بررسی این سوتل پرداخت که آیا کنگره آمریکا، توافق جدید در مذاکرات وین ایران را به تعطیلی خواهد کشاند؟

در گزارش این شبکه آمده است: اعضای جمهوری‌خواه در دو مجلس نمایندگان و سنا متعهد شده‌اند که با توافق احتمالی مخالفت کرده و در راه آن کارشکنی خواهند کرد. این در حالی است که اعضای دمکرات در حمایت از توافق با هم متحد نیستند و اکثر آنان با آن مخالفند.

بر اساس قانون اساسی آمریکا کنگره نمی‌تواند در راه دستیابی به توافق کارشکنی کند زیرا این امر در چارچوب حوزه وظایف و اختیارات قوه مجریه به رهبری جو بایدن رئیس‌جمهوری قرار دارد؛ اما کنگره با تصویب برخی از قوانین در راه اجرای برخی از بندهای توافقنامه می‌تواند کارشکنی کند.

جمهوری‌خواهان در مجلس سنا به اتفاق آرا در سال ۲۰۱۵ با توافق به دست آمده توسط باراک اوباما، رئیس‌جمهور دمکرات در آن زمان اعلام مخالفت کردند. بر همین اساس در یک رویداد قابل انتظار ۳۳ جمهوری‌خواه خطاب به جو بایدن رئیس‌جمهور اعلام کردند که قصد دارند اگر بر اساس قانون بازنگری توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۵ شناخته شده به نام برجام به کنگره اجازه بازنگری در توافق هسته‌ای جدید و رای‌گیری در مورد آن را ندهد، اجرای هر گونه توافقی را ناکام بگذارند. 

بر اساس این قانون رئیس‌جمهوری آمریکا می‌بایست طی پنج روز متن هر گونه توافقی با ایران درخصوص برنامه هسته‌ای این کشور را در اختیار کنگره قرار دهد به گونه‌ای که به قانون گذاران در صورت تمایل آنان اجازه بازنگری و رای‌گیری در مورد آن را خواهد داد.

مخالفان احیای توافق هسته‌ای در حال حاضر به ویژه در مجلس سنا اکثریت را در کنگره تشکیل می‌دهند. برخی از منتقدان دارای صراحت لهجه بیشتر در مورد توافق هسته‌ای تاکید کرده‌اند که رئیس‌جمهور آینده آمریکا ممکن است از این توافق خارج شود.

کاری که کنگره می‌تواند انجام دهد و احتمالا آن را انجام خواهد داد با اعمال مجازات‌های جدید علیه ایران به بهانه‌های مختلف اجرای هر گونه توافق جدیدی را دچار مشکل خواهد کرد و یا آنکه در راه لغو برخی از تحریم‌ها که دولت بایدن وعده آنها را داده کارشکنی خواهد کرد.

باربارا اسلاوین، کارشناس مسائل ایران و مدیر طرح آینده ایران در موسسه شورای آتلانتیک می‌گوید: بسیاری از دمکرات‌ها از جمهوری‌خواهان مخالف توافق هسته‌ای با ایران حمایت خواهند کرد و جمهوری‌خواهان نیز به هشدارهای خود علیه ایران ادامه خواهند داد، مبنی بر اینکه کاهش تحریم‌ها تنها یک اقدام موقت است.

دیوید دی روش استاد تحقیقات امنیتی در دانشگاه دفاع ملی خاطرنشان کرد که هر گونه واکنشی از سوی کنگره در هر حال قابل پیش‌بینی است.

«دیوید ماک» معاون سابق وزیر خارجه در امور خاورمیانه هم ابراز کرد: کلید موضع‌گیری کنگره در اختیار شماراندکی از دمکرات‌ها همچون سناتور «چاک شومر» رهبر اکثریت در مجلس سنا و سناتور «روبرت منندز» رئیس‌کمیسیون روابط خارجه در مجلس سنا قرار دارد و هر دو علی‌رغم گرایش داشتن به حزب دمکرات و نزدیک بودن به باراک اوباما، با توافق مخالفت کردند.

«جودت بهجت» استاد امور امنیت ملی در مرکز خاور نزدیک و جنوب آسیا در دانشگاه دفاع ملی و کارشناس مسائل ایران معتقد است که به طور حتم تقریبا تمامی جمهوریخواهان و شمار قابل توجهی از دمکرات‌ها با توافق جدید مخالفت خواهند کرد.

منبع: کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.