در عصر حاضر، صنعت گردشگری به عنوان یکی از پایه‌های اساسی اقتصاد در تمام کشورهای جهان و از جمله ایران شناخته شده است.

هتل‌داری خراسان شمالی در سراشیبی تعطیلی

اما در دو سال اخیر با گسترش ویروس کرونا و بحران‌هایی که این بیماری برای کسب‌وکارها ایجاد کرده، صنعت گردشگری به‌مراتب بسیار بیشتر از سایر دسته‌های شغلی متأثر شده است. چراکه گردشگری نیازمند حضور فیزیکی افراد در یک موقعیت زمانی و مکانی مشخص است، درحالی‌که می‌بینیم با شیوع کرونا، گردشگری و جابه‌جایی بین‌شهری در دو سال اخیر بسیار کم شده است.

رئیس جامعه هتل‌داران خراسان شمالی در گفت‌وگو با قدس می‌گوید: در مجموع ۲۰مهمانپذیر، هتل و متل با ظرفیت ۸۰۰ تخت در خراسان شمالی وجود دارد که میانگین سنی این هتل‌ها ۱۵ سال است.

یونس کاظمی اظهار می‌کند: در حال حاضر یک هتل رستوران در بجنورد با سرمایه‌گذاری ۱۰۰میلیارد تومان درحال ساخت است که سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی در خصوص همه‌گیر شدن ویروس کرونا و خسارت ناشی از آن به صنعت هتل‌داری می‌افزاید: اواخر سال ۹۸ در ایام عید نوروز که اوج کار فعالان صنعت گردشگری است، ویروس کرونا در جهان، کشور و استان شیوع پیدا کرد. این امر پذیرش مسافران در استان را ۵۰ درصد کاهش داد و موجب جمع‌آوری ۲۰درصد اقامتگاه‌ها در استان شد و ضربه بدی به این حوزه وارد شد؛ احتمال می‌رود اگر این روند ادامه‌دار باشد ۵۰ درصد از هتل‌ها نتوانند کار کنند.

کاظمی می‌گوید: چند ماه پیش از همه‌گیر شدن ویروس کرونا، هتل‌داران استان تمام موادغذایی موردنیاز برای مسافرها را خریداری کرده بودند که بیشتر آن‌ها به دلیل تعطیلی هتل‌ها در انبارها از بین رفت.

وی با اشاره به هزینه‌های بالای نگهداری هتل‌ها ادامه می‌دهد: یکی از مشکلات جدید صنعت هتل‌داری ظرفیت تعیین شده مصرف انرژی از جمله گاز و برق است، دولت باید بداند هتل با منزل مسکونی بسیار متفاوت است؛ اگر مسافری برای اقامت به هتل بیاید و سیستم سرمایشی و گرمایشی و روشنایی نباشد که در هتل نمی‌ماند، فضاها باید در زمستان گرم و در تابستان خنک باشند.

کاظمی می‌افزاید: اکنون به دلیل نبود درآمد و بالا بودن هزینه هتل‌ها، افرادی که در این رســته فعالیــت می‌کنند مشخص نیست تا کی دوام بیاورند زیرا تنها بــا قــرض و وام‌های دولت و وام‌هایی کــه از بانک‌ها دریافت می‌کنند امورشان را می‌گذرانند.

رئیس جامعه هتل‌داران خراسان شمالی تصریح می‌کند: در حال حاضر ۹۰درصد هتل‌ها، رستوران‌ها و تالارها به طور کامل تعطیل شده‌اند و برای جلوگیری از سرقت و... تنها چراغی روشن کرده‌اند.

کاظمی به طرح استانداردسازی هتل‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: براساس دستورات، هتل‌داران باید نسبت به استانداردسازی اماکن اقدام کنند که متأسفانه به دلیل نبود مسافر و درآمد نه پول و نه توانایی انجام این کار را دارند .

وی در پاسخ به اینکه آیا در سال جاری تعرفه اماکن اقامتی افزایش خواهد داشت یا خیر عنوان می‌کند: در سال جاری تعرفه اماکن اقامتی چندان تغییری ندارد، اما هزینه‌های قبوض و... افزایش چند برابری داشته است.

کاظمی همچنین یکی دیگر از مشکلات هتل‌داران را ورود آموزش و پرورش برای اسکان مسافران عنوان کرده و می‌افزاید: خانه مسافرهای غیرمجاز و اسکان مسافران در مدارس ۱۰۰درصد در کاهش مسافر اقامتگاه‌های ما تأثیر دارد.

وی در خصوص نیروی انسانی آموزش‌دیده در هتل‌ها نیز می‌گوید: متأسفانه در استان نیروی انسانی با تجربه در این بخش نداریم و در شهرهای کوچک کار در هتل و رستوران به عنوان کار ثابت تعریف نشده و افرادی که در کلاس‌های هتل‌داری که میراث فرهنگی برگزار می‌کند شرکت می‌کنند پس از آن به شهرهای بزرگ می‌روند.

رئیس جامعه هتل‌داران خراسان شمالی می‌گوید: هر ساله مسئولان اعلام می‌کنند سالانه ۲۰میلیون مسافر از این مسیر عبور می‌کنند؛ مهم این است این مسافران را در شهر حفظ کنیم نه اینکه تنها مسیر گذری آنان باشد. برای ماندگاری مسافران و گردشگران باید زیرساخت‌های گردشگری تقویت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.