۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۵
کد خبر: 790492

آمریکا و انگلیس واردات نفت و گاز از روسیه را تحریم کردند و زلنسکی نیز گفته است: ۱۳ روز است از غربی‌ها فقط وعده می‌شنویم.

بنزین بایدن بر آتش جنگ اوکراین

به گزارش قدس آنلاین، بی نتیجه ماندن سومین دور از مذاکرات میان نمایندگان روسیه و اوکراین، بر فشار مسکو که بارها اعلام کرده تا زمان محقق شدن شروط خود دست از جنگ برنمی دارد، افزوده است.

فشاری که البته به تنگ تر شدن حلقه محاصره کی یف، پایتخت اوکراین، انجامیده است. اندیشکده مطالعات جنگ آمریکا در تحلیلی می‌گوید که نیروهای روس برای حمله به کی‌یف ظرف سه روز آینده آماده می‌شوند.

یک اندیشکده نظامی معتقد است که «نیروهای روسیه در حومه‌های شرقی، شمال غربی و غربی کی‌یف برای حمله به پایتخت متمرکز شده‌اند.» در این میان، زلنسکی، از کیفیت اقدامات کشورهای غربی در حمایت از دولت وی، انتقاد کرده است.

زلنسکی در ویدئویی که در کانال تلگرام منتشر شد با اشاره به گذشت ۱۳ روز از تهاجم نظامی روسیه به کشورش گفت: «۱۳ روز است که وعده‌هایی می‌شنویم، ۱۳ روز است که به ما می‌گویند در آسمان به شما کمک می‌کنیم، از هواپیماهایی صحبت می‌کنند که قرار است به ما تحویل دهند.»

رئیس‌جمهور اوکراین همچنین اعلام کرد که آماده گفت‌وگو درباره وضعیت مناطق جدایی‌طلب لوهانسک و دونتسک در شرق این کشور و شبه جزیره کریمه در دریای سیاه است.

ولودیمیر زلنسکی اما گفت که تسلیم خواست روسیه برای به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های خودخوانده یا حاکمیت مسکو بر کریمه نخواهد شد. 

وی افزود: «آمادگی من برای گفت‌وگوست، نه تسلیم.» جنگ در اوکراین در حالی شدت می گیرد که طبق ارزیابی سازمان ملل، تعداد آوارگان و پناهجویان اوکراینی به زودی از دو میلیون فراتر می‌رود.

فیلیپو گراندی، مدیر آژانس پناهندگان سازمان ملل دیروز به خبرنگاران گفت: «انتظار داریم امروز یا فردا از مرز دو میلیون نفر عبور کنیم.»

مسیر تحریم نفت روسیه به کجا ختم می شود؟

همزمان با آغاز رسمی جنگ، موج تحریم ها علیه روسیه اعلام شده است. حالا، موسسه «کستلوم» که تحریم‌ها در جهان را رصد می‌کند در گزارشی با احتساب تحریم‌های جدید پس از حمله روسیه به اوکراین اعلام کرده است که این کشور با سبقت گرفتن از ایران، «تحت تحریم‌ترین» کشور دنیاست.

به گزارش موسسه کستلوم، از ۲۲ فوریه(۳ اسفند) دولت مسکو با ۲ هزار و ۷۷۸ تحریم جدید روبه رو شده است که شامل تحریم افراد و نهادها می‌شود. پیش از موج جدید تحریم‌ها، روسیه پس از ایران با ۳ هزار و ۶۱۶ مورد و بالاتر از سوریه، دومین کشور تحت تحریم جهان بود. بنابر این گزارش، تعداد کل تحریم‌ها علیه روسیه به ۵ هزار و ۵۳۲ مورد رسیده است.

در این میان، مهم ترین بخش تحریم روسیه مربوط به تحریم های حوزه نفت و انرژی است. مسکو به کشورهای غربی هشدار داده که در صورت تحریم نفت روسیه، بهای طلای سیاه به شدت افزایش پیدا می‌کند.

معاون نخست‌ وزیر روسیه اعلام کرد: «کاملاً مشخص است که تحریم نفت روسیه، تبعات فاجعه‌باری برای بازار جهانی به همراه خواهد داشت». الکساندر نواک که در یک پیام ویدئویی سخن می‌گفت، افزایش احتمالی قیمت‌ نفت را «غیرقابل پیش‌بینی» توصیف کرد و افزود: «قیمت هر بشکه‌ نفت به ۳۰۰ دلار یا حتی بیشتر خواهد رسید».

قیمت نفت شاخص برنت در آغاز معاملات روز دوشنبه تا بشکه‌ای ۱۳۹ دلار افزایش پیدا کرد که بالاترین رقم از تابستان سال ۲۰۰۸ میلادی است. در مقابل بایدن اعلام کرد که آمریکا و انگلیس واردات نفت و گاز از روسیه را تحریم کردند. نشریه هیل نیز در گزارشی اعلام کرد ۷۰ درصد پرسش شوندگان یک نظرسنجی، با تحریم واردات نفت روسیه به آمریکا موافق هستند.

آمریکا در سال ۲۰۲۱ به‌طور متوسط روزانه حدود ۷۰۰ هزار بشکه نفت و فراورده‌ نفتی از روسیه وارد کرده است. تحریم نفتی روسیه؛ اما مورد اختلاف با برخی متحدان اروپایی واشنگتن است.

آلمان می‌گوید که اروپا به نفت روسیه نیاز دارد. اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، تصریح کرد: «اروپا به عمد منابع انرژی روسیه را از فهرست تحریم‌ها حذف کرده چون اکنون هیچ راه دیگری برای تضمین انرژی مورد نیاز اروپا و تامین گرما وجود ندارد».

به گفته شولتس، تحریم بخش انرژی روسیه،«امنیت انرژی اروپا را به خطر می‌اندازد.» با این حال، اتحادیه اروپا پیش‌نویس برنامه خود را برای قطع تدریجی وابستگی به انرژی روسیه آماده کرده است.

این اتحادیه اکنون نیمی از گاز و زغال‌سنگ مورد نیاز خود و یک سوم از نفت مورد نیازش را از روسیه وارد می‌کند. رهبران اتحادیه اروپا قرار است روز پنج شنبه و جمعه در ورسای فرانسه درباره این برنامه پیشنهادی گفت وگو کنند.

منبع: خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.