۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳
کد خبر: 790530

اگر چه نرخ دلار طی اواخر هفته گذشته با ورود به کانال ۲۵ هزار تومان امیدها را برای نزول بیشتر نرخ ارز تقویت کرد، اما به دنبال مبهم‌شدن فضای مذاکرات هسته‌ای نرخ این ارز به کانال ۲۶ هزار تومان ورود کرد، در این میان رشد نرخ جهانی طلا تا مرز ۲ هزار دلار در هر اونس اقبال را به طور مجدد به بازار طلا و سکه بازگرداند.

کانال بازی دلار در حساسیت به اخبار توافق

به گزارش قدس آنلاین، هر چند به دنبال افزایش خوش‌بینی‌ها نسبت به توافق هسته‌ای نرخ دلار به کانال ۲۵ هزار تومان نزول کرد، اما همزمان با مه‌آلود شدن فضای توافق نرخ دلار در بازار با رشد مواجه شد، در این میان این پرسش مطرح می‌شود که با رشد بیش از ۴۰‌ درصدی حجم نقدینگی در یکسال منتهی به آذرماه سال‌جاری و رسیدن این متغیر به بیش از ۴ هزار و ۴۲۶ هزار میلیارد تومان این رخداد چه تأثیری می‌تواند در بازارهای مختلف بگذارد.

بازار ارز این روزها نوسانات بسیاری را تجربه می‌کند و طی هفته‌های گذشته بارها میان کانال ۲۶ هزار و ۲۵ هزار تومان در رفت و آمد بوده‌است. دلیل آن نیز حساسیت بالای معاملات نسبت به اخبار ضد و نقیضی است که از وین به گوش می‌رسد. در حالی که بازار با هر بار جدی شدن احتمال توافق، آماده سقوط می‌شود، از طرف دیگر با طولانی‌شدن انتظارات، مسیر صعودی را در پیش می‌گیرد. باید دید تیم مذاکره‌کننده چه زمانی با انتشار خبر رسمی مذاکرات، مسیر دلار را تغییر خواهند داد.

بازار ارز روز گذشته روند افزایشی قیمت‌ها را تجربه کرد، به شکلی که دلار آزاد در قیمت ۲۶ هزار و ۳۵۰ تومان نرخ خورد، آخرین قیمت معاملاتی دلار آزاد روز دوشنبه ۲۶ هزار تومان بود.

در این میان رشد نرخ جهانی طلا تا مرز ۲ هزار دلار در هر اونس اقبال را به طور مجدد به بازار طلا و سکه بازگرداند. همچنین کانون صرافان قیمت دلار را ۲۴هزار و ۲۲۶تومان برای خرید و ۲۴هزار و ۵۶۹تومان برای فروش اعلام کرد. روز دوشنبه قیمت دلار در صرافی‌های رسمی، ۲۴هزار و ۲۲۷تومان برای خرید و ۲۴هزار و ۵۱۶تومان برای فروش اعلام شده‌بود.

روز گذشته یورو نیز در صرافی‌ها ۲۶هزار و ۸۳۹تومان برای خرید و ۲۷هزار و ۱۷۴تومان برای فروش قیمت خورد. روز دوشنبه یورو در صرافی‌ها با قیمت ۲۷هزارتومان برای خرید و ۲۷هزار و ۳۲۸تومان برای فروش معامله می‌شد.

صرافی ملی هم دلار را با اندکی کاهش نسبت به روزگذشته، ۲۴هزار و ۴۱۴تومان برای فروش و ۲۴هزار و ۱۷۱تومان برای خرید قیمت زده‌است. این در حالی است که دلار روز دوشنبه در صرافی ملی با قیمت ۲۴هزار و ۱۸۴تومان برای خرید و ۲۴هزار و ۴۲۷تومان برای فروش اعلام شده‌بود. دستکاری سیاست‌های پولی و بانکی سال‌های سال است که با ارزش و قیمت کالاها بازی می‌کند، از این‌رو صاحبان دارایی و درآمدهای قابل‌ملاحظه عموماً برنده نوسان‌های قیمتی در حوزه دارایی‌ها هستند.

سرمایه به کدام سو می‌رود

حجم نقدینگی در آذرماه سال گذشته نیز حدود ۳ هزار و ۱۳۰ هزار میلیارد تومان بود که آذرماه سال جاری با بیش از ۴۱ درصد رشد به ۴ هزار و ۴۲۶ هزار میلیارد تومان رسیده‌است. حجم پول آذرماه سال جاری حدود ۸۷۰ هزار میلیارد تومان است و میزان شبه‌پول نیز حدود ۳ هزار و ۵۵۰ هزار میلیارد تومان گزارش شده‌است. پایه پولی در آذرماه سال ۹۹ حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان بود که در آذرماه سال‌جاری به مرز ۵۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده‌است.

بررسی‌های این رسانه نشان می‌دهد که مانده سپرده‌های یکساله بانک‌ها در آذرماه سال‌جاری حدود هزار هزار میلیارد تومان، مانده سپرده‌های بانکی کمتر از یکسال نیز حدود یک‌هزار و ۲۸۰ هزار میلیارد تومان است.

همچنین قرض‌الحسنه پس‌انداز نیز حدود ۲۸۰ هزار میلیارد تومان و مانده سپرده‌های دو ساله حدود ۸۵۰ هزار میلیارد تومان است. با توجه به وضعیت کنونی بازار، پس‌اندازهایی که در بخش بانکی پارک شده‌است باید دید در شرایط کنونی نقدینگی ترجیح می‌دهد همچنان در بازار بانک باقی بماند یا اینکه اندک اندک در بازارهایی، چون ارز، طلا، بورس و مسکن ورود پیدا کند.

تقریباً یکسالی می‌شود که تمام توجهات به احیای برجام جلب شده‌است و بازار با در نظر گرفتن احیای برجام در انتظار روشن‌شدن وضعیت است؛ اما به اعتقاد کارشناسان اقتصادی آنقدر در این سال‌ها نقدینگی رشد یافته و مالیه دولت و بانک‌ها ناتراز شده‌است که صرفاً احیای برجام نمی‌تواند تحولات عظیمی در بازارها رقم بزند.

منبع: جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.