۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۶
کد خبر: 790628

پرتاب دومین ماهواره فضایی سپاه چرا مهم است؟

علی لهراسبی، دکترای مهندسی هوافضا

در سال‌های متمادی تلاش و با وجود تحریم‌های ظالمانه، پیشرفت جوانان ایرانی موجب خشم محافل غربی و آمریکایی شده و خباثت‌های آن‌ها در زمینه رسانه‌ای و سیاست بین‌الملل همواره با هدف تضعیف روحیه دانشمندان غیور ایرانی بوده است. البته به دلیل وجود فاکتور خودباوری و ایمان الهی، انگیزه‌ها روز به روز بیشتر شده که تداوم ارسال ماهواره‌های پیشرفته ایرانی از جلمه ماهواره «نور ۲» حاکی از همین قضیه است.

ماهواره مذکور دومین ماهواره سنجشی و شناسایی است که باهمت نیروهای هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به وسیله موشک سه مرحله‌ای قاصد با سرعت ۸ کیلومتر بر ثانیه در مدار ۵۰۰کیلومتری از سطح زمین قرار گرفته است. ماهواره‌بر قاصد از نظر تزریق و قرار گرفتن در صفحه استوا از پیشرفته‌ترین ماهواره‌برهای جهان است و روز سه‌شنبه اثبات شد ظرفیت‌های بالایی دارد. تمام فناوری قاصد و نور۲ توسط دانشمندان دانشگاه‌های داخلی طراحی و ساخته شده است و شایان ذکر است که این ماهواره نسبت به ماهواره نور ۱ که در اردیبهشت سال ۹۹ پرتاب شد و درحال حاضر در مدار ۳۵۰ کیلومتری زمین قرار دارد حدود ۱۵۰ کیلومتر ارتفاع مداری پیدا کرده است.

حال این پرسش مطرح می‌شود که پرتاب دومین ماهواره فضایی سپاه چرا مهم است؟ نور ۲ این قابلیت را دارد در طول شبانه روز ۱۵ بار دور زمین بگردد و می‌تواند تصاویر و پایش‌های قابل توجهی را از فضا در اختیار مرکز کنترل قرار بدهد. دشمنان جمهوری اسلامی ماهواره‌های ایرانی را دوربین معلق خطاب می‌کنند، حال آنکه جهان شاهد باز شدن چشمان تیزبین جوانان ایرانی در مدارهای مختلف زمین است. این ماهواره منحصر به فعالیت‌های نظامی نیست و در زمینه پیش‌بینی حوادث زمینی به‌شدت کاربرد دارد. پس این ماهواره می‌تواند در امور مرتبط با رصد و پایش و پیش‌بینی حوادث زمینی مانند سیل، زلزله، آب و هوا استفاده داشته باشد. 

از سوی دیگر رسیدن این ماهواره با شلیک دقیق و کامل به مدار ۵۰۰ کیلومتری و تزریق سریع به مدار لئو حاکی از پیشرفت بالای توان دفاعی و فضایی ایران است. لازم به ذکر است برای دستیابی به مدار ژئو نیازمند اثبات حضور در مدار لئو بودیم و این امر تقریباً محقق شده است و از این تاریخ به بعد نگاه‌ها معطوف به توسعه بیشتر تا عملیاتی شدن منویات رهبر معظم انقلاب است.

ماهواره‌های ارسالی ایران به فضا که تا امروز با نام‌های سینا، مصباح، سفیر امید، رصد، نوید، نور ۱ و نور ۲ شناخته می‌شوند گام‌به‌گام تقویت و توسعه یافته‌اند و شکل‌گیری پازل توسعه موشکی ایران امری قطعی برای عزت ملی است. در حال حاضر کشورهایی که توانایی قرار دادن ماهواره در مدار لئو یعنی ارتفاع ۱۶۰ تا ۲ هزار کیلومتر از سطح زمین را دارند شامل آمریکا، روسیه، چین، ژاپن، هند، فرانسه، انگلیس و ایران هستند و قرار گرفتن ایران در کنار ابرقدرت‌ها حاکی از برنامه راهبردی کشور در زمینه نقش‌آفرینی جهانی است. رسیدن به مدار برابری سرعت ماهواره و زمین نیازمند تثبیت در مدار لئو است و ما در حال حرکت به این سمت هستیم.

در نهایت اینکه دولت به واسطه عزم راسخ و روحیه جهادی بر این باور است که باید حضور کشور در فضا تثبیت شود، به همین خاطر به مرور از فرار مغزها کاسته خواهد شد و شاهد بازگشت نخبگان به کلاس‌های درس و آزمایشگاه‌های علمی و فنی خواهیم بود. ضرورت تجهیز کشور به انواع ماهواره‌های فوق‌تخصصی پیشرفته هم‌تراز با بروز تنش‌های جهانی روز به روز ملموس‌تر می‌شود و باید حتی از بیرون جو دیتای قابل تحلیل برای زمین‌شناسی، تنش آبی و تنش‌های نظامی داشته باشیم، در غیر این صورت از معرکه‌ها عقب می‌مانیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.