۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵
کد خبر: 790638

هرقدر در مذاکرات به موضوعات حساس‌ و ضمنا یک نقطه قابل‌قبول نزدیک‌تر می‌شویم، شاهد افزایش قابل‌توجه عملیات‌های روانی-رسانه‌ای هستیم. البته قبل‌تر هم گفته بودیم که رسانه‌های داخلی به‌هیچ‌عنوان نباید در این دام بیفتند. بعضی‌ها در رسانه‌هایشان مغرضانه و همراه با جریان‌ غربگرا عمل می‌کنند اما آن رسانه‌هایی که به ثبات روانی و اجتماعی ملت ایران علاقه‌مند هستند باید بیش‌ از قبل مراقب باشند.

آمریکایی‌ها هنوز تصمیم سیاسی نهایی را اتخاذ نکرده‌اند

به گزارش قدس آنلاین، به‌منظور راستی‌آزمایی و تحلیل اخبار ضدونقیض منتشرشده از روند گفت‌وگوهای وین و بررسی آنچه رسانه‌های داخلی و خارجی درباره احتمال قطعی بودن توافق در روزهای پیش‌رو مطرح کرده‌اند، گفت‌وگویی با سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل بین‌الملل صورت گرفته که در ادامه می‌خوانید.

اخبار ضدونقیض منتشرشده توسط رسانه‌های داخلی و خارجی درباره قریب‌الوقوع بودن توافق طی روزهای آتی را تا چه میزان درست می‌دانید و روند خبرسازی‌ها علیه مذاکره‌کنندگان کشورمان و مطالبات‌شان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

همان‌طور که از قبل پیش‌بینی می‌شد و در گفت‌وگوهای گذشته بر این مساله تاکید داشتم، هرقدر در مذاکرات به موضوعات حساس‌ و ضمنا یک نقطه قابل‌قبول نزدیک‌تر می‌شویم، شاهد افزایش قابل‌توجه عملیات‌های روانی-رسانه‌ای هستیم. البته قبل‌تر هم گفته بودیم که رسانه‌های داخلی به‌هیچ‌عنوان نباید در این دام بیفتند.

بعضی‌ها در رسانه‌هایشان مغرضانه و همراه با جریان‌ غربگرا عمل می‌کنند اما آن رسانه‌هایی که به ثبات روانی و اجتماعی ملت ایران علاقه‌مند هستند باید بیش‌ از قبل مراقب باشند و اخبار را از منابع دقیق و رسمی به سمع و نظر مردم برسانند. در همین ارتباط باید به این مساله توجه داشت، همان‌طور که مقامات ارشد پرونده و وزارت امور خارجه کشورمان گفته‌اند، در وین به نقاط مهم و اساسی نزدیک شده‌ایم اما این دلیلی بر اتمام گفت‌وگوها و رسیدن به همه اهداف نیست. بنابراین همچنان مانند هفته‌های گذشته باید این نکته را مورد توجه قرار داد که ضمن نزدیک شدن به پایان گفت‌وگوها، هنوز مسائل و موضوعات مهمی وجود دارد که بحث روی آنها ادامه‌دار است. مساله قابل‌توجه دیگر هم اینکه همان‌طور که مقامات مسئول در حوزه پرونده هسته‌ای و گفت‌وگوهای وین مطرح کرده‌اند، آمریکا هنوز تصمیم سیاسی نهایی را اتخاذ نکرده و نباید به شایعاتی که در روزهای اخیر نسبت به این موضوع بیان می‌شود، توجه کرد.

هدف رسانه‌ها و خبرنگاران بنگاه‌های خبری غربی از ارائه اطلاعات غلط از جریان مذاکرات وین را چه می‌دانید؟

درباره خبرسازی‌ها علیه کشورمان باید گفت پایگاه‌های خبری مثل رویترز درارتباط با موضوع گفت‌وگوهای وین تا به حال چندین‌بار موضوعات غیرواقعی و دروغ‌هایی را بیان کرده و سعی داشته‌اند وظیفه خود را در پازل غرب انجام دهند. وظیفه آنان انحراف افکار عمومی داخلی است اما واقعیت آن است که طرف غربی درباره مسائلی ازجمله تضمین و راستی‌آزمایی‌ به موارد قابل‌توجهی از خواسته‌های برحق جمهوری اسلامی تن داده اما ممکن است این موضوع هم مانند ‌PMD مجددا دچار شرایطی شود که آنها زیر تعهد و توافقات خودشان بزنند.

بنابراین تا توافق به نحو کامل تمام نشده و همه فرآیندهای لازم را طی نکرده است، نمی‌توانیم درباره هیچ‌کدام از مسائل به ضرس‌قاطع نکته‌ای را بیان کنیم. بنابراین نمی‌توان پیش از پایان تمامی این موضوعات گفت نتایج به اتمام رسیده و کار تمام شده است و به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان به مطالب رسانه‌ها و منابع غیرشفاف در این‌باره اعتماد کرد.

بحران اوکراین و چالش پیش‌آمده در روابط میان روسیه و غرب و همچنین درخواست چین و روسیه از آمریکا جهت اخذ تضمین با هدف ممانعت از شکل‌گیری خلل در روابط اقتصادی‌شان با ایران را تا چه میزان بر روند به نتیجه رسیدن گفت‌وگوها اثرگذار می‌دانید؟

به‌نظر می‌رسد مساله مطرح‌شده علیه نقش روسیه در مذاکرات بیشتر یک عملیات روانی و غیرواقعی است. مساله اوکراین هنوز از جانب هیچ‌یک از طرفین به‌عنوان موضوعی که به‌طور مستقیم بر برجام تاثیرگذار باشد، مطرح نشده است. مسائل و موضوعاتی به‌عنوان شایعه در رسانه‌ها به این شرح مطرح شده که مثلا ممکن است روس‌ها نسبت به بحران اوکراین و روابط‌شان با غرب، موضوعاتی را مطرح کنند که بر روند مذاکرات اثرگذار باشد که این مساله، طی گفت‌وگوی صورت گرفته بین وزرای امور خارجه ایران و روسیه منتفی شد.

علاوه‌بر آن سفیر روسیه در تهران هم اعلام کرد این مساله یک سوءتفاهم بوده و دو موضوع مذاکرات هسته‌ای و بحران پیش‌آمده میان روسیه و غرب بر سر اوکراین کاملا از یکدیگر جدا هستند و تاثیری بر هم ندارند. البته نکته قابل‌توجه این است که این امکان وجود دارد که همه مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی به اندازه خودشان اثراتی بر گفت‌وگوهای وین داشته باشد اما باید گفت این مساله هنوز نتوانسته بر میز مذاکرات، تاثیر منفی داشته باشد.

منبع: روزنامه فرهیختگان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.