این روزها سازمان ملل و شورای امنیت همزمان با تداوم آتش جنگ در اوکراین به میدانی برای زورآزمایی میان آمریکا و متحدانش با روسیه و عرصه جدال دیپلمات‌های طرفین تبدیل شده است.

جدال دیپلمات‌ها در سازمان ملل همزمان با تداوم جنگ در اوکراین

به گزارش قدس آنلاین، جلسات پی در پی شورای امنیت در حمایت از اوکراین و پرداختن به ابعاد مختلف جنگی که در عرصه میدانی در حال وقوع است، به سردمداری آمریکا و کشورهای اروپایی و گاهی هم به درخواست طرفین اصلی جنگ برگزار می‌شود.

پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه(۵ اسفند ماه) در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد که اکنون نه تنها هر لحظه فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین المللی علیه کرملین در حال افزایش بوده بلکه به جنگی میان مسکو و غرب تبدیل شده است.

نشست روز جمعه ۱۱ مارس ۲۰۲۲(۲۰ اسفندماه ۱۴۰۰) شورای امنیت سازمان ملل به درخواست یکی از طرفین جنگ، یعنی روسیه برگزار شد. این نشست برای بررسی ادعاهای دولت پوتین مبنی بر اینکه آمریکا در اوکراین برنامه تولید سلاح های بیولوژیکی دارد، با عنوان "تهدید علیه صلح وامنیت بین المللی" برگزار شد.

روسیه دولت اوکراین را متهم می کند که با همکاری آمریکا در حال اداره کردن آزمایشگاه هایی به منظور تولید تسلیحات بیولوژیک(میکروبی) است؛ اما کی‌یف و واشنگتن هر دو این امر را تکذیب کرده اند و روسیه نیز تاکنون مدرکی در این زمینه ارائه نکرده است.

همزمان، آمریکا و انگلیس نیز از هفته گذشته روسیه را متهم کرده اند که در اوکراین از تسلیحات شیمیایی استفاده می‌کند و به تازگی نیز از ارتکاب مسکو به جنایات جنگی سخن می گویند.

الکساندر شولگین، نماینده دائم روسیه در سازمان ممنوعیت به‌کارگیری تسلیحات شیمیایی چندی پیش اعلام کرد که مسکو به زودی اسنادی در خصوص اقدامات تحریک آمیز صورت گرفته در زمینه به‌کارگیری تسلیحات شیمیایی در اوکراین برای این سازمان ارسال خواهد کرد.

روسیه در سال ۲۰۱۸ نیز آمریکا را متهم کرد که به طور محرمانه در آزمایشگاهی در کشور گرجستان آزمایش‌های بیولوژیکی انجام داده است.

آنچه در نشست شورای امنیت گذشت؟

جدال دیپلمات‌ها در سازمان ملل همزمان با تداوم جنگ در اوکراین

سازمان ملل: اطلاعی از تولید سلاح‌های بیولوژیک در اوکراین نداریم

 رئیس امور خلع سلاح سازمان ملل متحد اعلام کرد که اطلاعی از برنامه تولید سلاح های بیولوژیک در اوکراین نداریم.

 ایزومی ناکامیتسو، مسئول امور خلع سلاح در سازمان ملل متحد در نشست روز جمعه شورای امنیت، گفت: سازمان ملل از برنامه تسلیحات بیولوژیکی در اوکراین اطلاعی ندارد، اما هشدار داد که احتمال وقوع حادثه در نیروگاه های هسته ای اوکراین روز به روز در حال افزایش است.

وی ابراز کرد: موقعیت هایی مانند جنگ اوکراین مستلزم تقویت ممنوعیت بین المللی سلاح های بیولوژیکی است.

جدال دیپلمات‌ها در سازمان ملل همزمان با تداوم جنگ در اوکراین

گزارش دی کارلو و استفاده از بمب های خوشه ای

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سیاسی حملات به غیرنظامیان و بیمارستان ها در اوکراین را محکوم کرد و گزارش هایی از استفاده نیروهای روسی از "بمب‌های خوشه‌ای" در "حملات بی‌رویه" به اوکراین ارائه کرد.

رزماری دی کارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سیاسی نیز گفت که بر اساس گزارش دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر تلفات غیرنظامیان در اوکراین به یک هزار و ۵۴۶ نفر از جمله ۵۶۴ کشته و ۹۸۲ زخمی رسیده اگرچه که این آمار بیشتر از ارقام اعلام شده است.

دی کارلو افزود: دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر گزارش های موثقی از استفاده از بمب های خوشه ای توسط نیروهای روسیه در مناطق پرجمعیت دریافت کرده است. حملات بی‌رویه، از جمله آنها که از بمب های خوشه‌ای استفاده می‌کنند بر اساس قوانین بین‌المللی بشردوستانه ممنوع است. این نوع از تسلیحات بدون تمایز، اهداف نظامی و غیرنظامی  را هدف قرار می دهند.

دی کارلو اضافه کرد: سازمان جهانی بهداشت ۲۶ حمله به مراکز سلامتی را که باعث کشته شدن ۱۲ نفر و مجروح شدن ۳۴ نفر دیگر شده، شناسایی کرده است. ما این حملات را محکوم می کنیم.

جدال دیپلمات‌ها در سازمان ملل همزمان با تداوم جنگ در اوکراین

 هشدار روسیه درباره خطر سرقت مواد بیولوژیکی از آزمایشگاه‌های اوکراین

سفیر و نماینده روسیه در سازمان ملل متحد در این نشست به جامعه جهانی در مورد خطر سرقت مواد بیولوژیکی از آزمایشگاه‌های اوکراین توسط تروریست‌ها هشدار داد.

واسیلی نبنزیا، سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل از اتحادیه اروپا خواست تهدید واقعی عوامل بیولوژیکی نشات گرفته از  اوکراین را بررسی کند.

نبنزیا به اعضای شورای امنیت هشدار داد که عوامل بیماری‌زای خطرناک می‌توانند از مرزهای اوکراین خارج شده و در سراسر اروپا پخش شوند و از اتحادیه اروپا خواست که این احتمال را در نظر بگیرد.

وی افزود: روسیه به جامعه جهانی در مورد خطر سرقت مواد بیولوژیکی از آزمایشگاه های اوکراین توسط تروریست ها هشدار می دهد.

سفیر روسیه در سازمان ملل همچنین خاطرنشان کرد: آمریکا اجازه بررسی بین المللی آزمایشگاه های بیولوژی مورد حمایت این کشور در اوکراین را نمی دهد.

نماینده روسیه  گفت: خودداری آمریکا از بررسی این آزمایشگاه ها به معنی مخفی کاری است.

این دیپلمات دولت ولادیمیر پوتین اظهار کرد: وزارت دفاع روسیه اسنادی را به دست آورده است که نشان می دهد شبکه ای متشکل از ۳۰ آزمایشگاه در اوکراین مشغول تحقیق بر روی اصلاح پاتوژن های طاعون، سیاه زخم، تولارمی، وبا و سایر بیماری های کشنده بوده اند.

نبنزیا افزود: این کار تحت هدایت پنتاگون، به ویژه آژانس کاهش تهدیدات دفاعی آمریکا انجام می شود.

جدال دیپلمات‌ها در سازمان ملل همزمان با تداوم جنگ در اوکراین

اوکراین روسیه را به هدف قرار دادن عمدی مناطق مسکونی متهم کرد

نوبت که به سفیر اوکراین در سازمان ملل رسید، روسیه را به هدف قرار دادن "عمدی" مناطق مسکونی در این کشور متهم کرد.

سرگی کیسلیتسیا در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: نقشه‌ای که نیروهای اوکراینی از اسیران جنگی روسیه ضبط کردند، تایید می‌کند که بمباران مناطق مسکونی  در اوکراین از قبل برنامه‌ریزی شده بود. خلبانان روسیه دستگیر شده در کنفرانس مطبوعاتی امروز در کی یف، بمباران عمدی مناطق مسکونی در اوکراین را تایید کردند.

وی همچنین  از روسیه برای درخواست جلسه شورای امنیت در ارتباط با  اتهامات برنامه تولید سلاح های بیولوژیکی در اوکراین انتقاد کرد.

کیسلیتسیا به شورای امنیت گفت: متأسفم که اکنون شورای امنیت توسط روسیه برای ترویج چنین هذیان‌ گویی جنون آمیزی به بازی گرفته شده است. این یک بی‌اعتنایی  روسیه به اعضای شورای امنیت است.

انگلیس ادعاهای روسیه را کاملا بی معنی دانست

سفیر و نماینده دائم انگلیس در سازمان ملل ادعای روسیه را مبنی بر اینکه اوکراین برنامه تسلیحات بیولوژیکی دارد، یک دروغ دیگر از سوی مسکو و کاملا بی معنی خواند.

باربارا وودوارد، سفیر انگلیس در سازمان ملل گفت: روسیه امروز مجموعه ای از توطئه های هیجانی، کاملاً بی اساس و غیرمسئولانه را در شورای امنیت مطرح  کرده است. این ادعاها کاملا حرف پوچ هستند.

سفیر انگلیس ادامه داد: شواهد معتبری مبنی بر اینکه اوکراین برنامه تسلیحات بیولوژیکی دارد، وجود ندارد. این یک دروغ دیگر در کارزار اطلاعات دروغین روسیه است.

جدال دیپلمات‌ها در سازمان ملل همزمان با تداوم جنگ در اوکراین

آمریکا روسیه را به انتشار اطلاعات نادرست از تریبون شورای امنیت متهم کرد

لیندا توماس گرینفیلد سفیر و نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل، روسیه را متهم به استفاده از تریبون شورای امنیت برای انتشار دروغ و اطلاعات نادرست و جعلی به عنوان بخشی از عملیات دروغین مسکو در توجیه استفاده از مواد شیمیایی و بیولوژیکی در اوکراین کرد.

سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت: روسیه درحال بازی با سناریویی است که آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا ماه گذشته آن را مطرح کرده بود.

بلینکن گفته بود که ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه اتهامات ساختگی در مورد سلاح های شیمایی و بیولوژیکی برای توجیه حملات خشن خود علیه اوکراین مطرح خواهد کرد.

گرینفیلد افزود: هدف این دروغ ها کاملا روشن و عمیقا نگران کننده است. ما معتقدیم روسیه احتمالا برای ترور یا حمایت از عملیات های نظامی تاکتیکی از مواد شیمیایی یا بیولوژیکی استفاده خواهد کرد.

وی گفت: تاسیسات آزمایشگاهی که مربوط به سلامت عمومی است برای تشخیص بیماری‌هایی نظیر کووید-۱۹ استفاده شده است.

همزمان خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس نیز به نقل از "فیلیپا لنتزوس" مدرس ارشد علم و امنیت بین‌المللی در کینگز کالج لندن نوشت: این آزمایشگاه‌ها پنهان نیستند. از آنها برای تولید سلاح‌های بیولوژیک استفاده نمی‌شود. همه اینها جعل اطلاعات است.

جدال دیپلمات‌ها در سازمان ملل همزمان با تداوم جنگ در اوکراین

اتهامات آمریکا علیه روسیه: از سلاح شیمیایی تا ارتکاب به جنایت جنگی

همزمان با تداوم جنگ در عرصه میدانی، نبرد دیپلمات ها و سیاستمداران نیز ادامه دارد؛ سخنگویان کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا ۱۹  اسفند ماه روسیه را متهم کردند که با انجام یک عملیات دروغین ممکن است از سلاح شیمیایی در این جنگ استفاده کند.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که روسیه با انجام یک عملیات دروغین ممکن است در جنگ اوکراین از سلاح شیمیایی استفاده کند.

وی در عین حال اتهام روسیه مبنی بر اینکه آمریکا در حال تولید سلاح شیمیایی در اوکراین است، را رد و محکوم کرد و گفت: اکنون با مطرح شدن این ادعاهای نادرست و تایید این تبلیغات از سوی چین، همه ما باید مراقب استفاده احتمالی روسیه از سلاح های شیمیایی یا بیولوژیکی در اوکراین باشیم. این کشور همچنین ممکن است یک عملیات دروغین شیمیایی ایجاد کند. این یک روش واضح روسیه است

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در بیانیه ای گفت: همان طور که ما در تمام این مدت اعلام کرده ایم، روسیه درحال تولید بهانه های دروغین برای توجیه اقدامات وحشتناک خود در اوکراین است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: این روسیه است که دارای برنامه های فعال تولید سلاح های شیمیایی و بیولوژیکی است و کنوانسیون سلاح های شیمیایی و  بیولوژیکی را نقض می کند. روسیه دارای سابقه متهم کردن غرب به جنایات های مختلف است که خود مرتکب آنها می شود.

سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز در مصاحبه با شبکه جهانی بی بی سی، روسیه را متهم به جنایت جنگی کرد و گفت: حملات به غیرنظامیان به هیچ وجه قابل توجیه نیستند.

نماینده آمریکا در سازمان ملل اضافه کرد: ما هر روز با سوالاتی مواجه می شویم مبنی براینکه آیا روسیه مرتکب جنایت جنگی شده است. ما برای ثبت جنایات روسیه علیه مردم اوکراین، با جامعه جهانی همکاری می کنیم.

"اندرو بیتس" معاون سخنگوی کاخ سفید نیز روز جمعه روسیه را به ارتکاب به جنایات جنگی متهم و ادعا کرد که "نشانه‌های قوی" وجود دارد که نشان می‌دهد روسیه در حال ارتکاب جنایات جنگی در اوکراین است.

معاون جن ساکی به خبرنگاران گفت: همه ما تصاویر ناراحت کننده در اوکراین را دیده‌ایم و از تاکتیک‌های وحشیانه روسیه وحشت زده شده‌ایم. زنان باردار روی برانکارد، آپارتمانی گلوله‌باران شده و خانواده‌هایی که درحال فرار از این خشونت وحشتناک کشته می‌شوند. ما همچنین گزارش‌هایی از انواع دیگر سوء استفاده‌های احتمالی، از جمله خشونت جنسی دریافت کرده ایم.

وی افزود: اگر روسیه عمدا غیرنظامیان را هدف قرار دهد، این اقدام یک جنایت جنگی محسوب می شود. شواهد در حال افزایش است و ما آنها را ثبت می کنیم. نشانه‌های قوی وجود دارد که جنایت جنگی در حال وقوع است و روش فجیع روسیه در انجام این جنگ منجر به جنایات جنگی خواهد شد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.