۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۴
کد خبر: 790955

همزمان با تاکید روسیه بر تلاش آمریکا و متحدانش در ساخت تسلیحات بیولوژیک در اوکراین، زلنسکی گفت: هیچ اجماع یا شجاعتی از سوی ناتو وجود ندارد

شهرهای اوکراین زیر آتش سنگین

به گزارش قدس آنلاین، با تکمیل حلقه محاصره شهرهای مختلف اوکراین و ادامه مقاومت مردم و نظامیان این کشور، درگیری‌ها به اوج خود رسیده است. ستون زرهی روسیه همچنان پشت دیوارهای شهر کی‌یف به خط شده و همه کارشناسان نظامی درباره یک حمله وسیع به این شهر طی روزهای آینده هشدار می‌دهند.

دیروز یعنی هفدهمین روز حمله روسیه به اوکراین نیز در حالی آغاز شد که حمله‌های سنگین توپخانه‌ای و هوایی ارتش روسیه علیه شهرهای عمده اوکراین ‌سراسر شب ادامه یافت. بامداد شنبه نیروهای روسیه شهر میاکولائیف در جنوب اوکراین را زیر گلوله‌باران سنگین گرفتند. نیروهای روسی حتی مسجدی در شهر بندری ماریوپل در جنوب اوکراین را هدف قرار دادند.

بیش از ۸۰ بزرگسال و کودک از جمله شهروندان ترکیه در این مسجد پناه گرفته بودند. همزمان، یک شرکت خصوصی ماهواره‌ای آمریکایی اعلام کرد تصاویر ماهواره‌ای نشان‌ می‌دهند که واحدهای نظامی روسیه همچنان به کی‌یف نزدیک‌تر می‌شوند.

با این حال بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «می‌خواهم واضح بگویم، ما از هر وجب از خاک ناتو با تمام قدرت متحد و گالوانیزه‌شده ناتو دفاع خواهیم کرد؛ اما در اوکراین با روسیه جنگی نخواهیم داشت. رویارویی مستقیم بین ناتو و روسیه جنگ جهانی سوم است.»

بایدن بارها گفته است که اعزام نیروهای آمریکایی برای جنگ مستقیم با روسیه از روی میز مذاکره کنار گذاشته شده است. در روزهای اخیر، دولت او کمپین تحریمی تهاجمی فزاینده‌ای را علیه ولادیمیر پوتین و کشورش دنبال کرده است.

بایدن روز جمعه ممنوعیت واردات غذاهای دریایی و الماس روسی را اعلام کرد و فهرست الیگارشی‌هایی را که با تحریم‌ها مواجه هستند، گسترش داد. در مقابل زلنسکی گفت: کشورهای غربی به اندازه کافی در مذاکرات صلح مشارکت ندارند. هرگونه مذاکرات احتمالی باید با آتش‌بس آغاز شود. هیچ اجماع یا شجاعتی از سوی ناتو در قبال اوکراین وجود ندارد. 

وی همچنین در مصاحبه با خبرنگار هاآرتص در کی‌یف، گفت: من به نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل گفتم که پوتین و من بهتر است در قدس با یکدیگر مذاکره کنیم؛ اما در پی جنگ در اوکراین و خروج شمار بسیاری از شرکت های آمریکایی و غربی از روسیه، گزارش های رسیده از تهدید مسکو به مصادره اموال این شرکت‌ها و ملی کردن مشاغل بین‌المللی حکایت دارد.

در این میان یوتیوب که یکی از بزرگ ترین وب‌سایت‌های انتشار ویدئو در جهان است می‌گوید که بر اساس قوانینش، تکذیب حقایقی که به روشنی مستند شده‌اند روی این وب‌سایت ممنوع است. 

به گفته سخنگوی این وب‌سایت، مطالب رسانه‌های دولتی روسیه از جمله شبکه خبری انگلیسی‌زبان آرتی و خبرگزاری اسپوتنیک، شامل این بند از قوانین می‌شوند. همزمان؛ روسیه وجود فعالیت های بیولوژیکی در اوکراین را تهدید علیه صلح و امنیت بین المللی دانست و در این زمینه اعلام کرد اسنادی در اختیار دارد که وجود ۳۰ آزمایشگاه بیولوژیکی حاوی مواد خطرناکی مانند سیاه زخم و وبا را در اوکراین تأیید می کند. مسکو همچنین به جامعه جهانی در باره خطر سرقت مواد بیولوژیکی از آزمایشگاه های اوکراین توسط تروریست ها هشدار داد.

واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد با اشاره به این که این برنامه ها با حمایت مالی وزارت دفاع آمریکا انجام می شود، گفت: حقایق تکان دهنده‌ای را کشف کرده ایم که نشان می دهد اوکراین در حال پاک سازی اضطراری آثار تسلیحات بیولوژیکی خود بوده است و این امکان وجود دارد که مواد خطرناک را به اروپا یا روسیه منتقل کند.

در همین باره، ژائو لیجان سخنگوی وزارت خارجه چین هم در توئیتی در صفحه رسمی خود نوشت: «فعالیت‌های نظامی بیولوژیکی آمریکا در اوکراین صرفاً نوک یک کوه یخ است.

تعداد کل آزمایشگاه‌ های بیولوژیکی آمریکا در جهان ۳۳۶ عدد است که در ۳۰ کشور تحت کنترل آمریکا استقرار دارد.» افشاگری روسیه  وچین در باره فعالیت های بیولوژیکی آمریکا در حالی است که مقامات این کشور ابتدا آن را تکذیب می کردند.

جن ساکی، سخنگوی دولت آمریکا چندی پیش مدعی شد افشای ساخت آزمایشگاه های تسلیحات بیولوژیکی آمریکا در اوکراین از سوی روسیه، ساختگی و ترفندی آشکار برای توجیه حملات حساب شده و بی دلیل بیشتر از طرف روسیه است.

منبع: خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.