۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۹
کد خبر: 790969
دست نظامی آمریکا و اسرائیل پشت زلنسکی

به گزارش قدس آنلاین، اگرچه رئیس‌جمهور آمریکا مداخله ناتو در جنگ اوکراین را مساوی با شعله‌ور شدن آتش جنگ جهانی دانسته، اما معاون وی درباره حمایت تسلیحاتی کشورش از لهستان - همسایه اوکراین- سخن گفته است. وزارت دفاع آمریکا هم ارسال حجم بالایی از تسلیحات به اوکراین را با قدرت پیگیری می‌کند. همراستا با تحرکات آمریکایی‌ها، وزیر دفاع پیشین رژیم صهیونیستی هم خواستار حمایت تسلیحاتی این رژیم از اوکراین شده است.

بیش از سه هفته از آغاز جنگ اوکراین می‌گذرد و اعضای ناتو همچنان از همراهی با کی‌یف در تقابل با مسکو خودداری می‌کنند. اولاف شولتس، صدراعظم آلمان روز جمعه و به دنبال نشست سران اتحادیه اروپا ضمن حمایت از مذاکرات با روسیه درباره اوکراین گفته بود: «مهم‌ترین مسئله ساکت کردن صدای سلاح است.» جو بایدن نیز در یک کنفرانس خبری در کاخ سفید با به میان کشیدن احتمال آغاز جنگ جهانی سوم، گفت که می‌کوشد از رویارویی مستقیم بین ناتو و روسیه دوری کند.

وی به صراحت گفت:«ما در اوکراین وارد جنگ با روسیه نخواهیم شد» و هشدار داد که روسیه در صورت استفاده از سلاح شیمیایی در اوکراین، بهای سنگینی پرداخت خواهد کرد و واشنگتن و متحدانش تصمیم گرفتند روسیه را از سیستم تجارت متقابل که در تجارت جهانی قابل اعمال است، حذف کنند.

کامالا هریس در جریان سفر سه‌ روزه به اروپای شرقی و با حضور در رومانی با اعلام اینکه کشورش به صورت روزانه وضعیت را ارزیابی می‌کند، پا را از آنچه بایدن در هشدار به روسیه خلاصه کرد، فراتر گذاشت و گفت: «با در نظر گرفتن هر آنچه که ما می‌دانیم و شاهدش بوده‌ایم، پوتین هیچ نشانه‌ای از مشارکت در دیپلماسی جدی نشان نمی‌دهد.»

هریس که پیش‌تر به ورشو رفته بود، گفت که برای انجام اقدامات لازم برای تقویت حمایت از لهستان و دیگر متحدان ایالات متحده به این شهر آمده است: «ما اخیراً ۴هزار و ۷۰۰ نیروی امریکایی اضافی را در لهستان مستقر کرده‌ایم. این بالاتر از سال‌ها چرخش حدود ۵ هزار سرباز امریکایی در لهستان است.»‌

وی همچنین تأیید کرد: «سیستم‌های پاتریوت در حال حاضر در لهستان هستند. خوشحالیم که این هفته اعلام کردیم که دو سامانه دفاع موشکی پاتریوت را به لهستان هدایت کرده‌ایم و امروز می‌توانم اعلام کنم که آن سامانه‌های موشکی پاتریوت را به لهستان تحویل داده‌ایم.»

خطر جنگ فراگیر را به جان می‌خریم

علاوه بر این، آمریکا و ناتو مصرانه پیگیر ارسال تسلیحاتی از جمله سلاح‌های بسیار حساس همچون سامانه‌های پدافند هوایی قابل حمل به اوکراین که می‌توانند جنگنده‌ها را سرنگون کنند، هستند.

یکی از مقامات ارشد نظامی امریکا در پاسخ به اینکه چنین اقدامی می‌تواند به شعله‌ور شدن جنگ در اروپا منجر شود، گفت: «صراحتاً معتقدیم که در حال حاضر این خطر ارزشش را دارد، چرا که اوکراینی‌ها خیلی ماهرانه با تجهیزاتی که در اختیار دارند مبارزه می‌کنند و خیلی خلاقانه از آن‌ها استفاده می‌کنند.»

سه منبع آگاه گفتند که دفتر خرید و پشتیبانی پنتاگون که مسئول خرید تسلیحات برای وزارت دفاع ایالات متحده است، با افزایش تقاضای متحدان اروپایی که امید دارند از طریق یک کشور ثالث بتوانند تسلیحاتی را به اوکراین منتقل کنند یا تسلیحاتی را برای تقویت موضع دفاعی خودشان بخرند، مواجه شده است. تیم واکنش سریع پنتاگون در روزهای اخیر برای هماهنگی و تسهیل فرایند بروکراسی فروش و انتقال تسلیحات و اینکه درخواست‌های متحدان را در اولویت قرار دهد، احیا شده است.

یک مقام دفاعی آمریکا گفت: «به عنوان بخشی از تلاش‌های مداوم وزارت دفاع برای انعطاف‌پذیری زنجیره تأمین، این وزارتخانه در حال ارزیابی ظرفیت پایه صنعتی برای تولید اقلام حیاتی برای امنیت ملی ما و متحدان و شرکای ماست. این تلاش بر شناسایی محدودیت‌های زنجیره تأمین کلیدی و اقدامات سبک‌سازی کار برای بهبود ظرفیت متمرکز است. این عملیات با هماهنگی آژانس همکاری امنیت دفاعی ایالات متحده که بر فروش و انتقال سلاح به کشورهای دیگر از طرف پنتاگون نظارت می‌کند، اجرا می‌شود.»

میانجیگری بنت کافی نیست

حتی مقامات قبلی تل‌آویو نیز از لزوم مشارکت در بازی حمایت تسلیحاتی از اوکراین غافل نمانده‌اند. موشه یعالون، وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی در این مورد گفت: «عملیات نظامی روسیه در اوکراین ناشی از اقدام دولت باراک اوباما در رها کردن صحنه بین‌المللی است. واکنش جهانی به عملیات نظامی روسیه ضعیف و دیرهنگام است.»‌

یعالون در ادامه گفت که خواستار مداخله نظامی رژیم صهیونیستی در جنگ نیست، اما زمان برای اینکه تجهیزات دفاعی در اختیار اوکراین قرار گیرد، مناسب است.

وی همچنین تأکید کرد: «اسرائیل باید به همراه آمریکا و کشورهای غربی از اوکراین حمایت کند. این خوب است که نفتالی‌بنت نخست‌وزیر اسرائیل میان روسیه و اوکراین میانجیگری می‌کند، اما انتظار می‌رود که جامعه بین‌الملل ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را مهار کند.»

سرگئی ریابکف، معاون وزیر امور خارجه روسیه دیروز در واکنش به مجموعه این تحولات، با هشدار درباره پیامدهای تحویل تسلیحات به اوکراین گفت که این تسلیحات به اهداف مشروع برای نیروهای روسی تبدیل خواهند شد.

واشنگتن و لندن در صف تحریم

وزارت خزانه‌داری آمریکا شامگاه جمعه ۵۰ شخصیت روس را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد که شامل مقام‌های روس، تعداد از اعضای دوما، شماری از بازرگانان و خانواده‌های‌شان می‌شود. پیش‌تر نیز وزارت خزانه‌داری آمریکا همسر و فرزندان دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین روسیه را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده بود.

وزارت خارجه انگلیس نیز جمعه شب اعلام کرد که بنابر تصمیم لیز تراس، وزیر خارجه این کشور، ۳۸۶ نماینده دومای دولتی روسیه که به لایحه به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های لوهانسک و دونتسک رأی مثبت دادند، تحریم شدند. تحریم‌ها شامل مسدود شدن دارایی‌های این افراد در انگلیس و ممنوعیت ورود آن‌ها به این کشور می‌شود.

تراس پیش از این گفته بود، کشورهای عضو گروه ۷ در حال آماده‌سازی برای اعمال یک بسته جدید از تحریم‌ها علیه روسیه در ارتباط با حمله این کشور به اوکراین هستند.

غیرنظامیان در معرض تهدید

کریم خان، دادستان ارشد دیوان بین‌المللی کیفری که هفته پیش تحقیقات درباره اوکراین را آغاز کرده بود، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «قویاً از طرف‌های درگیر می‌خواهم که از استفاده از سلاح‌های انفجاری سنگین در مناطق پرجمعیت خودداری کنند.»

ارتش اوکراین اعلام کرده که مرکز فرماندهی روسیه مورد هدف قرار گرفته است. دیروز وزارت خارجه اوکراین نیز اعلام کرد که نیروهای روسیه مسجدی را در شهر بندری ماریوپل بمباران کرده‌اند.

گفته شده بیش از ۸۰ بزرگسال و کودک از جمله جمعی از شهروندان ترکیه‌ای در آن پناه گرفته بودند. درگیری‌ها اطراف کی‌یف ادامه دارد و تازه‌ترین تصاویر ماهواره‌ای حاکی از این است که کاروان بزرگ خودروهای نظامی روسیه در حرکت به سمت کی‌یف، تقریباً پراکنده شده و در نقاط دیگر مستقر شده‌اند.

وزارت دفاع روسیه شامگاه جمعه گفته بود که از ابتدای عملیات این کشور در اوکراین، بیش از ۳ هزار و ۳۰۰ تأسیسات نظامی اوکراین منهدم شده است. سازمان بین‌المللی مهاجرت وابسته به سازمان ملل اعلام کرد، تعداد آوارگان اوکراینی که از کشورشان گریخته‌اند از مرز ۵/۲ میلیون تن فراتر رفته است و بیش از نیمی از آن‌ها در کشور همجوار لهستان هستند. در همین راستا، دفتر هماهنگی امور انسانی سازمان ملل اعلام کرد، دست کم ۸/۱ میلیون تن در داخل اوکراین آواره شده‌اند.

منبع: جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.