مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بیشترین پیوند عضو از بیماران مرگ‌ مغزی در این دانشگاه که شمال شرق کشور را زیر پوشش دارد، طی ۲۰ سال فعالیت برای سال ۱۴۰۰ گزارش شده است.

ثبت بیشترین اهدای عضو در شمال شرق کشور برای سال ۱۴۰۰

به گزارش قدس آنلاین، ابراهیم خالقی اظهار کرد: در سالی که گذشت اعضای ۱۳۱ بیمار مرگ مغزی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، پس از رضایت خانواده و طی کردن فرآیندهای مربوطه به  ۶۸۰ بیمار نیازمند عضو  پیوند شده است.

وی  ادامه داد: در این مدت بیشترین آمار بیماران مرگ مغزی معرفی شده به بیمارستان پیوند اعضای منتصریه مشهد مربوط به شهرستان مشهد با ۹۰ مورد و پس از آن نیشابور با ۱۷ مورد گزارش شده است.

خالقی بیان کرد: واحد پیوند اعضا از بیماران مرگ مغزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد که شرق و شمال شرق کشور را زیر پوشش دارد از سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را آغاز کرده است.

مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی بیمارستان منتصریه دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: ۹۷ پیوند کلیه، ۲۳۰ پیوند قرنیه، ۲۱۰ مورد پیوند پوست، ۸۹ مورد پیوند کبد، ۱۸ مورد پیوند قلب، هفت مورد پیوند کلیه و پانکراس و یک مورد پیوند پانکراس از بیماران مرگ مغزی در این دانشگاه طی سال ۱۴۰۰ انجام شده است.

خالقی ادامه داد: در این مدت همچنین ۳۱ مورد اعضای کلیه، قلب و کبد از بیماران مرگ مغزی به مراکز پیوند عضو در استانهای تهران و شیراز ارسال شده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۸ تعداد بیماران مرگ مغزی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ۱۲۵ مورد بود که این تعداد در سال  ۱۳۹۹ به دلیل شیوع کرونا حدود ۶۰ درصد کاهش یافت.

مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی بیمارستان منتصریه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با توجه به اینکه دانشگاه علوم پزشکی مشهد قطب اهدای عضو در شرق و شمال شرق کشور محسوب می شود، تمامی بیمارانی که در استان های خراسان دچار مرگ مغزی شده به بیمارستان منتصریه زیر پوشش این دانشگاه معرفی می شوند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.