۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۱
کد خبر: 791916

بار دیگر ره باغ آیت الله طبسی میزبان یک رویداد فرهنگی در جوار بارگاه نورانی ثامن الحجج(ع) است. از چند روز مانده به عید نوروز نمایشگاه «بهار زندگی» با غرفه های متنوع فرهنگی و مذهبی در خدمت زائران و مجاوران رضوی است.

روایت خدمت و همدلی در «بهار زندگی»

به گزارش قدس آنلاین، نمایشگاهی که نوروز امسال به همت سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی از ۲۵ اسفند دایر شده و تا ۱۲ فروردین پذیرای زائران رهگذراین مسیر خواهد بود و در همین چند روز نخست برپایی با وجود برودت هوای بهار امسال، با استقبال قابل توجه مهمانان نوروزی روبرو شده است.  


برکات قرآن برای همه

از اولین دقایق صبح هر روز، چراغ غرفه ها روشن می شود و هر غرفه با کارکردهای مخصوص به خود گرم فعالیت و خدمت رسانی می شود. هر چند به نظر نمی رسید با سرمای زمستانی که در این روزهای بهاری مهمان شهر مشهد شده، استقبال چندانی از غرفه ها صورت بگیرد، برخلاف تصور زائران چه در مسیر تشرف به حرم مطهر و چه بازگشت به منزل، همراه خانواده و فرزندان در یکی از غرفه ها حضور پیدا کرده و از ویژه برنامه های آن استفاده می کنند.  
فضا آرایی و موضوعات غرفه ها، باعث شده که بیشتر از پدر و مادرها، کودکان به شرکت و استفاده از غرفه ها رغبت نشان دهند.  
مونا همراه مادرش در غرفه «قرآن و زندگی» کنار دیگر بچه ها، مشتاقانه مشغول چیدن یک جورچین درباره نحوه وضو گرفتن و قرائت صحیح نماز است.  
مادر مونا به ما می گوید که اهل شهر کم برخوردار زابل هستند و چند روزی زائر مشهد الرضا(ع) هستند. در همین فرصت محدود برای زیارت مشرف شده بودند که با دیدن این غرفه پا گیر شده و به اصرار دخترش در یکی از فعالیت های فرهنگی بازی محور شرکت کردند.   
او با ابراز خشنودی از برچایی چنین نمایشگاهی در کنار حرم مطهر حضرت رضا(ع)، اضافه می کند: برای ما شهرستانی ها که شهرمان از امکانات خیلی کمی برای تربیت دینی بچه هایمان برخوردار است، دیدن و حضور چند دقیقه ای در چنین فضایی هم غنیمت است. کاش این طور برنامه هایی در ایام تعطیلات در شهرهای مختلف اجرا می شد تا همه کودکان از برکات قرآن بهره مند می شدند.   

 
فرصت زندگی زیر سایه عنایت

چند غرفه جلوتر، جلوی غرفه محصولات فرهنگی و سوغات زائر تعدادی از زائران غیر ایرانی ایستاده اند. طلبه و آفریقایی تبار هستند. از یکی از آنها در حین خرید، نظرش را درخصوص کیفیت برپایی آن جویا شدیم. می گوید: مردم ایران و به خصوص مشهدی ها خیلی خوشبخت هستند که زیر سایه آقا زندگی می کنند. مردم کشور ما که خیلی از این فضاهای معنوی دورند قدر این نمایشگاه ها را بیشتر می دانند. حتی برای یک کتاب و یا سخنرانی دینی به زبان خودمان باید خیلی منتظر بمانیم.  
سردی هوای این روزهای نمایشگاه را بعد از دیدن منظره دلگشای گنبد و بارگاه طلایی حضرت رضا(ع) در انتهای این ره باغ، صوت خوش پسران مدارس امام رضا(ع) با عنوان گروه سرود «ابناء الرضا(ع)» گرم و دلچسب کرده. وقتی همه واژه ها در وصف مهربانی و رأفت و مهربانی امام هشتم به خدمت گرفته می شوند: 
درمان دردم حضرت خورشید ...تکیه گاهم مردم عالم ... هر جا کم آوردم به عشق تو ... گفتم رضا(ع) و خوب شد حالم ... 
وقت نماز ظهر که می شود، شماری از زائران و بازدید کنندگان پشت سر حجت الاسلام عطاران مسئول نمایشگاه به نماز می ایستند. بین دو نماز، حاج آقای عطاران نیز درباره رسم و همدلی به تبعیت از حضرات معصومین(ع) و حمایت مواسات از اقشار محروم و کم بضاعت چند دقیقه ای سخن می گوید و از نماز گزاران درخواست می کند تا از پیر مردی که درخواست کمک داشت، در حد توان خود یاری کنند. شاید این کمک ها و دست های همدلی، نتیجه عملی همه این دست کارها و اقدامات فرهنگی باشد.  

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.