یکی از معضلات تاسف‌برانگیز شهر بندرعباس که این روزها ناراحتی دوستداران محیط زیست و مسافران نوروزی را به همراه داشته، رهاسازی فاضلاب به دریا است میراثی که از قرن گذشته به قرن جدید رسید.

 ورود پساب‌های غیراستاندارد به قلب خلیج نیلگون فارس

به گزارش قدس آنلاین، بی‌شک یکی از چالش‌های اصلی قرن گذشته و قرن جدید مسائل زیست‌محیطی است چرا که در قرن گذشته صنعتی شدن جهان آن هم بدون توجه به تبعات زیست‌محیطی و افزایش تولیدات با سوخت‌های فسیلی موجب شد زیست‌بوم‌ها در هوا، دریا و زمین با چالش‌های جدیدی روبرو شود که شاید شاخص‌ترین آن‌ها که همه ما آن را می‌شناسیم سوراخ شدن لایه اوزون است که بر اثر افزایش گازهای گلخانه‌ای بوده است اما دست‌درازی صنعت و توسعه تنها به اتمسفر خلاصه نمی‌شود بلکه دریاها، تالاب‌ها، اقیانوس‌ها و زمین نیز مورد دست‌اندازی قرار گرفته‌اند.

بارزترین نمونه دست‌اندازی به سواحل را در همین چندسال دیدیم که به بهانه‌های توسعه بسیاری از سواحل به انحصار افراد خاص قرار گرفت و دولت سیزدهم یکی از مسائلی که در دستور کار خود قرار داد آزادسازی سواحل بود اما نمونه بارز دست‌درازی به دریا را هم در چند سال گذشته در استان هرمزگان دیده‌ایم.

یکی از نمونه‌های آن صیدترال بود که جاروبرقی‌وار زیست‌بوم دریا را رو به زوال و نابودی می‌برد. نمونه عینی دیگر که این روزها مقابل  چشم مردم است رهاسازی فاضلاب به دریا آن هم در محل تفریحی‌ و پر اجتماع  سواحل بندرعباس است.

موضوعی که علاوه بر مشکلات زیست‌محیطی برای زیست‌بوم دریا، زیست مردم محله سیم‌بالا که در کنار خور گورسوزان(محل رهاسازی فاضلاب و پساب) دشوار کرده است و مشکلات و بیماری‌های تنفسی و پوستی برای ساکنان این مجله ایجاد کرده است.

تلاش‌های زیادی برای حل مشکل فاضلاب بندرعباس صورت گرفته و در دولت قبل نیز بسیار تلاش شد که پرونده فاضلاب بندرعباس در آن دولت بسته شود و استاندار وقت در آخرین سال فعالیت دولت دوازدهم وعده حل شش ماهه این موضوع را داده بود.

اما در حال حاضر حدود ۱۰ ماه از وعده استاندار وقت می‌گذرد و مشکل فاضلاب بندرعباس حل نشده است و هنوز  پساب آن در ساحل و در کنار خیل عظیم مسافران نوروزی راه به دریا می‌برد.  

یکی از طرح‌های موقتی که در سال ۱۴۰۰ برای کاهش مشکلات رهاسازی پساب در حال اجرایی شدن بود امتداد دادن لوله فاضلاب و پنهان کردن خروجی پساب در اعماقی از دریا بود که حداقل به چشم مردم دیده نشود که البته با توجه به فرارسیدن نوروز  این پروژه هم به نتیجه نرسیده است.  

یکی از مسائلی که هم در رابطه با رهاسازی پساب در دریا مطرح می‌شود موضوع رعایت استانداردهای تصفیه پساب است که مدیرعامل آب‌وفاضلاب هرمزگان حتی آن را برای اکوسیستم دریا مفید دانسته بودند. در این زمینه نیز یکی از مباحثی که مطرح می‌شود این است که استانداردهای لازم برای رهاسازی پساب در دریا تامین شده است.

در این زمینه مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بندرعباس اظهارداشت: مسائل زیست‌محیطی یک مسئله ضروری است که برای سلامت مردم نقش زیادی دارد و همان‌طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز تاکید دارند، مسئله محیط زیست یک مسئله تجملی نیست و یک موضوع اساسی است که باید در مباحث توسعه‌ای مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

حبیب مسیح تازیانی افزود: رئیس جمهوری نیز تاکید بسیاری بر حفاظت از محیط‌زیست دارند و آزادسازی سواحل در دولت سیزدهم و از انحصار خارج کردن آن‌ها و در اختیار عموم قرار دادن سواحل خود نشان از اهمیت محیط‌زیست برای دولت سیزدهم دارد.

مسیح بیان‌کرد: اصل ۵۰ قانون اساسی می‌گوید در بحث حفاظت از محیط‌زیست وظیفه بر عهده سازمان خاصی نیست بلکه همه مردم و دستگاه‌ها در این حیطه باید نقش داشته‌باشند و از محیط‌زیست حراست کنند.

وی با اشاره به معضل فاضلاب بندرعباس گفت: یکی از مشکلاتی که چند سالی است گریبانگیر شهر بندرعباس شده است معضل رهاسازی فاضلاب در دریا است. ما در این چند سال تلاش کردیم که این مشکل برطرف شود و حتی اگر آب‌وفاضلاب پساب را استانداردسازی کرد این آب به بطالت نرود و به سوی مصرف صنایع و کاشت کمربند سبز شهر بندرعباس هدایت شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان با اشاره به برخی از ادعاها مبنی بر استاندارد سازی کامل پساب رهاشده به دریا گفت: براساس پایش‌هایی که همکاران ما در سازمان محیط‌زیست انجام داده‌اند مقداری از آلودگی پساب رهاسازی شده کاهش پیدا کرده  و به حدود استانداردهای اعلام شده نزدیک شده و تلاش می‌شود استانداردها تامین شود اما هنوز به آن استاندارها نرسیده است.

مسیح تصریح‌کرد: مطلوب برای ما آن است که استانداردهایی که تکلیف قانونی است انجام شود تا مردم بدانند فاضلابی که وارد دریا می‌شود لازم را دارد و خطری برای آن‌ها ندارد اما این امر هنوز محقق نشده و به حد مطلوب نرسیده است.

وی عنوان‌کرد: قانون‌گذار گفته است هر پسابی که تولید می‌شود اگر به سطح استاندارد برسد می‌تواند آن را در آب‌های سطحی و آب‌های زیرزمینی تزریق کنیم و حتی از آن‌ها برای کشاورزی استفاده کنیم اما قاعدتا اگر استانداردهای ۵۲گانه رعایت نشود حتی ریختن پساب به دریا هم آسیب‌زا است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان خاطرنشان‌کرد: پساب فاضلاب بندرعباس باید با تکمیل طرح ساماندهی به صنایع غرب بندرعباس و  اجرای کمربند سبز شهر استفاده شود چرا که حدود ۸۰ درصد از آب آشامیدنی مردم با دلایل مختلف به فاضلاب تبدیل می‌شود و نباید این آب را از دست داد.  

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.