۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۲
کد خبر: 791996

سال ۱۴۰۰ چهار فیلم سینمایی با محوریت دفاع مقدس در چهلمین جشنواره فجر اکران شد که هر کدام از زوایای مختلفی به هشت سال جنگ تحمیلی پرداختند.

سینمایی‌های ۱۴۰۰ با رنگ و بوی شهادت

به گزارش قدس آنلاین، اگرچه تاکنون فیلم های زیادی در خصوص دفاع مقدس و رشادت رادمردان ایثار و شهادت ساخته شده اما همچنان داستان‌ها و اتفاقات ناگفته زیادی درباره آن وجود دارد که می‌تواند در قالب یک فیلم‌سینمایی بیان شود. از همین‌رو نیز بعد از گذشت چند دهه از جنگ تحمیلی همچنان سینماگران به سراغ ساخت فیلم‌هایی با این محوریت می‌روند تا روایت‌های مختلفی را از حاشیه و متن جنگ برای مردم به نمایش بگذارند.

موقعیت مهدی، دسته دختران، هناس و ٢٨٨٨ فیلم هایی با مضمون دفاع مقدس هستند که در چهلمین جشنواره فجر بر روی پرده نقره ای سینماها به نمایش درآمدند.

موقعیت مهدی (باکری)

سینمایی‌های ۱۴۰۰ با رنگ و بوی شهادت

داستان موقعیت مهدی زندگی شهید مهدی باکری فرمانده لشگر عاشورا از ترک مدیریت شهرداری تا شهادت در قامت فرمانده لشگر عاشورا در عملیات بدر در زمستان ۱۳۶۳ را روایت می‌کند.

هادی حجازی‌فر کارگردان فیلم موقعیت مهدی در این فیلم توانسته زندگی، عشق، جنگ، شهادت، ایثار و وطن‌دوستی را با لحنی شاعرانه در قاب سینما به تصویر بکشد. روایتی صمیمی، دلنشین و باورپذیر از قهرمانی‌های شهید مهدی باکری و یارانش در دوران دفاع مقدس که بدون بزرگنمایی‌های غیرواقعی در این فیلم دیده می‌شود.

این فیلم سینمایی با بازی هادی حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید آقاپور و... در مرکز سیمافیلم با مشارکت بنیاد روایت فتح تهیه شده است.

دسته دختران

سینمایی‌های ۱۴۰۰ با رنگ و بوی شهادت

فیلم دسته دختران دومین فیلم بلند منیر قیدی است که روایتی از قصه زنان جنگ و صبوری‌ها و مقاومت‌های آن‌هاست وی که پیش از این، فیلم ویلایی‌ها را در کارنامه خود داشته، مجدد تصمیم گرفته تا اثری دیگر با محوریت جنگ و مقاوت تولید کند.

خلاصه داستان فیلم دسته دختران از این قرار است که ٢ سال پس از انقلاب ایران در شرایطی که کشور هنوز در تلاطم است ارتش عراق به رهبری صدام حسین با تجهیزات کامل نظامی به جنوب حمله کرده و در حال پیشروی است. مردم به سختی مقاومت می‌کنند اما به دلیل کمبود سلاح و مهمات و نیروی تعلیم دیده، سقوط شهر نزدیک است.

در این فیلم به نقش زنانی که تفنگ به دست هستند و با آموزش‌های نظامی، دوشادوش دیگر سربازان از میهن خود دفاع می‌کنند، پرداخته شده است.

فیلمنامه دسته دختران توسط قیدی، میلاد اکبرنژاد و ابراهیم امین به رشته تحریر درآمد و به کارگردانی منیر قیدی ساخته و در چهلمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد.  

بازیگران این فیلم نیکی کریمی،  پانته‌آ پناهی‌ها،  فرشته حسینی،  هدی زین‌العابدین،  حسین سلیمانی، صدف عسکری، محمد صدیقی‌مهر، یاسین مسعودی و مهدی حسینی‌نیا هستند.

هناس 

سینمایی‌های ۱۴۰۰ با رنگ و بوی شهادت

هِناس فیلمی عاشقانه، براساس یک داستان واقعی از زندگی شهید هسته‌ای، داریوش رضایی نژاد است. حسین دارابی با برداشتی آزاد از زندگی شهید، مشکلات و درگیری‌های زندگیِ پیش از شهادت او را از منظر همسرش، خانم شهره پیرانی، به تصویر کشیده است، بنابراین فیلم ساختار و فضایی زنانه دارد.

صحنه‌های جنگی که در طول فیلم یادآوری می‌شوند، باعث ثابت قدمی بیشتر شهید، در انجام ماموریتش می‌شوند. لحظه ترور شهید رضایی‌نژاد در کنار خانواده‌اش و نمایش خون، تیراندازی و جنگ و ویرانی از جمله خشونت‌های این فیلم است و تماشای آن برای افراد زیر ۱۳سال مناسب نیست.

هِناس فیلمی به کارگردانی حسین دارابی، نویسندگی احسان ثقفی و مهدیه عین‌اللهی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفاه است

مریلا زارعی،  بهروز شعیبی،  وحید رهبانی،  سیاوش طهمورث،  سولماز غنی،  امین میری و علیرضا نایینی در این فیلم به ایفای نقش می پردازند.

٢٨٨٨

سینمایی‌های ۱۴۰۰ با رنگ و بوی شهادت

فیلم ۲۸۸۸ درباره کل دوران جنگ ایران و عراق است به بیان دیگر این فیلم «از روز اول تا روز آخر جنگ را در بر می گیرد این فیلم روایت بخش‌هایی از زندگی سرلشگر حسین خلعتبری از خلبانان نامدار ارتش در دوران دفاع مقدس است.

بیژن افسر کنترل شکاری در اتاق تاریک عملیات در انتظار بازگشت عباس دوران و محمود اسکندری دو خلبان هواپیماهای اف۴ است که برای بمباران به بغداد حمله کرده‌اند. برای لو نرفتن عملیات، بیژن باید سکوت رادیویی را حفظ کند...

فیلم سینمایی ۲۸۸۸ براساس تعداد روزهای جنگ بین ایران و عراق نام‌گذاری شده یعنی از تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ تا ۲۹ مرداد ۱۳۶۷ که معادل ۲۸۸۸ روز است.

نویسندگی و تهیه‌کنندگی فیلم ۲۸۸۸ برعهده کیوان علی‌محمدی بوده و کیوان علی‌محمدی و علی‌اکبر حیدری آن را کارگردانی کرده‌اند.

امین حیایی، کامبیز دیرباز، سام درخشانی، احمد مهران فر، کوروش تهامی، حمیدرضا پگاه، شیرین اسماعیلی، حامد کمیلی، نرگس محمدی، هادی حجازی فر، سیاوش مفیدی، مرتضی اسماعیل کاشی، ساناز مصباح، علی اوجی، رضا داوود وندی، شیوا فلاحی، عادله گرشاسبی، ساناز مصباح بازیگران این فیلم هستند.

فیلم‌های انقلاب و دفاع مقدس در این دوره جشنواره موفق شدند در ۳۱ رشته نامزد جایزه سیمرغ فجر شوند اتفاقی که کمتر سابقه داشته است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.