۳۰ گروه جهادی از سراسر کشور با حضور ۳ هزار جهادگر در تعطیلات نوروز در منطقه قلعه گنج استان کرمان حضور پیدا کردند تا خدمات عمرانی، پزشکی، فرهنگی و آموزشی به مردم محروم این منطقه ارائه کنند و عید و نوروز خود را با آنان سپری کنند.

بسیج ۳ هزار جهادگر برای محرومیت‌زدایی در قلعه گنج

به گزارش قدس آنلاین، مقام معظم رهبری سال ۹۸ در دیدار جمعی از فعالان و گروه‌های جهادی بر کار جمعی و هم‌افزایی در این عرصه‌ تاکید کردند. بیاناتی که سرمنشأ اقدامات هماهنگ و هم‌افزای جهادی‌ها برای کار و تلاش به منظور محرومیت‌زدایی و کمک به نیازمندان شد. این روزها در ایام نوروز که یکی از ایام مناسب برای اردوهای جهادی است، ۳۰ گروه جهادی از سراسر کشور دست به دست هم دادند تا کاری کنند کارستان، آن هم در منطقه قلعه گنج استان کرمان.

ارائه انواع خدمات عمرانی و پزشکی برای محرومیت‌زدایی

این نیروهای جهادی در دو منطقه یکی مرکزی و دیگری «چاه داد خدا» این منطقه فعال شدند و در عرصه‌های مختلف کار و خدمت‌رسانی می‌کنند. محمد امیر بزرگیان، مسئول گروه جهادی راه‌کربلا به عنوان یکی از گروه‌های فعال در این منطقه در این‌باره می‌گوید: «در قالب این اردو و با حضور گروه‌های دیگر، اقدامات مختلفی از قبیل عمرانی شامل ساخت مدرسه، مسجد و آب‌رسانی، شامل یعنی دامپزشکی، دندانپزشکی و ... و فرهنگی و آموزشی را با حضور افراد متخصص و کاربلد تدارک دیدیم. از قبل پروژه‌های مختلفی در منطقه آغاز شده بود که ان شاء الله در این اردو آن‌ها را تکمیل خواهیم کرد.»

یکی از محروم‌ترین شهرستان‌های کشور

قلعه‌گنج شهری در استان کرمان و در جنوب شرقی ایران است که در آخرین سرشماری صورت گرفته دارای ۸۰ هزار نفر جمعیت است. ویژگی جغرافیایی این منطقه این‌گونه است که دارای روستاهای بسیاری البته پراکنده است برای همین این شهر دارای وسعت بسیار زیادی است. بزرگیان می‌گوید: «براساس آمار و اطلاعات کمیته امداد امام خمینی(ره) ضریب محرومیت قلعه گنج ۷ و در روستای چاه داد خدا ۹ است و از محروم‌ترین شهرستان‌های کشور به حساب می‌آید.»

هم‌افزایی ۳۰ گروه جهادی با حضور ۳ هزار جهادگر

این نیروهای جهادی از ۲۵ اسفندماه کار خود را آغاز کردند و تا ۱۳ فروردین‌ماه در این منطقه حضور خواهند داشت البته برخی از جهادگران هم بنا دارند تا پایان ماه رمضان در منطقه حضور داشته باشند و خدمت رسانی کنند. این فعال جهادی می‌گوید: «در مجموع ۳۰ گروه جهادی در منطقه حاضر شدیم که بیش از ۳ هزار جهادگر داریم.»

 ۱۰ سال خدمت‌رسانی در منطقه قلعه گنج

گروه جهادی راه کربلا قریب ۱۰ سال است که در قلعه‌گنج حاضر است و به فعالیت می‌پردازد. بزرگیان می‌گوید: «در این مدت توانستیم بیش از ۳۰۰ سرویس بهداشتی، ۱۵ مسجد، ۱۰ مدرسه، ۴۰ کیلومتر آب رسانی در روستاهای مختلف، ۵۰۰ متر حسینیه، خانه عالم و ارائه خدمات دندانپزشکی به ۱۰ هزار نفر و خدمات علمی و آموزشی به بیش از ۳۰ هزار نفر را عملیاتی کنیم.»

هم‌افزایی و کار تشکیلاتی برای جبران یک خلأ گروه‌های جهادی

یکی از آسیب‌های فعالیت گروه‌های جهادی در سال‌های گذشته این بود که برای مثال در قالب اردویی ۱۰ روزه در منطقه حاضر می‌شدند و پروژه‌هایی را آغاز می‌کردند و تا حدی پیش می‌رفت و با پایان اردو، برزمین می‌ماند تا زمان دیگری که جهادی‌ها به اردو بیایند که از لحاظ فرهنگی نیز اثرگذاری خوبی نداشت، موضوعی که مدنظر مقام معظم رهبری هم قرار گرفته بود. بزرگیان می‌گوید: «برای جبران این خلأ امسال تصمیم گرفتیم گه با گروه‌های دیگر هم‌افزایی داشته باشیم. تعدادی از گروه‌ها در بُعد عمرانی، تعدادی دیگر پزشکی و تعدادی دیگری صرفاً در بُعد آموزشی و فرهنگی فعال شوند تا در مجموع بتوانیم بسته‌ای از خدمات مختلف را به مردم ارائه کنیم. با شناسایی که از این منطقه داشتیم گروه‌های حاضر کار را از صفر شروع نکردند و با استفاده از برنامه‌های موجود، چندین پله پیش افتادند و کار را جلو می‌برند. مقام معظم رهبری در دیدار با گروه‌های جهادی در سال ۹۸ فرمودند که جهادگران باید با یکدیگر ارتباط داشته باشند و با کمک و هماهنگی با یکدیگر کارها را مسنجم‌تر جلو ببرند.»

پیش‌بینی می‌کنیم بیش از ۲ میلیارد تومان هزینه شود

مسئول گروه جهادی راه‌کربلا درباره هزینه‌های لازم برای فعالیت‌های این گروه جهادی در نوروز ۱۴۰۱ می‌گوید: «در بحث مالی همواره به برکت پول مردم و خیرین کارها را به پیش بردیم و تمام تلاش بر این بوده است که کار مردمی پیش رود البته از پشتیبانی‌ها و حمایت‌های نهادها و دستگاه‌ها هم بهره می‌بریم. در اردوی پیش روی، برآورد ما این است که بیش از ۲ میلیارد تومان هزینه شود.»

۵ مدرسه در منطقه خواهیم ساخت

او همچنین درباره پروژه‌ها و برنامه‌هایی که در این اردو اجرایی می‌شود هم می‌گوید: «در اردوی امسال ۵ پروژه آب‌رسانی به روستاها را عملیاتی و نهایی خواهیم کرد تا مشکل آب مردم در این مناطق برطرف شود. ۵ مدرسه در منطقه خواهیم ساخت. دانش‌آموزانی داریم که هنوز در محیط‌های نامناسب تحصیل می‌کنند. ان شاء الله در این اردو برای دانش‌آموزان این مناطق ۵ مدرسه احداث خواهیم کرد.»

اردوهای جهادی در اصل یک مدرسه خودسازی است

اردوهای جهادی به تعبیر مقام معظم رهبری یک فرصت بسیار خوب برای خودسازی و تربیت نفس است. رهبری فرمودند منطقه را بسازید که خودتان را می‌سازید و روستای درون خود را می‌سازید. ایشان یک سال بعد از دستور تاسیس بسیج سازندگی، زمانی که گزارش عملکرد برنامه‌ها و اقدامات را شنیدند در سخنرانی خود توصیه‌های اخلاقی داشتند. از نماز اول وقت سخن گفتن تا اینکه اگر مدیر آینده کشور در این اردوها، مزه فقر را چشیده باشد در زمان مدیریت و مسئولیت هم به فکر این مناطق خواهد بود. بزرگیان در این خصوص می‌گوید: «اردوهای جهادی در اصل یک مدرسه خودسازی است و افراد حاضر در این اردوها به لحاظ مختلف رشد پیدا کنند. در کل بارهای سنگین نظام همواره در بزنگاه‌ها بردوش نیروهای جهادی بوده است و در زمان آسیب‌ها و بلایا همواره دیدیم که جهادی‌ها در خط مقدم بودند. به قول یکی از دوستان یاران امام زمان(عج) هم از همین نیروهای جهادی خواهند بودند زیرا اهل کارکردن هستند.»

گروه‌های جهادی یک تشکل قدرتمند و پای کار در سراسر کشور هستند که این روزها الحمدلله در هر روستای کشور شاهد حضور، تولد و فعالیت یک گروه جهادی هستیم. این گروه‌ها که به برکت انقلاب اسلامی و از رویش‌های این نظام هستند، می‌توانند با دست در دست هم گذاشتند و کار تشکیلاتی و گروهی، گره‌های بزرگی را باز کنند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.