۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۱
کد خبر: 792246

به گزارش قدس آنلاین، در سال‌های اخیر به‌قدری سینما از رسالت خود در حوزه انقلاب و دفاع مقدس دور مانده بود که آخرین تمجید رهبر انقلاب از یک فیلم سینمایی در اذهان باقی نمانده است و این تمجید خونی تازه به رگ‌های سینمای انقلاب و دفاع مقدس جاری کرد.

در تمجید معظم‌له از فیلم موقعیت مهدی شاهد ظرافت نگاه ایشان درباره فیلم هستیم. ایشان با دقت به اثر توجه داشتند و به این مهم که فیلم از زاویه‌ای جدید و نگاهی متفاوت به زندگی شهیدان باکری ساخته شده، توجه خاص داشتند.

در فیلم سینمایی موقعیت مهدی بیش از آن که به جنبه‌های اجتماعی و دفاع از آب و خاک شهیدان توجه شود، به اصل خانه و خانواده دقت شده است و این نگاه از نظر معظم‌له دور نمانده است که از اهمیت خاصی برخوردار است.

در متن رهبر معظم انقلاب به ظرافت‌های روایت در اثر اشاره شده است. همین نکات است که توانست نظر مخاطبان و منتقدان و صاحبان اندیشه را در جشنواره فیلم فجر همراه سازد و از جمله آثاری به شمار می‌آید که توانست طیف‌های مختلف فکری را با خود همراه کرده و به اجماع برساند. این فیلم با همین نگاه متفاوت توانست عنوان بهترین فیلم چهلمین جشنواره فیلم فجر را از آن خود کند.

تلویزیون پرچم «سینمای دفاع مقدس» را بالا برد

اما جالب است بدانید که فیلم سینمایی موقعیت مهدی با همه سختی‌ها و مشقات ساخت آثار جنگی در مرکز سیمافیلم رسانه ملی ساخته شد؛ یعنی بهترین فیلم جشنواره فجر را رسانه ملی با نگاهی متفاوت و جذاب ساخته است که علاوه بر مردم، منتقدان، صاحب‌نظران و سینماگران، توانست نظر رهبر معظم انقلاب را نیز جلب کند. البته ذکر این نکته مهم است که اگر علاقه و اعتقاد سازندگان اثر بالاخص هادی حجازی‌فر (کارگردان) نبود، شاید موقعیت مهدی خلق نمی‌شد کما اینکه سال‌ها بود ساخت اثری درباره شهیدان باکری در سینما و تلویزیون مطرح بود اما هیچ‌گاه به صورت جدی دنبال نشد.

توجه رهبر انقلاب به فیلم و عنوان این جمله که: «این فیلم از آن فیلم‌هایی است که آدم دوست دارد تا تمام شد باز هم دوباره آن را ببیند» نشان از توجه به ظرایف بصری و روایت درست داستانی در فیلم دارد. سینمای دفاع مقدس از این دست فیلم‌ها که با دیدن چندین باره آن‌ها لذت دیدن اثر در مخاطب دوچندان شود، به تعداد انگشتان یک دست دارد.

سینما در حوزه انقلاب و دفاع مقدس در سال‌های اخیر متاسفانه به دلیل عدم توجه متولیان چندان موفق عمل نکرده است و این کاستی‌ها در حوزه سینما را این بار رسانه ملی به دوش کشید و با حضور پیمان جبلی ریاست جدید سازمان صدا و سیما تولید فیلم موقعیت مهدی در مرکز سیمافیلم سرعت گرفت. مرکز سیما فیلم به عنوان متولی تولید این اثر سال‌هاست با تولید آثار استراتژیک به اهمیت مسائل ملی، تاریخی، دینی و امنیتی کشور توجه داشته است و نگاهش تنها خلق سریال‌های زودبازده و پر کردن آنتن نبوده است و با این نگاه تولید سریال سلمان فارسی را در شرایط سخت کرونا آغاز کرد و همچنان ادامه دارد.

تلویزیون پرچم «سینمای دفاع مقدس» را بالا برد

سریالی که سال‌ها داوود میرباقری قصد ساخت و تولید آن را داشت اما بالاخره در مرکز سیمافیلم با درایت مدیران رسانه ملی جلوی دوربین رفت. همچنین سریال‌هایی مانند جشن سربرون و موسی(ع) که به موضوعات دینی و تاریخی توجه دارند، از این دست آثار هستند که در این مرکز به تولید می‌رسد.

موقعیت مهدی روایتی عاشقانه و واقعی از زندگی سردار شهید مهدی باکری است که توانست نظر رهبر معظم انقلاب را با خود همراه کند؛ موضوعی که برای سینمای انقلاب و دفاع مقدس و متولیان و سازندگان این اثر باعث سربلندی و افتخار است و نشان از این دارد که تولید آثار دفاع مقدس با نگاه و پرداخت متفاوت و جذاب بیننده و تماشاگر ویژه دارد.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.