۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۳
کد خبر: 792698

سرانجام پس از هفته‌ها کش و قوس، پارلمان و دولت پاکستان روز گذشته منحل شدند. این اتفاق در پی آن رخ داد که طرح استیضاح عمران‌خان توسط نایب‌رئیس مجلس از دستور کار خارج شد.

پاتک عمران خان به مخالفان

به گزارش قدس آنلاین، سرانجام پس از هفته‌ها کش و قوس، پارلمان و دولت پاکستان روز گذشته منحل شدند. این اتفاق در پی آن رخ داد که طرح استیضاح عمران‌خان توسط نایب‌رئیس مجلس از دستور کار خارج شد.

کمی پس از آن، عمران خان نخست‌وزیر طی درخواستی از عارف علوی، رئیس‌جمهور پاکستان درخواست کرد پارلمان را به‌منظور برگزاری انتخابات زودهنگام منحل کند. با پاسخ مثبت علوی، حالا این کشور آماده برگزاری انتخابات زودهنگام در طول ۹۰روز آینده می‌شود.

از سال ۱۹۴۷ میلادی که جمهوری اسلامی پاکستان از هندوستان مستقل شد تا امروز هیچ یک از ۲۱ نخست‌وزیر این کشور نتوانسته‌اند دوره پنج‌ساله خود را کامل کنند؛ اما ماجرای عمران‌خان کمی با بقیه متفاوت است.

او بر این اعتقاد است که طرح عدم صلاحیت او از سوی غرب و به‌ویژه آمریکا کلید خورده و اپوزیسیون پاکستان از واشنگتن خط می‌گیرند. عمران‌خان در طول چندماه گذشته چرخش قابل‌توجهی به سمت بلوک شرق داشته و حتی در بحبوحه آغاز عملیات روسیه در اوکراین عازم مسکو شد تا حمایت خود از روسیه را نشان دهد. گفته می‌شود این مواضع خان، به مذاق غرب چندان خوش نیامده است.

پای آمریکا در میان است

او روز گذشته گفت: آمریکایی‌ها می‌خواهند مخالفان دولت را به قدرت برسانند و با استفاده از پول، ملت پاکستان را به بردگی بکشند. عمران‌خان به کسانی که با وجود پیشنهادهای پولی به آن‌ها، به او وفادار بودند ادای احترام کرد و یادآور شد هرگز یک فرد ضد آمریکایی نیست و خواهان روابط خوب با همه کشورهاست.

وی ادامه داد: مخالفان همیشه سعی کرده‌اند برای حفظ ثروت خود، بی‌ثباتی در کشور ایجاد کنند. در همین حال دیوان عالی پاکستان هم به ماجرا ورود کرده و به تصمیم ریاست مجلس در نحوه استفاده از اختیارات خود برای رد طرح عدم اعتماد به نخست‌وزیر و سپس انحلال پارلمان از سوی ریاست جمهوری واکنش نشان داد.

قوه قضائیه پاکستان کمیته ویژه‌ای را مأمور رسیدگی دقیق و کامل به نحوه رد طرح عدم اعتماد از سوی نایب رئیس مجلس این کشور کرد. با همه این احوالات حالا باید تا سه‌ماه انتخابات زودهنگام در پاکستان برگزار شود تا دولت و مجلس دوباره تشکیل شود. 

گفتنی است، عمران احمد خان نیازی، رئیس حزب تحریک انصاف با کسب اکثریت آرای نمایندگان مجلس ملی به‌عنوان بیست‌ودومین نخست‌وزیر پاکستان انتخاب شد و ۲۷ مرداد ۱۳۹۷(۱۸ اوت ۲۰۱۸) سوگند خدمت یاد کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.