با تحویل سال ۱۴۰۱ وارد قرن پانزدهم شدیم، قرنی که با آشوب وتلاطم آغاز شده است. در تمام کره زمین؛ کرونا این ویروس فوق ریز جان میلیون ها انسان را هنوز می گیرد. در قاره اروپایی جنگها وحوادث طبیعی آدم می کشد و اینجا در قاره آسیا وکشورمان ایران در هنگامه نوروز و شادباش ها، در حال خوشی و سفر جان می دهیم. تصادفاتی که بازهم در استان مرکزی، این استان متصل کننده راههای غرب به شرق و شمال به جنوب آمارش از متوسط کشوری سبقت گرفته است.

در حال خوشی و سفر جان می دهیم

به گزارش قدس آنلاین، همین چند روزپیش در ایام نوروز بود که  یک زن از خطه شهر خمین در جاده خمین-محلات تصادف کرد و با حال وخیم به بیمارستان ولیعصر اراک انتقالش دادند اما شدت تصادف منجر به مرگ مغزی او شد. استان مرکزی دو جوان برومند خود را در همین تصادفات از دست داد و جامعه کارگری را عزادار کرد. همچنین در ایام نوروز واژگونی یک دستگاه اتوبوس در محور دلیجان – اصفهان یک فوتی و ۱۱ مصدوم برجای گذاشت.

اینها نمونه کوچکی از تصادفاتی است که تنها آماری از آن برجای مانده است؛ به نحوی که سردار حسن مفخمی شهرستانی فرمانده انتظامی استان مرکزی در اولین نشست شورای اداری استان عنوان کرد: ۳۱ نفر در تصادفات رانندگی نوروز امسال فوت کردند که یک سوم این تصادفاتِ منجر به فوت، در محور شازند به بروجرد و اتوبان الغدیر اتفاق افتاده است.

او همچنین شاخص تصادفات استان را از میانگین کشوری بیشتر دانست و افزود: تعداد تصادف در کشور ۱۵ و این شاخص در استان مرکزی ۳۷ درصد و مصدومان ناشی از حوادث رانندگی در کشور دو درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته و در استان مرکزی هفت درصد به ثبت رسیده است.

هر چند که استان مرکزی بعد از گیلان و مازندران در جایگاه سوم سفرهای نوروزی قرار گرفته اما امار صعودی تصادفاتش صدای اعتراض محمد جمالیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی را هم بلند کرد. او از ۱۱هزارماموریتی که توسط اورژانس استان در تعطیلات نوروز انجام شده است  را  ۴۰۰ مورد تصادفات و بقیه ماموریت ها را غیر تصادفاتی اعلام کرد. به نحوی که ۴۳۲نفر نیز به علت تصادف و بالغ بر دو هزار نفر هم به علت حوادث غیر تصادفی توسط اورژانس ۱۱۵ استان به مراکز درمانی اعزام شدند.

سرهنگ محمد پورشمس رئیس پلیس راه استان مرکزی علت بیشتر این تصادفات را بی توجهی به جلو، انحراف به چپ، تجاوز به چپ و رعایت نکردن سرعت مطمئنه می داند و می گوید: همچنین ترددها در محورهای مواصلاتی استان مرکزی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۰ درصد رشد داشته است.

او رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از سوی رانندگان را مهمترین راه برای کاهش تصادفات می داند واضافه می کند: روازنه ۵۷ تیم محسوس و ۲۰ تیم نامحسوس پلیس راه در جاده‌های این استان حضور دارند و همه توان اورژانس، هلال احمر، راهداری و سایر دستگاه‌ها برای کاهش حوادث رانندگی و کشته‌شدگان ناشی از این حوادث به کار گرفته شده است، اما مهمترین راه برای کاهش تصادفات، رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از سوی رانندگان است.

در حال حاضر یک سوم از راه‌های اصلی، بزرگراه و آزادراههای استان مرکزی مجهز به روشنایی طولی است این آمار را مهرداد جهانی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی می دهد و اضافه می کند: اما ایمنی راهها باید افزایش یابد لذا در سال ۱۴۰۱ بر اساس اهداف دهه ملی ایمنی حمل و نقل اقدامات قابل توجهی همسو با ایمن سازی فیزیکی راه‌ها قرار است انجام شود تا زمینه ساز تحولی نوین در عرصه ایمنی راه‌ها باشد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی محور اراک-شازند، آزادراه ساوه-تهران و بزرگراه اراک-سلفچگان را سه محور پرتردد استان مرکزی در ایام تعطیلات نوروز عنوان و تاکید می کند: سه مولفه ایمن سازی فیزیکی، هوشمندسازی راه‌ها و ارتقای فرهنگ ترافیک برای رانندگی ایمن را در صدر برنامه‌های مؤثر آن اداره کل با چشم انداز بلند مدت است.

سردارحسن مفخمی شهرستانی فرمانده انتظامی استان مرکزی با بیان اینکه ۳۵۰ نیرو با ۱۱۴ تیم فعال در حوزه های راهور استان مرکزی مشغول فعالیت هستند می گوید: تعداد تیم‌های راهور استان با توجه به گستردگی جغرافیایی استان مرکزی جوابگوی پوشش محورهای ارتباطی نیست.

نوروز امسال همه دستگاههای خدمت رسان و اجرایی برای کاهش تصادفات و سفری ایمن همراه با خاطره ای خوش برای مسافران نوروزی بسیج شدند. هلال احمر پایگاه امداد جاده ای بر پا کرد و تیم عملیاتی گشت سیارداشت. اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای استان برای کمک به افزایش ایمنی خودروهای شخصی و حمل و نقل عمومی و ترغیب رانندگان به توقف وسایل نقلیه در طول سفر؛ پویش همراهان سفر ایمن را اجرا کرد اما چرا باز این اقدامات حریف کاهش تصادفات در جاده های استان مرکزی نشدند و امارهای استان سیر صعودی به خود گرفت؟
حمیدرضا نوازنی مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی نیز با تاکید بر اینکه استان مرکزی مقصد سفرهای نوروزی نیست و راههای آن تنها مسیر عبوری رانندگان خودروهاست لذا در این مسیر سرعت خود را افزایش می دهند و باعث تصادف می شوند خاطرنشان می کند: یکی از مسائل مهم و قابل توجه در استان مرکزی مسئله ضعف نظارت بر رانندگان پرخطر بوده که لازم است از خودروهای کمکی با تعداد بالا در سایر نقاط استان استفاده شود. همچنین خدمات بین جاده‌ای در استان بسیار ضعیف است که نیاز دارد هر چه سریع‌تر برای حل این مشکل اقدام لازم انجام شود.

فرزاد مخلص‌الائمه استاندار مرکزی تدوین یک برنامه درست و جامع  که مانع از وقوع تصادفات جاده‌ای و تلفات جاده‌ای در سطح استان مرکزی شود را راهکار کاهش تصادفات جاده ای می داند و می گوید: این برنامه باید تدوین شود چرا که آمارهای موجود نشان دهنده رقمی زیاد از کشته‌شدگان جاده‌ای در کشور و استان مرکزی است.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.