خراسان شمالی گنجینه فرهنگ ها یکی از استان های شمال شرق کشور است که در مسیر تردد سالانه میلیون ها مسافر و زایر قرار دارد و دارای تفرجگاه ها و مناطق زیبایی است که چشم هر بیننده ای را به سوی خود خیره می کند

نگاهی به جاذبه های گردشگری خراسان شمالی

سفر به دیار گنجینه فرهنگ ها و معرفت ها همواره خاطرات ماندگاری را در ذهن ها باقی گذاشته و طبیعت بکر خراسان شمالی گردشگران زیادی را جذب کرده است.
از میان این مراکز مهم تفریحی و گردشگری می توان به تفرجگاه بش قارداش، باباامان، آیینه خانه مفخم، شهر تاریخی بلقیس، روستای اسطرخی، معبد اسپاخو، خانه تاریخی جاجرمی هاو ده ها منطقه دیدنی اشاره کرد.

شهر تاریخی بلقیس

ارگ نارین قلعه از آثار به‌جامانده در شهر تاریخی بلقیس اسفراین با قدمتی ۱۲۰۰ ساله، دومین بنای خشتی و گلی ایران و یکی از قطب‌های گردشگری خراسان شمالی محسوب می‌شود.

محدوده شهر تاریخی بلقیس که در واقع اسفراین کهن محسوب می‌شود قدمتی حدود چهار هزار سال دارد و در سه کیلومتری جنوب غرب شهر کنونی اسفراین قرارگرفته و ۱۸۰ هکتار وسعت دارد، در این منطقه در طول قرن‌ها همواره مردمی زیسته و تمدن آفریده‌اند و سپس با هجوم و تجاوز اقوام مختلف تخریب‌شده و بار دیگر از درون خاکسترهای جنگ و نفرت جوانه شهری جدید سر برآورده است.

بیشتر آنچه اکنون در این شهر تاریخی باقی‌مانده، آثار و بقایایی است که به دوره صفوی نسبت می‌دهند، اما شواهد و یافته‌های جدید تاریخی حاکی از آن است که دیرینگی شهر تاریخی بلقیس در شهرستان اسفراین به قرن دوم اسلامی می‌رسد.

مهم‌ترین اثر باقی‌مانده در شهر تاریخی بلقیس نارین قلعه است، نخستین دوره استقرار در ارگ پس از حمله مغول به این شهر برمی‌گردد و بعدازاین زمان دو بار در ارگ فعالیت‌های مرمتی و ساخت‌وساز در پیکره آن دیده می‌شود. ‌

خرابه‌های شهر بلقیس از اعصار مختلف شامل مجموعه آثار، بقایای ارگ و خندق، بخش‌هایی از حصار گرداگرد شهر و بقایای مقبره شیخ آذری و غیره تشکیل می‌شود، این اثر درسال ۸۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

ارگ آخرین بار توسط افغان‌ها به تصرف درآمد و به‌طور کامل تخریب شد، اما گفته می‌شود خانواده‌هایی به‌طور مستقل تا اواخر قاجار در این مکان زندگی می‌کرده‌اند.

اسفراین کهن (شهر بلقیس) پس‌ازاینکه در دوره صفوی رونق گرفت در سال ۱۷۳۱ میلادی توسط افغان‌ها تخریب شد و ساکنان آن شهر جدیدی را در نزدیکی شهر بلقیس ایجاد کردند.
ارگ بلقیس اسفراین پس از ارگ بم دومین بنای گلی ایران است که بر اساس اصول معماری ساسانی ساخته‌شده و مهم‌ترین مصالح به‌کاررفته در آن خشت و گل است. اسفراین به علت واقع‌شدن در شاهراه ورودی اقوام مهاجر به ایران ازجمله قوم مغول، ازبک‌ها، افغان‌ها و در طول قرون اسلامی بارها مورد تجاوز و تخریب این اقوام قرارگرفته و دوباره با کوشش مردم سخت‌کوش این دیار سر از خاک برافراشته و شکوفایی خود را بازیافته است.

این شهر که روزگاری در حاشیه جاده ابریشم قرار داشته است، جزو عظیم‌ترین میراث‌های خشتی ایران پس از ارگ بم به‌حساب می‌آید؛ بخش اعظمی از دیوار ارگ تاریخی بلقیس تاکنون از سوی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری مرمت‌شده و سایت موزه‌ها نیز در این محوطه تاریخی ایجادشده است.

آینه خانه مفخم موزه اسناد و نسخه خطی

عمارات معروف به آیینه خانه مفخم یکی از یادمان های برجسته دوره قاجار در شهر بجنورد و منتهی الیه شمالی خیابان شریعتی قرار دارد، در دوره قاجار بنای آیینه خانه همراه با آثار دیگری از جمله عمارات مفخم، کلاه فرنگی، حوضخانه و سردر در باغ بزرگی قرار داشته و مجموعه دارالحکومه سردار مفخم را تشکیل می داده است.

این بنا در حدود ۱۳۰۰هجری همزمان با دوره حکومت ناصرالدین شاه به دستور یارمحمدخان شادلو معروف به سردار مفخم بجنورد ساخته شده و به عنوان فضای اداری و دیوانی برای انجام دیدارهای رسمی سردار با رجال سیاسی قاجار و نیز انجام مراسمات تشریفات نظامی و رایزنی در باب مسائل سیاسی و اجتماعی با سران ایل شادلو و غیره مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

معبد اسپاخو کهن‌ترین بنای دوره ساسانی

معبد سنگی اسپاخو که گاه کلیسا و گاه آتشکده نامیده می‌شود قدیمی‌ترین بنای ثبت شده این دوره ساسانی در خراسان شمالی است که در کیلومتر ۱۱۵ محور بجنورد به جنگل گلستان و در ۶۵ کیلومتری غرب شهر آشخانه؛ مرکز شهرستان مانه وسملقان بر روی تپه‌ای مرتفع در دامنه جنگل‌های سوزی برگ ارس و در قسمت جنوبی روستای اسپاخو واقع شده است.

بش قارداش تفرجگاه طبیعی و تاریخی

تفرجگاه‌های طبیعی بش قارداش از زیباترین مناطق گردشگری خراسان شمالی محسوب می‌شود که همه ساله پذیرای خیل جمعیت زائران و مسافران از نقاط مختلف کشوراست.

بش قارداش به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری بجنورد در پنج کیلومتری مرکز خراسان شمالی و در ابتدای جاده بجنورد به اسفراین واقع شده است.

این مکان تفریحی دارای امکانات تفریحی برای کودکان، سه استخر شنا برای کودکان و بزرگسالان، مسجد ونمازخانه، چند مرکز فروش تنقلات، میدان اسب سواری در فصل تابستان و دیگر امکانات تفریحی و گردشگری است.

بابا امان زیباترین و قدیمی‌ترین پارک گردشگری کشور

بابا امان بجنورد نیز یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین پارک‌های گردشگری کشور است که با طبیعتی زیبا همه ساله میزبان میلیون‌ها مسافر و زائر حرم قدس رضوی است.
این گردشگاه درطول سال مورد استفاده مسافران وزائران به ویژه شهروندان خراسان شمالی است؛ در این مرکز تفریحی مکانی با نام قوری در بلندترین نقطه این پارک ساخته شده و فضایی نیز با عنوان متل بابا امان که دارای سالن غذاخوری و خوابگاه برای مسافرین است، وجود دارد.

در ایام نوروز و تابستان مسافران با چادر زدن در فضای این مرکز تفریحی و گردشگری لحظات خوب و ماندگاری را سپری می‌کنند، این مکانی زیبا و دلنشین بیشتر برای مسافرانی است که قصد سفر به شهرهای شمالی کشور و به ویژه سفر به مشهد مقدس را دارند.

بابا امان در ۱۰ کیلومتری شمال شرق بجنورد و در مسیر جاده آسیایی و تردد مسافران و زائران به سمت مشهد مقدس قرار دارد.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.