جزیره کرس در جنوب فرانسه از یک ماه پیش و همزمان با انتشار خبر قتل یک فعال استقلال‌طلب این منطقه، صحنه تظاهرات گسترده و رویارویی خشونت‌بار معترضان با نیروهای پلیس و ژاندارمری است. به گزارش یورو نیوز، مراسم بزرگداشت ایوان کولونا معروف به چوپان کرژز با حضور طرفداران وی به درگیری با نیروهای امنیتی انجامید. 
ایوان کولونا یک کشاورز و چوپان و از هواداران استقلال جزیره کرس از کشور فرانسه بود. نیروهای امنیتی فرانسه پس از چهار سال، سرانجام او را در روستایی نزدیک محل زندگی‌اش بازداشت کردند. ایوان کولونا در سه مرحله دادگاه به حبس ابد محکوم شد. او در دوم مارس ۲۰۲۲ در زندان به طرز مشکوکی به قتل رسید. جزیره کرس، در منتهی‌الیه جنوب شرقی فرانسه قرار دارد. زبان محلی و فرهنگ ساکنان این منطقه نزدیک به شاخ آفریقا، طبیعتاً و به‌دلیل فاصله زیاد با مرکز فرانسه، با زبان و فرهنگ غالب این کشور متفاوت است. در پی ناآرامی‌های هفته‌های اخیر، دولت امانوئل مکرون قول داده اعطای حقوق و آزادی‌های بیشتر به مردم این جزیره را بررسی می‌کند. نامزدهای چپ انتخابات ریاست جمهوری هم پیشاپیش به شهروندان این بخش از فرانسه وعده خودمختاری سیاسی می‌دهند.
در همین راستا، جاناتان سیکسو، خبرنگار شبکه اس‌نیوز در این باره اعلام کرد: امانوئل مکرون با آتش بازی می‌کند و وقتی مشاهده می‌کنیم پرچم‌های فرانسه آتش زده و به پاسگاه‌های ژاندارمری حمله می‌شود یعنی وضعیت بسیار وخیم است. گفتنی است ناآرامی‌های اخیر در این جزیره به دنبال اعتراضات ناسیونالیست‌ها به وجود آمد، آن‌ها قتل فعال ناسیونالیست در یکی از زندان‌های فرانسه را محکوم کردند. مقامات فرانسه اما مدعی شدند ایوان کولونا به دست یک زندانی دیگر به قتل رسیده است. در همین حال، شبکه خبری فرانس ۲۴ گزارش داد در جریان تظاهرات روز دوشنبه آژاکسیو در جنوب این جزیره دست‌کم 15 تن زخمی شدند. در واکنش به این اتفاقات رئیس جمهور فرانسه روز دوشنبه خشونت‌ها در کرس را غیرقابل قبول دانست و اعلام کرد بدون بازگشت به نظم قبلی، هیچ مذاکره‌ای وجود نخواهد داشت. امانوئل مکرون که همزمان خود را نامزد انتخابات ریاست جمهوری می‌داند، حوادث آخر هفته گذشته در این جزیره را غیر قابل قبول توصیف کرد و گفت: «ایوان کولونا نه یک قهرمان بلکه یک قاتل بزدل بود».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.