بر اساس برآورد یک خبرگزاری ترکیه‌ای، بیش از ۱۸۰۰ روزنامه‌نگار و کارمند رسانه در سراسر جهان در مدت ۲۷ سال گذشته کشته شده‌اند که اکثر آنها قربانی جنگ، نزاع، گروه‌های تروریستی و باندهای تبهکار سازمان‌یافته شده‌اند.

کشته شدن بیش از ۱۸۰۰ تن از اصحاب رسانه در ۲۷ سال گذشته در جهان

به گزارش قدس آنلاین، بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده از منابع مختلف توسط خبرگزاری آناتولی که در آستانه روز یادبود خبرنگاران کشته‌شده در ترکیه در امروز(چهارشنبه) انتشار یافت، تعداد ۱۸۱۴ خبرنگار در فاصله سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۲۲ کشته شده‌اند.

این روز در ترکیه به یاد "حسن فهمی‌بیگ" روزنامه نگار دوره عثمانی که در ششم آوریل ۱۹۰۹ توسط مهاجمان ناشناس در استانبول به قتل رسید، گرامی داشته می‌شود.

بر اساس این گزارش، داده‌ها نشان می‌دهند که همچنین بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱، تعداد ۹۰۵ خبرنگار یا کارمند رسانه حین انجام وظیفه کشته شده‌اند که میانگین تقریباً دو نفر در هفته می‌شود.

بر اساس این داده‌ها، بیش از ۵۰ درصد از تمام خبرنگاران و کارکنان رسانه‌ای که از سال ۱۹۹۵ کشته شده‌اند، در مناطق جنگی و درگیری یا مناطق محل فعالیت گروه‌های تروریستی یا باندهای تبهکار سازمان یافته جان خود را از دست داده‌اند.

در تازه‌ترین مورد بر اساس اعلام وزارت فرهنگ و سیاست اطلاع رسانی اوکراین، از زمان آغاز جنگ این کشور در ۲۴ فوریه، حداقل ۱۸ خبرنگار، از جمله ۶ خبرنگار خارجی، در اوکراین کشته شده‌اند.

مکزیک با گرفتار بودن به جرایم سازمان‌یافته گسترده با داشتن آمار کشته شدن ۱۴۳ روزنامه‌نگار، از جمله ۱۱ زن، در بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۱ به عنوان خطرناک‌ترین کشور برای خبرنگاران و کارکنان رسانه شناخته می‌شود.

بر اساس گزارش "شاخص جهانی فرار از مجازات" مربوط به سال ۲۰۲۱ که توسط کمیته حمایت از خبرنگاران تهیه شد، سومالی بدترین کشور جهان به لحاظ پرونده‌های قتل‌های حل نشده خبرنگاران بوده و پس از آن سوریه، عراق، سودان جنوبی، افغانستان، مکزیک، فیلیپین، برزیل، پاکستان، روسیه، بنگلادش و هند قرار داشته‌اند.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.