۱۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۱
کد خبر: 793074

به گزارش قدس آنلاین، وزیر خارجه اسرائیل اقدامات ارتش روسیه در اوکراین را جنایت جنگی نامید. یائیر لاپید، وزیرخارجه اسرائیل در خصوص تصاویر منتشر شده از شهر بوچا می گوید: «نمی توان نسبت به تصاویر وحشتناک منتشر شده از شهر بوچا در حومه کی یف پس از خروج ارتش روسیه بی تفاوت بود.

آسیب رساندن آگاهانه به جمعیت غیر نظامی جنایت جنگی است و من با قاطعیت این اقدامات را محکوم می کنم.» در این جا این سوال مهم مطرح است که چرا اسرائیل این چنین در برابر متحد خود یعنی روسیه موضع گیری حمایتی از اوکراین دارد؟ برای پاسخ به این سوال مهم باید به چند نکته توجه داشت:

۱- از نگاه اسرائیل روابط با روسیه به آن میزان اهمیت ندارد که مناسبات همه جانبه اسرائیل با مقام های اوکراینی و منافع بلند مدت در اوکراین قربانی روابط با مسکو شود.

۲- اسرائیل نمی خواهد شریک ماجراجویی روسیه در اوکراین باشد و بیشتر ترجیح می دهد در جبهه آمریکا و متحدانش قرار گیرد تا بتواند در آینده اوکراین نقش بیشتری ایفا کند.

۳- موضع گیری تند وزیر خارجه اسرائیل علیه روسیه تا آن جا پیش می رود که بدون انجام تحقیقات از سوی مجامع بین المللی بی طرف، روسیه را به عنوان جنایتکار جنگی محکوم می کند. این موضوع خود بیانگر این واقعیت است که اختلافات میان روسیه و اسرائیل از موضوع اوکراین در حال سرایت به دیگر موضوعات است و روابط دو کشور آن چنان هم که پیش بینی می شد مستحکم نیست.

۴- از ابتدای حمله روسیه به اوکراین اسرائیل بارها از تمامیت ارضی اوکراین حمایت کرده  و اقدامات روسیه را در حمله به یک کشور مستقل محکوم کرده است. با این موضع گیری های صریح تل آویو، روسیه بیشتر متوجه این واقعیت شده است که اسرائیل متحد تاکتیکی مسکو و استراتژیک واشنگتن است، بنابراین پس از پایان جنگ در اوکراین احتمالا شاهد تغییراتی در مواضع روسیه در قبال همکاری با اسرائیل در سوریه خواهیم بود.

منبع: خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.