پیکر مطهر شهید جهادگر حجت‌الاسلام محمدصادق دارایی، دومین شهید حمله تروریستی اخیر، روز گذشته بر دستان زائران و مجاوران رضوی از محل مهدیه مشهد تا حرم امام رضا (ع) تشییع و پس از اقامه نماز در صحن جمهوری در جوار شهید اصلانی دیگر شهید رمضان حرم و شهدای حادثه عاشورای حرم رضوی به خاک سپرده شد.

بدرقه تا بهشت ثامن

 مراسم تشییع باشکوه شهید دارایی در حالی بود که روز پنجشنبه نیز مردم مشهدمقدس در مراسم تشییع پیکر شهید اصلانی با شور و حرارتی بالا حاضر شدند و حماسه‌سازی دیگر در قدردانی از مقام شامخ شهدا را به ثبت رساندند. صبح روز گذشته نیز مراسم تشییع پیکر مطهر شهید دارایی بزدی در روستای «بزد» تربت جام، زادگاه آن شهید برگزار شده بود. مراسم بزرگداشت این شهدای بزرگوار ساعت ۲۱ جمعه شب از سوی نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی و تولیت آستان قدس رضوی در ایوان مسجد جامع گوهرشاد حرم مطهر رضوی برگزار شد.

با این اتفاقات دشمن‌شناسی مردم بالا می‌رود
آیت الله سید احمد علم الهدی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، بر پیکر شهید دارایی نماز را اقامه کرد. وی در آیین تشییع دومین شهید جنایت تروریستی حرم مطهر امام رضا(ع) در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: شهادت میراثی است که تبار روحانیت از ائمه معصومین(ع) به ارث برده اند و این میراث برای این تبار ثابت شده است. نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی همچنین اظهار کرد: با این اتفاقات هم دشمن شناسی مردم بالا می‌رود و تشخیص می‌دهند که دشمن در دشمنی خود جدی است و باید مقابل دشمن ایستاد و مقاومت کرد. شهید دارایی دومین شهید حادثه تروریستی روز ۱۶ فروردین حرم مطهر رضوی بود که بر اثر اصابت ضربات متعدد چاقو توسط عنصر وابسته تکفیری به شدت زخمی شده و به بیمارستان منتقل و عصر روز پنجشنبه دعوت حق را لبیک گفت. تولیت آستان قدس رضوی هم شامگاه پنجشنبه با حضور در منزل شهید جهادگر حجت‌الاسلام دارایی، با خانواده این شهید دیدار و از آنان دلجویی کرد.

تجلیل تولیت آستان قدس رضوی 
از خانواده شهیدان

حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی در این دیدرا طی سخنانی،  ضمن تجلیل از روحیه‌ بالا و صبر خانواده‌ شهیدان این حادثه، ابراز کرد: صبر خانواده‌های شهیدان اصلانی و دارایی اعجاب برانگیز است، این دو خانواده‌ در مقابل شهادت عزیزانشان، بهترین و زیباترین صبر را به خاطر خدا نشان دادند، در برابر این صبر و گذشت سر تکریم فرود می‌آوریم و با مشاهده شما عزیزان، روحیه‌ مضاعف می‌گیریم. وی شهیدان حجج اسلام اصلانی و دارایی، شهید سلیمانی و شهدای مدافع حرم را شهیدان راه اهل بیت(ع) خواند و تصریح کرد: این روزها جزو سخت ترین ایام زندگی بنده است، در این مدت همواره جویای حال این شهید بودم و تأکید کردم هر امکانات پزشکی مورد نیاز است تأمین خواهیم کرد و خدا می‎داند اگر برادرم بود از این بیشتر کاری نمی‌توانستم انجام دهم.
تولیت آستان قدس رضوی گفت: به حدی بنده از این واقعه اندوهگین هستم که موضوع شهادت شهید دارایی را به مرور طی چند ساعت به بنده اعلام کردند؛ چه مرگی از این زیباتر که انسان در راه اهل بیت(ع) و در صحن و سرای رضوی شهید شود؟ از امام رضا(ع) خواسته‌ام مرگ مرا در راه اهل بیت(ع) و در صحن و سرای رضوی مقدر فرماید. حجت‌الاسلام والمسلمین مروی با اشاره به دو فرزند یک و سه ساله شهید دارایی، گفت: قطعاً این واقعه برای همسر شهید بسیار سخت و ناگوار است، اما بدانید آن روحانی جهادگر در خانه امام رضا(ع) شهید شد و قطعاً فرزندان و خانواده او مورد عنایت ویژه حضرت ثامن الحجج(ع) خواهند بود.
 همسرشهید در این دیدار خطاب به دشمنان گفت: چشم دشمنان کور و بدانند این شهید تمام نشده است و پسر او را طوری تربیت می‌کنم که راه پدرش را ادامه بدهد. گفتنی است ساعتی پیش از شهادت وی، پیکر مطهر شهید حجت‌الاسلام محمد اصلانی نخستین شهید این واقعه تروریستی در حرم مطهر رضوی به خاک سپرده شد. 
حجت‌الاسلام والمسلمین مروی در مراسم تشییع این شهید به تشریح حادثه حرم مطهر پرداخت و عنوان کرد: تمام این عملیات تروریستی در کمتر از دو دقیقه انجام شد و نیروهای امنیتی با لباس غیرنظامی در کمترین زمان ممکن خود را به محل حادثه رساندند و ضارب را با کمک زائران حاضر در صحنه دستگیر کردند. عزیزی که در کلیپ‌های منتشر شده از پشت، آن تروریست را می‌گیرد از نیروهای امنیتی حرم مطهر و فردی که حواس او را پرت می‌کند از خادمیاران حرم مطهر است.
وی با بیان اینکه بسیاری از نیروهای نظامی و امنیتی حرم مطهر برای اینکه حس آرامش بارگاه رضوی حفظ شود، لباس نظامی بر تن نمی‌کنند؛ بر ضرورت اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از وقوع اقدامات مشابه در آینده تأکید و عنوان کرد: این حادثه بسیار تلخ و ناگوار بود و ما به سادگی از کنار آن نخواهیم گذشت و تا حصول نتیجه آن را پیگیری خواهیم کرد، لذا کمیته‎ای برای بررسی ابعاد مختلف حادثه و شناسایی کسانی که مرتکب قصور شده‌اند، تشکیل شده و قطعاً با افرادی که مرتکب اهمال شده‌اند، برخورد قاطع صورت خواهد پذیرفت.
تولیت آستان قدس با بیان اینکه آستان قدس رضوی هدف نخست دشمنان اسلام و انقلاب است، عنوان کرد: بر اساس گزارش‌های منابع معتبر در ۱۴ روز عید نوروز امسال حدود ۷۰ میلیون تردد به حرم امام رضا(ع) صورت گرفته و هیچ اتفاق ناگوار و تلخی رخ نداده است، در حالی که دشمنان درصدد بودند در ایام نوروز امسال در مشهد عملیات بزرگی انجام دهند اما با عنایت حضرت رضا(ع) و هوشمندی و مجاهدت نیروهای اطلاعاتی و نظامی موفق به انجام آن نشدند. وی با اشاره به حادثه بمب‌گذاری سال ۷۳ حرم مطهر و شهادت ده‌ها تن از زائران رضوی، اظهار کرد: از آن زمان ۲۸ سال می‌گذرد و غیر از حادثه تلخ اخیر هیچ اتفاقی در این بارگاه نورانی رخ نداده است، این امنیت مرهون تلاش نیروهای اطلاعاتی، انتظامی، امنیتی و نظامی است.
حجت‌الاسلام والمسلمین مروی اضافه کرد: با قصورهای رخ داده در حادثه اخیر با قاطعیت برخورد می‌کنیم، اما قدردان جوانان عزیزمان در دستگاه‎های نظامی، امنیتی و انتظامی نیز هستیم زیرا اگر هوشیاری آن‌ها نبود هر ماه باید شاهد حادثه‌ای مشابه عاشورای سال ۷۳ در حرم مطهر می‌بودیم، اگرچه در آن سال‌ها تهدیدات به مراتب کمتر از امروز بود و تکفیری‎ها به شکل امروزی وجود نداشتند. بیشتر حاضران در مراسم تشییع سربند یا حسین شهید، یا فاطمه الزهرا(س)، اللهم عجل لولیک الفرج، لبیک یا مهدی به پیشانی بسته بودند و جمعی از روحانیون نیز کفن پوش در مراسم حاضر شده بودند. در طول مسیر تشییع از میدان شهدا تا حرم مطهر رضوی، شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر آل سعود سرداده شد. 

ادامه محکومیت‌ها
اما همزمان با این تحولات محکومیت حمله تروریستی در حرم رضوی همچنان ادامه دارد. فقهای شورای نگهبان با صدور پیام‌های جداگانه نسبت به حادثه تروریستی در حرم مطهر رضوی واکنش داشتند. آیت الله مدرس یزدی، حسینی خراسانی و اعرافی تأکید کردند  دشمن آرزوی تفرقه بین مسلمانان را به گور خواهد برد. وزیر کشور هم با بیان اینکه با عوامل حادثه تروریستی مشهد برخورد می‌شود، گفت: این واقعه تلخ نشان از آن دارد دشمن دست از ترویج نفاق برنداشته و تروریسم زاده نگاه استکباری است. احمد وحیدی در نشست خبری با اشاره به اتفاق اخیر، اظهار کرد: همه ریشه‌های تروریستی و جریاناتی که پشت صحنه این حرکت بوده‌اند، قطعا شناسایی خواهند شد. عباس مقتدایی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، نیز در واکنش به این موضوع خواستار آن شد که مسئله مدیریت دقیق مرزها و رفت و آمدهای مرزی و جلوگیری از ورود افراد مشکوک به کشور بیشتر مدنظر باشد. جمعی از دانشجویان اهل سنت کردستان و سیستان و بلوچستان در بیانیه‌ای ضمن محکومیت حادثه تروریستی در حرم مطهر رضوی،‌ خواهان محاکمه هرچه زودتر مسببان این اقدام شدند.

واکنش طالبان، کرزی و عبدالله
موج محکومیت‌های این حمله بزدلانه از سوی مقامات افغانستانی نیز در دو روز گذشته ادامه داشت. «ذبیح‌الله مجاهد»، سخنگوی گروه طالبان با محکوم کردن این حمله در پیام توییتری نوشت: «امارت اسلامی حمله بر عبادتگاه و روحانیون در کشور ایران را محکوم می‌کند. این کار ربطی به افغان‌ها و افغانستان ندارد». حامد کرزی رئیس‌جمهور پیشین افغانستان هم این عمل جنایتکارانه را تلاشی مذبوحانه برای نفاق میان مسلمانان خواند. همچنین «عبدالله عبدالله» رئیس پیشین شورای عالی مصالحه ملی افغانستان گفت دشمنان به‌دنبال متشنج کردن روابط دوستانه ایران و افغانستان هستند. این در حالی بود که روز گذشته مراسم یادبود شهیدان اصلانی و دارایی و همچنین شهدای شهرک جبرئیل هرات با حضور افغانستانی‌های مقیم مشهد در رواق دارالرحمه حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار شد. در دو روز اخیر نیز جمعی از شهروندان با ارسال پیام هایی که با هشتگ مشترک « #جان_ایران_جان_افغانستان» منتشر شد، به اختلاف افکنی بین برادران ایرانی و افغانستانی واکنش نشان دادند. 

جا زدن قاتل به جای فرمانده لشکر فاطمیون!
همزمان تقلای رسانه‌های معاند برای ماهی‌گیری از حادثه روی داده ادامه دارد. آن‌ها که تیرشان در ایجاد اختلاف افکنی میان مردم و دولتین ایران و افغانستان به سنگ خورده، حال در حرکتی مذبوحانه که با تمسخر کابران فضای مجازی هم روبه‌رو شده با انتشار عکس «شهید رضا بخشی» جانشین لشکر فاطمیون تلاش کردند قاتل روحانی مشهدی را منتسب به لشکر فاطمیون عنوان کنند. این در حالی است که روابط عمومی لشکر فاطمیون (لشکر مدافعان افغانستانی حرم زینب کبری و حضرت رقیه سلام‌الله علیهما) ضمن اعلام انزجار از این اقدام پلید که با هدف ضربه زدن به وحدت شیعه و سنی طراحی شده است، بیان کرد: فرد مورد اشاره در این عکس، شهید مدافع حرم «رضابخشی» با نام جهادی «فاتح»، جانشین لشکر فاطمیون بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.