یک کارشناس بازار سرمایه گفت: پیش بینی من این است که گروه بانکی، فلزات اساسی، گروه خودرویی و حتی گروه ساختمانی با توجه به وعده‌های رئیس جمهور در خصوص ساخت یک میلیون مسکن؛ می‌توانند جزو گروه‌های موثر و تاثیر پذیر با دید مثبت در بورس باشند.

گروه‌های بانکی، فلزات اساسی، خودرویی و ساختمانی منتظر رشد در بازار سرمایه باشند/ دولت فقط نظارت کند و نه دخالت

به گزارش قدس آنلاین، بورس از جمله جذاب‌ترین بازارهایی است که همچون طلا، سکه، مسکن و خودرو؛ توجه بسیاری را برای سرمایه‌گذاری به خود جلب کرده است و کوچکترین اتفاق در داخل و یا خارج از مرزهای سرزمینی بر میزان مشارکت و سود و زیان سهامداران آن اثر می‌گذارد.

متاسفانه طی یک سال و نیم گذشته به دلیل عدم مدیریت صحیح بازار، شاهد سقوط نمادهای بسیاری در بازار و به تبع آن متضرر شدن سهامداران بودیم، که اصطلاحا روزهای سیاه بازار را رقم زدند.

اما امروز تغییر دولت و برنامه‌هایی که رئیسی برای بهبود اوضاع اقتصادی کشور دارد، همچنین تحولات منطقه‌ای و بین المللی، سبب شده کارشناسان و تحلیل گران اقتصادی، سال جاری را سالی مثبت برای بازار سرمایه ببینند و نسبت به رشد این بازار خوشبین باشند.

 بورس از عوامل بسیاری، متاثر است

مهدی دانایی، کارشناس اقتصادی حوزه بورس درخصوص وضعیت بازار سرمایه در سال جاری، بازار را متاثر از عوامل بسیاری دانست و ابراز کرد: پس از ریزشی که بازار بورس در نیمه دوم سال ۹۹، شاهد بود و به نوعی تا پایان سال گذشته هم ادامه داشت، انتظارات از بازار سرمایه باتوجه به اینکه تورم نه تنها بر مدار کاهش قرار نداشت، بلکه افزایشی بود و ارزش کالاها را بالا برد، انتظار طبیعی از بازار این است که پس از اصلاح قیمتی، رشدی را در سال ۱۴۰۱ تجربه کند.

وی ادامه داد: اما باید توجه داشت که عوامل دیگری هم در سال جاری به لحاظ بحث مسائل بین المللی مانند موضوع برجام و جنگ روسیه و اوکراین و قیمت نفت و گاز و فلزات اساسی، عوامل تعیین کننده بر این بازار خواهند بود.

دانایی با بیان اینکه نگاه مثبتی نسبت به بازار سرمایه در سال جاری دارم، گفت: خوشبختانه بهار بازار هم این چشم‌انداز امید را برای فعالین بازار سرمایه ایجاد کرده و باتوجه به اینکه دلار هم در بودجه ۱۴۰۱ با نرخ ۲۳ هزار تومان بسته شده، تصور بر این است که مسیر نقدینگی به سمت بازار سرمایه سرازیر شود.

این کارشناس اقتصادی حوزه بورس ادامه داد: همچنین بازار رمزارزها هم از شکلی که در گذشته وجود داشت، خارج شده، بنابراین نمی‌تواند محلی برای خروج سرمایه؛ اما در مقابل ورود آن به بازار بورس باشد، همچنین چنانچه اتفاقات بین‌المللی را هم بر مدار خوش‌بینی ببینیم و برجام احیا شود، تاثیراتی را بر صنعت خودرو و دیگر صنایع شاهد خواهیم بود.

وی تاکید کرد: تصور می‌کنم که سال ۱۴۰۱، باتوجه به اصلاحات قیمتی خوبی که انجام شده و چشم انداز مثبتی که وجود دارد، می‌تواند سال مثبتی برای بازار سرمایه و اقتصاد کشور باشد و چنانچه اتفاقات بین‌المللی هم طبق خواست سیاست‌های پولی و نظام اقتصادی کشور رقم بخورد، رشد فزاینده‌تری را شاهد خواهیم بود.

دانایی با بیان اینکه تمامی صنایع و شرکت‌های ما اصلاح قیمتی را تجربه کردند، بنابراین پتانسل رشد قیمتی را دارند، خاطرنشان کرد: بسیاری از شرکت‌ها امروز با قیمت واقعی خود در تابلوی معاملات، معامله می‌شوند؛ اما به طور کلی اینکه چه صنایعی رشد بیشتری را تجربه می‌کنند، بستگی به اتفاقاتی که پیش‌روی تعاملات اقتصادی- سیاسی در کشور است، دارد.

این کارشناس بازار سرمایه یادآور شد: به طور مثال چنانچه جنگ روسیه و اوکراین ادامه پیدا کند و تحریم‌هایی که علیه روسیه اعمال شده اثرگذاری خود را بر نفت و گاز نشان دهد و باعث افزایش قیمت این دو محصول شود؛ طبیعتا این موضوع بر گروه‌های پالایشی، بیشترین تاثیر را خواهد گذاشت؛ کما اینکه این موضوع و رشد نفت به بشکه‌ای تا ۱۴۰ دلار، اثر خود را بر افزایش قیمت محصولات شرکت‌های پالایشی در یک و نیم ماه گذشته نشان داده است.

 اثرات صنایع مختلف در بازار به یک سری اتفاقات حوزه بین‌المللی بازمی‌گردد

وی ضمن اشاره به اینکه همچنین چنانچه برجام احیا شود به لحاظ روانی با تثبیت نرخ ارز مواجه خواهیم شد که این تثبیت نرخ ارز بر گروه‌های بانکی اثرگذار است، تصریح کرد: اثرات صنایع مختلف در بازار برمی گردد به یک سری اخبار و اتفاقات حوزه بین المللی؛ اما با طور کلی کلیت بازار را مثبت می‌دانم.

دانایی تاکید کرد: پیش بینی من این است که گروه بانکی، فلزات اساسی، گروه خودرویی و حتی گروه ساختمانی با توجه به وعده‌های رئیس جمهور در خصوص ساخت یک میلیون مسکن؛ می‌توانند جزو گروه‌های موثر و تاثیر پذیر به دید مثبت در بورس باشند.

این کارشناس اقتصادی به اثرات بودجه ۱۴۰۱ بر بورس هم اشاره و آن را هم مثبت دانست و درخصوص تاثیر احتمالی عدم توافق برجام بر بازار سرمایه، بیان کرد: چنانچه به برجام به عنوان یک معاهده با قابلیت اثرگذاری بر حوزه اقتصاد نگاه شود، دو نوع اثرگذاری را شاهد خواهیم بود، که اثر روانی آن بسیار زودتر اتفاق خواهد افتاد.

در صورت احیای برجام اثرات آن بر بورس کوتاه مدت خواهد بود

وی اضافه کرد: اما به طور کلی باتوجه به اینکه دلار در بودجه سال جاری با نرخ ۲۳ هزار تومان بسته شده و آرامش خیال را برای فعالیت اقتصادی و صنعتی ایجاد کرده؛ موضوعاتی مثل برجام و رفتارهای پوپولیستی برای کاهش نرخ ارز، نمی‌تواند تاثیر آنچنانی بر قیمت ارز بگذارد، بنابراین در صورت احیای برجام هم اثرات آن کوتاه مدت خواهد بود.

دانایی ادامه داد: اما آنچه که در واقعیت و مبادلات اقتصادی و ذیل برجام شکل می‌گیرد؛ اثرات آن بر روی شرکت‌ها است که به «شکل» توافق بازمی‌گردد. به این معنا که زمانی در بلندمدت شاهد تاثیر چنین توافقاتی بر اقتصاد و بورس خواهیم بود که سرمایه‌گذار خارجی و شرکت‌ها و برندها وارد صحنه مشارکت اقتصادی کشور شوند. در غیر این‌صورت نمی‌توان تاثیر خاصی را شاهد بود.

این کارشناس بازار بورس، بازار سرمایه را بازاری هوشمند دانست و یادآور شد: همان طور که در سال ۹۳ هم، پس از شکل گیری برجام یک‌شنبه سیاه شکل گرفت و بازار چند سالی را در کما فرورفت و کاهش قیمت و حجم معاملات را شاهد بودیم؛ امروز هم به همین شکل است و طبیعتا صرف یک خبر از توافقات، اثرات ویژه‌ای نخواهد داشت، مگر اینکه اثرات برجام خودش را در اقتصاد کشور نشان دهد و شاهد ورود سرمایه و کمپانی‌ها بزرگ به اقتصاد باشیم.

نیازمند اصلاح جدی در ساختار بورس هستیم تا اعتماد بازگردد

وی در بخش دیگری از سخنان خود به قوانین ساختاری بازار سرمایه اشاره و با تاکید بر اینکه نیازمند اصلاح جدی هستیم تا اعتماد به بازار بازگردد، گفت:  شفافیت در بورس و دیدن دامنه و عمق بازار برای معامله گران عادی و دست برداشتن از رفتارهای سلیقه‌ای در سازمان؛ موضوعات بسیار جدی هستند که جزو مشکلات ساختاری بازار سرمایه محسوب می‌شوند که باید نسبت به رفع آنان برای توسعه نهاد مهمی به نام سرمایه کوشید تا همه این‌ها بتوانند به بورس کمک کنند که این موارد، موضوعاتِ ساختاری در خودِ سازمان بورس هستند.

دانایی تاکید کرد: طور کلی ما فعالین بازار سرمایه معتقدیم که دولت دخالتی در معاملات و ساختار نداشته و به عنوان یک نهاد ناظر حضور داشته باشد، و از تصمیمات شبانه و خلع‌الساعه که امنیت سرمایه‌گذاری را بین می‌برد و تحلیل را از فضای اقتصاد دور می‌کند، دست بردارد؛ تا اتفاقات مثبتی  را شاهد باشیم.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: چنانچه دولت بتواند در شکل دادن قوانین جامع در حوزه اقتصاد و بازار سرمایه و رفع کردن موانع ساختاری و از بین بردن رانت در بورس اوراق بهادار نقش ایفا کند و از بازار سرمایه به عنوان یک قُلَّک برای خالی کردن جیب سهامدار به منظور رفع کسری بودجه استفاده نکند، بازار مسیر خود را پیدا می‌کند؛ به طور کلی اقتصاد به صورت هوشمند مسیر خود را خواهد یافت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.