شاخص قیمت مواد غذایی سازمان خواروبار و کشاورزی سازمان ملل متحد(فائو) در ماه مارس و در بحبوحه بحران اوکراین با جهشی قابل توجه به بالاترین میزان از سال ۱۹۹۰ رسید.

افزایش بی‌سابقه بهای جهانی مواد غذایی در سه دهه گذشته

به گزارش قدس آنلاین، بر اساس آمار سازمان خواروبار و کشاورزی سازمان ملل متحد، قیمت جهانی مواد غذایی اساسی مانند گندم، ذرت و روغن‌های گیاهی در ماه مارس به رکورد بالایی رسید که بالاترین سطح قیمتی از زمان ایجاد شاخص قیمت مواد غذایی فائو در سال ۱۹۹۰ میلادی است.

شاخص قیمت مواد غذایی فائو در ماه مارس به طور متوسط ‌۱۵۹.۳ واحد بود که ۱۲.۶ درصد بیشتر از ماه فوریه بود.  

این شاخص تغییرات ماهانه قیمت‌های بین‌المللی سبدی از محصولات غذایی که معمولاً معامله می‌شوند را پایش می‌کند. بر اساس آخرین داده‌های فائو، آخرین سطح این شاخص ۳۳.۶ درصد بیشتر از مارس ۲۰۲۱ بود.

بر اساس گزارش فائو، شاخص قیمت غلات در ماه مارس ۱۷.۱ درصد بیشتر از ماه فوریه بود که ناشی از افزایش شدید قیمت گندم و همه اقلام غلات درشت و عمدتاً در نتیجه درگیری در اوکراین بود.

این آژانس سازمان ملل متحد یادآور شد که روسیه و اوکراین با هم حدود ۳۰ و ۲۰ درصد از صادرات جهانی گندم و ذرت را در سه سال گذشته به خود اختصاص داده‌اند.

بر اساس این گزارش، قیمت جهانی گندم در طول ماه مارس، ۱۹.۷ درصد افزایش یافت که به دلیل نگرانی‌ها از بازار ایالات متحده تشدید شد.

در همین حال، قیمت ذرت نسبت به ماه قبل ۱۹.۱ درصد افزایش یافت و همراه با جو به بالاترین سطح خود رسید. شاخص قیمت برنج در ماه مارس نسبت به فوریه تغییر چندانی نداشت و همچنان ۱۰ درصد کمتر از سطح سال قبل بود.

شاخص قیمت روغن نباتی فائو ۲۳.۲ درصد افزایش یافت که ناشی از افزایش قیمت روغن دانه آفتابگردان بود. اوکراین بزرگترین صادرکننده روغن دانه آفتابگردان در جهان است.

قیمت روغن نخل، سویا و کلزا نیز به طور قابل توجهی در نتیجه افزایش قیمت روغن دانه آفتابگردان و افزایش قیمت نفت خام افزایش یافت. نگرانی ها از کاهش صادرات از آمریکای جنوبی دلیل اصلی افزایش قیمت روغن سویا بود.

شاخص قیمت شکر فائو نسبت به فوریه ۶.۷ درصد افزایش یافت و به سطحی بیش از ۲۰ درصد بالاتر از مارس ۲۰۲۱ رسید. افزایش قیمت نفت خام عاملی بود که همراه با افزایش ارزش پول واقعی برزیل و چشم انداز تولید مطلوب در هند از افزایش ماهانه بیشتر قیمت‌ شکر جلوگیری کرد.

بر اساس برآوردهای فائو، تولید جهانی غلات تا پایان سال کشاورزی ۲۰۲۱ به دو میلیارد و ۷۹۹ میلیون تن می‌رسد که کمی بیشتر از سال ۲۰۲۰ است. تولید برنج(آسیاب‌شده) نیز به حداکثر تاریخی ۵۲۰.۳ میلیون تن می‌رسد.

فائو در گزارشی در اوایل ماه جاری اعلام کرد که ۳۰ درصد از محصولات اوکراین به دلیل تأثیر جنگ قابل کشت نیست. علاوه بر این، زنجیره‌های تامین در این کشور در حال فروپاشی است.

بر اساس گزارش ‌های «برنامه جهانی غذا»، جنگ روسیه علیه اوکراین، گرسنگی را در جهان تشدید کرده است. وابستگی به ذخایر گندم روسیه و روغن آفتابگردان اوکراین، مشکلات حمل‌ونقل و لغو و تاخیر ارسال محموله‌ها از بندر شهر اودِسا در اوکراین، کمک‌های غذایی در کشورهایی همچون یمن، اتیوپی، افغانستان و سوریه را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

این آژانس وابسته به سازمان ملل متحد پیش‌بینی می‌کند که درگیری اوکراین بودجه مورد نیاز برای عملیات‌ این نهاد را تا ۲۹ میلیون دلار(نزدیک به ۲۶ میلیون یورو) ماهانه افزایش خواهد داد. این برنامه که پیشتر نیز با بحران مالی روبه‌رو بود، وادار شد تا در اوایل سال جاری میلادی، کمک‌ها در چند کشور را متوقف کند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.