۲۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۳
کد خبر: 793462

در شرایطی که این روزها به زعم برخی، سینماها در فروش فیلم‌های سینمایی افت داشته‌اند و برخی دیگر این فروش را پس از دوسال رکود منطقی ارزیابی می‌کنند، نقش چینش آثار اکران شده و قیمت بلیت متغیرهایی است که نمی‌توان نادیده انگاشت.

آیا بلیت نیم‌بها به داد سینما رسید؟

به گزارش قدس آنلاین، پس از اعلام رقم پایین فروش نوروزی فیلم های سینمایی در شروع سال ۱۴۰۱ برخی این ارقام را افتی وحشتناک برای اکران نوروزی به عنوان یکی از فرصت‌های طلایی فیلم‌ها و سینماها اعلام کردند.

البته باید توجه داشت که این ارقام نباید با سال های پیش از کرونا مقایسه شود و برای سینمایی که به تعبیری دوران نقاهت خود را پشت سر می گذارد این ارقام لزوما تعیین کننده شکست فروش نیست.

البته منطق منتقدان در این زمینه به دلیل آنچه که در ماه های آتی رخ خواهد داد و چندان باعث ارتقای ارقام کنونی نخواهد شد، کاملا بی ربط نیست. بر این اساس در اکران عید فطر به دلیل همزمانی با امتحانت مدارس و پس از آن فروش تابستانی به دلیل تقارن با محرم و صفر و پاییز به دلیل رویداد جام جهانی فرصت های فروش سینماها تحت الشعاع قرار خواهد گرفت و آنچه از آن تحت عنوان پنجره‌ای فروش یاد می‌شود کاملا باز نخواهد شد.

در تازه ترین اقدام برای بهبود این وضعیت در اولین جلسه شورای صنفی نمایش در سال ۱۴۰۱ یکشنبه (۱۴ فرودین‌ماه) مصوب شد که بلیت سینماها در سراسر کشور در ماه مبارک رمضان تا ساعت ۱۹ نیم بها باشد.

اقدامی که اگرچه می‌تواند نقش کمرنگی در افزایش فروش داشته باشد اما نگاهی به تازه ترین ارقام فروش نشان می دهد که این حربه هم نه برای تمام فیلم های سینمایی که صرفا برای تعدادی از آنها مثمر ثمر بوده است.

ذکر این نکته لازم است که حتی در مورد فیلم های که رقم فروششان بالاست، باید اذعان داشت که تعداد تماشاگران بسیار کم است و عمده ترین دلیل آن را می توان در تغییراتی که کرونا در سبک زندگی افراد ایجاد کرده، افزایش قیم بلیت و تحولات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جامعه دید.  

بر این موارد بیفزاییم چینش و انتخاب فیلم‌ها را که باعث می شود بعضی از آثار به دلیل یکسانی ژانر در سایه دیگری گم شوند و از آن مهمتر به دلیل دربرنگرفتن ذائقه همه مخاطبان بر افت فروش دامن بزنند.

آنچه در ادامه می‌آید مروری کوتاه بر ارقام فروش آثار سینمایی با توجه به تازه‌ترین آمار سمفا (سامانه مدیریت فروش و اکران سینما) است.

سگ‌بند که تا به اینجا پرفروش‌ترین فیلم سینمایی در سال ۱۴۰۱ بوده، توانسته است تا با رقم ۱۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیونی جایگاهی با فاصله نسبت به سایر آثار را از آن خود کند.

سگ‌بند (یکی از فنون کشتی پهلوانی) اثری کمدی به کارگردانی مهران احمدی با بازی امیر جعفری، بهرام افشاری، مرحوم سیروس گرجستانی، نازنین بیاتی، بهاره کیان افشار است.

موقعیت مهدی دومین اثری است که با فروش ۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیونی در جایگاه دوم فروش آثار سینمایی قرار دارد.

موقعیت مهدی فیلمی در حوزه دفاع مقدس است و روایتی از ایثار و شهادت حمید و مهدی باکری را در دل خود دارد. هادی حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید حجازی‌فر و معصومه ربانی‌نیا از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

سومین فیلم پرفروش این نوبت اکران، کمدی شادروان ساخته حسین نمازی است که تا به اینجا به فروش ۶ میلیارد و ۵۴۸ میلیون تومانی رسیده است.

رضا رویگری، بهرام ابراهیمی، ایمان برات‌پور، سینا مهراد، گلاره عباسی، نازنین بیاتی از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

در رده چهارم جدول فیلم سینمایی روز صفر قرار دارد؛ فیلمی که تا بدین جا ۴ میلیارد و ۷۵۰ میلیون فروخته است.

داستان این فیلم در مورد تلاش‌های یک مامور امنیتی برای به دام انداختن عبدالمالک ریگی توسط وزارت اطلاعات ایران و نخستین ساخته سعید ملکان در مقام کارگردان است. امیر جدیدی و ساعد سهیلی از بازیگران اصلی این فیلم هستند.

رده پنجم فروش به فیلم سینمایی مرد بازنده تعلق دارد؛ فیلمی که تا کنون ۴ میلیارد و ۱۲۰ میلیون فروخته است.

جواد عزتی همانند سریال زخم کاری، بازیگر محوری این فیلم سینمایی است و رعنا آزادی‌ور، بابک کریمی، آناهیتا درگاهی، مهدی زمین‌ پرداز از جمله بازیگران آن هستند.

رده ششم اکران به فیلم سینمایی گل به خودی به کارگردانی احمد تجری اختصاص دارد؛ فیلمی که در رده فیلم‌های کودک و نوجوان که تا به امروز به فروشی معادل ۴۱۹ میلیون تومان دست یافته است.

محمدرضا علی نیا، شقایق فراهانی، نسیم ادبی و علیرضا استادی از جمله بازیگران این فیلم هستند.

در نهایت و همچون یکماه گذشته رده انتهایی جدول فروش به فیلم سینمایی قدغن اختصاص دارد؛ فیلمی که با فروش ۲۰۸ میلیونی در انتهای جدول فروش قرار دارد.

قدغن به کارگردانی مجید مافی داستانی اجتماعی با بازی سام درخشانی، ساناز سعیدی، افسانه چهره‌آزاد، محمود جعفری است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.