پرونده هفتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی با معرفی برگزیدگان این صنعت که در روزهای پایانی اسفند ماه گذشته انجام شد، بسته نمی‌شود.

به سوی صادرات اسباب‌بازی ایرانی

به گزارش قدس آنلاین، حالا با شروع ماه مبارک رمضان فصل دیگری از این رویداد فرهنگی و هنری آغاز شده و از امروز نمایشگاه اسباب‌بازی به صورت حضوری و مجازی کار خود را در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کلید می‌زند. آیدین مهدی‌زاده، دبیر این رویداد و رئیس دبیرخانه شورای نظارت بر طراحی، ساخت و توزیع اسباب‌بازی درباره نحوه برپایی این دوره جشنواره معتقد است در گام هفتم این رویداد تحولات بسیاری رخ داده و با کمک سازمان‌های مختلف مبتنی بر نیاز بازار حرکت کردیم و شاهد تنوع و افزایش کمی اسباب‌بازی‌ها نسبت به دوره‌های قبلی بودیم. امسال در کنار خرید حضوری می‌توان به اسباب بازی‌های دوره هفتم نیز از طریق فضای مجازی دسترسی داشت. مهدی‌زاده خبرهای خوشی برای اهالی صنعت اسباب بازی به ویژه نوجوانان دارد.

هفتمین نمایشگاه اسباب‌بازی از امروز تا ۲۸ فروردین‌ماه میزبان علاقه‌مندان است و از ساعت ۱۶ کار خود را آغاز می‌کند و تا ساعت ۱۲ شب ادامه خواهد داشت.
مهدی‌زاده، دبیر هفتمین جشنواره اسباب‌بازی درباره امکان خرید برخط از سایت فروشگاهی کانون تأکید کرد: با توجه به اینکه امسال تولیدکنندگان باید به صورت مستقیم خودشان این محصولات را روی سایت بارگذاری می‌کردند در بارگذاری محصولات در سایت مشکل داشتیم که برطرف شد. واقعیت این است که در دوره‌های گذشته کانون این محصولات را روی سایت بارگذاری می‌کرد که شاهد نارضایتی‌هایی از سوی برخی تولیدکنندگان بودیم و امسال تصمیم گرفتیم این مسئله را به خود آن‌ها واسپاری کنیم که اتفاقاً مورد استقبال تولیدکنندگان هم قرار گرفت و ۶۰ تولیدکننده محصولات خود را در این نمایشگاه ارائه کرده‌اند ما هم پیگیر هستیم که بیشتر محصولات روی سایت بارگذاری شود.

برپایی دوره‌های آموزشی ویژه صادرات

مهدی‌زاده در توضیح اینکه پس از برپایی این نمایشگاه، کانون چه تمهیدات دیگری در حوزه اسباب بازی در نظر گرفته، عنوان کرد: بخش دوم نشست‌های تخصصی که شامل چهار عنوان است در ایام نمایشگاه به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شود و امیدوارم در طول این نشست‌ها یک سری توافق‌نامه با تولیدکنندگان و بخش‌های دولتی بنویسیم، همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه صادرات و استانداردها را شروع خواهیم کرد و پس از آن علاقه‌مندیم به طور ویژه به بخش نوجوان بپردازیم.

رئیس دبیرخانه شورای نظارت بر طراحی، ساخت و توزیع اسباب‌بازی با اشاره به اینکه در طول این سال‌ها همیشه بخش مخصوص نوجوانان مورد غفلت قرار گرفته و معمولاً جشنواره‌های ما ویژه کودکان است، تأکید کرد: با توجه به اینکه نوجوانی دوران مهمی است و آن را یک سن بحرانی می‌دانیم اما در عمل کاری برای آن‌ها انجام نمی‌دهیم و کانون درصدد است امسال در حوزه نوجوان دست به ابتکار بزند و روی نمایشگاه ویژه نوجوانان متمرکز شود.

نمایشگاه بعدی اسباب‌بازی مخصوص نوجوانان

وی در ادامه افزود: یکی از ابتکارات ما این است که اوایل تابستان دوباره این نمایشگاه را برپا کرده اما با این تفاوت که در نمایشگاه بعدی اسباب بازی‌های مربوط به حوزه نوجوانان را عرضه خواهیم کرد.

مهدی‌زاده یادآور شد: علاوه بر اینکه نشست‌های تخصصی به صورت حضوری و با رویکرد آموزشی برگزار خواهد شد، امیدوارم بتوانیم در نیمه دوم سال چند گام بین‌المللی برداریم که این اتفاق یا حضور تولیدکنندگان در نمایشگاه‌های بین‌المللی است، یا دعوت از تولیدکنندگان تخصصی اسباب‌بازی در حوزه‌های بین‌المللی خواهد بود که در ادامه بتوانیم جشنواره‌ ملی را به سمت برگزاری بین‌المللی آن سوق دهیم و نیمه دوم سال نیز برای جشنواره هشتم برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

توانمندسازی در حوزه صادرات

مهدی‌زاده در پاسخ به این پرسش که با توجهی که جشنواره هفتم به جلب نظر بازارهای جهانی دارد، اسباب‌بازی‌های ایرانی چقدر در معرفی و رقابت با تولیدات خارجی موفق هستند، می‌گوید: به نظرم امکان رقابت وجود دارد و اسباب‌بازی ایرانی از چنین ظرفیتی برخوردار است. خوشبختانه ما مشکل کیفیت نداریم اما مسئله اصلی معرفی و نحوه ارائه اسباب بازی‌هاست. در همین راستا یک کارگروه حرفه‌ای متشکل از بخش خصوصی، دولتی و سازمان توسعه صادرات برای توانمندسازی صنعت اسباب بازی در حوزه صادراتی شکل گرفته است.

نگاهی اجمالی به چهار بخش ویژه کارگروه

وی در ادامه با اشاره به اینکه این کارگروه شامل چهار بخش مجزاست، گفت: بخش نخست توانمندسازی در حوزه طراحی و ترجمه است، بخش دوم مربوط به دسته‌بندی، اصلاح بسته‌بندی و تصویرسازی است تا تولیدات بتوانند منطبق با بازارهای جهانی ارائه شوند، بخش سوم در حوزه بازاریابی و تجارت است که شامل تبدیل ریال و دلار و بازگشت پول از طریق فروش اسباب بازی‌هاست و در نهایت بخش چهارم شامل شکل‌گیری شرکت‌های صادراتی کارگزار است. احتمالاً یکسری از تولیدکنندگان داخلی فرصت و امکان صادرات نداشته باشند و در این بخش قرار است با کمک بخش خصوصی و حمایت سازمان توسعه تجارت، این شرکت‌های کارگزار به ما معرفی شوند و آن‌ها کار صادراتی کالاها را آغاز کنند و پس از توانمند شدن گروه‌های تولید خودشان مستقیماً وارد مذاکره با تاجران خارجی شوند.

حرکت به سوی بازارهای جهانی همسو با شعار سال
وی در پایان با اشاره به همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان تأکید کرد: دو حوزه استانداردسازی معطوف به صادرات و ورود به بازارهای جهانی را جزو اهداف سال ۱۴۰۱ در نظر گرفتیم. با توجه به نام‌گذاری سال و تأکید رهبر معظم انقلاب بر بحث دانش‌بنیان و اشتغال‌زایی امیدوارم در هدف دوم یعنی ورود به بازارهای جهانی بتوانیم با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان در رفع موانع صنعت اسباب بازی که شامل مواد و روش‌های تولید است قدم برداریم و ان‌شاءالله یک شتاب‌دهنده برای شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان در کانون مستقر خواهیم کرد.

در این نمایشگاه که بیش از ۱۰۰ تولیدکننده داخلی محصولات خود را عرضه خواهند کرد، خانواده‌ها می‌توانند با تولیدکنندگان ارتباط مستقیم داشته ‌باشند و فروشندگان و تولیدکنندگان ضمن معرفی محصولات خود، خانواده‌ها را برای خریدی مناسب راهنمایی کنند. 

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.