تنها یک روز پس اظهارات حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی در مورد برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران که به نوعی بیانگر راهبرد آتی جمهوری اسلامی نیز است، روز گذشته همین نکته از زبان چند تن از سیاسیون کشورمان بازگو شد تا بیانگر عزم جزم کشورمان در تکمیل روند پیشرفت این صنعت مهم و پیشرو باشد.

مقاومت فعال دیپلماتیک

 به گزارش قدس آنلاین، تنها یک روز پس اظهارات حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی در مورد برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران که به نوعی بیانگر راهبرد آتی جمهوری اسلامی نیز است، روز گذشته همین نکته از زبان چند تن از سیاسیون کشورمان بازگو شد تا بیانگر عزم جزم کشورمان در تکمیل روند پیشرفت این صنعت مهم و پیشرو باشد.

رئیس جمهور شنبه در مراسم رونمایی از دستاوردهای صنعت هسته ای کشورمان خطاب به کشورهای غربی گفت: «در مذاکرات هسته‌ای حتی یک گام از حقوق ملت ایران عقب‌نشینی نخواهیم کرد». همین نکته روز گذشته بر زبان حسین امیرعبداللهیان جاری شد، اینکه تهران روی خطوط قرمز خود ایستاده و خواهد ایستاد؛ موضوعی که از راهبرد مقاومت فعال دیپلماتیک در حوزه هسته ای کشورمان تا رسیدن به اهداف مد نظر در مقابل زیاده خواهی‌های طرف غربی حکایت دارد.

ازخطوط قرمز کوتاه نمی‌آییم

حسین امیرعبداللهیان طی سخنانی درباره آینده مذاکرات هسته ای با بیان اینکه گروه ۱+۴هم نسبت به زیاده خواهی آمریکا که سبب تأخیر در توافق شده، انتقاد دارند گفت: طرف آمریکایی در دو سه هفته گذشته زیاده‌خواهی‌هایی را مطرح کرده که در تعارض با برخی بندهای متن است. آن‌ها درباره لغو تحریم‌ها علاقه‌مند هستند شروطی را تحمیل کنند؛ این «یک بیماری در کاخ سفید» است. رئیس دستگاه دیپلماسی ضمن تأکید بر اینکه ایران روی خطوط قرمز خودش خواهد ایستاد، افزود: آمریکایی‌ها خواهان مذاکره مستقیم هستند، اما ما نفعی در مذاکره مستقیم نمی‌بینیم. ما هیچ چشم اندازی از حسن نیت آمریکایی‌ها نمی‌بینیم. به آن‌ها گفتیم اگر حُسن نیت دارید پیش از هر توافقی یکی، دو تا از موضوعات ملموس را ارائه کنید؛ مثلاً بخشی از دارایی‌های ایران را آزاد کنید. یا اگر «بایدن» می‌گوید حُسن نیت دارد به جای تحریم اشخاص حقیقی و حقوقی یک فرمان اجرایی را لغو کند.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه به صراحت گفته‌ایم اگر سنگ اندازی نکنید و خطوط قرمز ما رعایت شود، یک توافق خوب و پایدار در دسترس است، اظهار کرد: مسیر دیپلماسی همچنان باز است؛ اما این روشی که آمریکا دنبال می‌کند با روح همکاری در وین سازگاری ندارد. وی خاطرنشان کرد: حتماً ما دنبال این هستیم تحریم‌ها از میان برداشته شود، ولی با روشی عزتمند و با توافقی قوی و پایدار. 

۵ تذکر مجلس به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای

روز گذشته رئیس مجلس نیز پیشرفت‌های هسته‌ای را پشتوانه محکم برای انتفاع اقتصادی ایران در مذاکرات با قدرت‌های جهانی دانست. محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور خود با اشاره به نقش مهم مجلس در این باره، بر ضرورت استمرار مسیر طی شده تأکید کرد.

همزمان در جلسه روز گذشته خانه ملت ۲۵۰ نماینده مجلس در نامه ای به رئیس جمهور، پنج تذکر به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای درباره توافق نهایی ارائه کردند. در این نامه تأکید شده است تجربه‌ها نشان می‌دهد عدم تمایل آمریکا برای ارائه تضمین‌های کافی به طرف ایرانی، نمی‌تواند حقوق ملت ایران را تأمین کند؛ بنابراین در مذاکرات  جدید لازم است آمریکا تضمین قانونی دهد. دوم اینکه یکی از شرایط اصلی مذاکره، فقدان تهدید بعد از توافق است و وجود مکانیسم ماشه عملاً به معنای حفظ تهدید و شکست مذاکره است، درنتیجه لازم است تضمین‌های لازم به شکلی اخذ شود که در صورت ورود آمریکا به برجام، مکانیسم ماشه به بهانه های  مختلف اعمال نشود. همچنین با یادآوری تحریم‌های جدید وضع‌شده علیه برخی اشخاص و شرکت‌ها از سوی آمریکا و در حین مذاکرات، خاطرنشان شده است این تحریم‌ها نیت تخریبی آمریکا را نشان می‌دهد و لازم است در توافق نهایی به آن توجه شود. دیگر اینکه جمهوری اسلامی حق دارد در چارچوب سهمیه تعیین شده توسط اوپک قبل از اعمال تحریم‌ها، به هر کشوری و به هرمیزانی که مورد توافق طرفین قرار می گیرد نفت صادر کند و از طریق نظام بانکی مبالغ مربوط را دریافت نماید. در نهایت انتقال منابع مالی ایران از جمله منابع حاصل از فروش نفت و منابع بلوکه شده؛ حق جمهوری اسلامی است و کشورهای طرف مذاکره باید موانع موجود در این مسیر را رفع نمایند. ضمن اینکه در پایان این نامه به رعایت توصیه‌هایی که رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورخ ۱۹/۱۱/۱۳۹۹ در مورد سیاست نظام در مورد لغو تحریم‌ها و مسئله مهم راستی‌آزمایی ارائه کردند و همچنین شروطی که در مواد ۶ و ۷ قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» مجلس آمده؛ سفارش شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.