۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۷
کد خبر: 793889

گزارش مرکز آمار از کاهش نرخ بیکاری در سال ۱۴۰۰ به پایین‌ترین سطح دهه‌های اخیر حکایت دارد اما برخی معتقدند بیکاری کم نشده بلکه بیکاران، ناامید شده‌اند!

معمای کاهش نرخ بیکاری

به گزارش قدس آنلاین، مرکز آمار ایران گزارش اشتغال و بیکاری در زمستان ۱۴۰۰ را منتشر کرد، بر این اساس نرخ بیکاری در فصل آخر پارسال نسبت به مدت مشابه در سال۹۹ حدود ۰.۳درصد کاهش یافته و به ۹.۴درصد رسیده است. 

این گزارش نشان می‌دهد در زمستان ۱۴۰۰، به میزان ۴۰.۴ درصد جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل(زمستان ١٣٩٩) ۰.۵ درصد کاهش یافته است.

جمعیت شاغلان ۱۵ ساله و بیشتر در این فصل ٢٣ میلیون و ۱۷۴ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٣٩ هزار نفر افزایش داشته است. بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در زمستان ۱۴۰۰، بخش خدمات با ۵۱.۹ درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در رتبه‌های بعدی بخش‌های صنعت با ٣۳.۶ درصد و کشاورزی با ۱۴.۵ درصد قرار دارند.

نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله حاکی از آن است که ۲۳.۱ درصد از فعالان این گروه سنی در زمستان ۱۴۰۰ بیکار بوده‌اند.

بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (زمستان ١٣٩٩) ۰.۵ درصد کاهش یافته است.

بیکاری واقعا کم شده است؟

در مقابل آمارهای امیدوارکننده مرکز آمار؛ اما برخی کارشناسان معتقدند ازآن جا که نرخ بیکاری یکی از شاخص‌های سنجش وضعیت اقتصادی است، این روند به‌ دلیل بهبود وضعیت اشتغال است. بررسی دقیق‌تر آمارها نشان می‌دهد در طول سال ۱۴۰۰ تنها حدود ۳۹هزار نفر به تعداد شاغلان افزوده شده است و کاهش بیکاران بیشتر از آن که ناشی از اشتغال بیشتر باشد، نتیجه کاهش میزان مشارکت اقتصادی است.

آمارها حاکی از آن است در حالی که جمعیت در سن کار کشور نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، جمعیت فعال با کاهش روبه‌رو بوده و در نتیجه نرخ مشارکت اقتصادی با کاهشی نیم‌ درصدی از ۴۰.۹درصد در زمستان ۹۹ به ۴۰.۴درصد در زمستان ۱۴۰۰ رسیده است.

جزئیات ذکر شده در گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد سهم دانش آموختگان آموزش عالی از جمعیت بیکار کشور ۰.۷ درصد کاهش یافته و به ۳۸.۱ درصد رسیده است. با تفکیک نیروی کار بر اساس جنسیت می‌توان دریافت مشارکت اقتصادی زنان و مردان هر یک به میزان ۰.۵درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است. تصویر کلی این گزارش از رشد ضعیف اشتغال حکایت دارد؛ به طوری که از زمستان ۹۹ تا زمستان ۱۴۰۰ تنها حدود ۳۹هزار نفر به تعداد شاغلان افزوده شده است.

خدمات، صنعت یا کشاورزی؛ کدام بخش بیشترین سهم اشتغال را دارد؟

بررسی اشتغال در بخش‌های عمده فعالیت اقتصادی نشان می‌دهد که بخش خدمات با ۵۱.۹ درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در رتبه‌های بعدی، بخش‌های صنعت با ۳۳.۶ و کشاورزی با ۱۴.۵ درصد قرار دارند. سهم شاغلان بخش کشاورزی در زمستان ۱۴۰۰ نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱.۳درصد و سهم شاغلان بخش صنعت ۰.۲درصد کاهش و سهم شاغلان بخش خدمات ۱.۵درصد افزایش یافته است.

کاهش مشارکت نیروی کار در زمستان ۱۴۰۰

بررسی نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر نشان می‌دهد که در زمستان گذشته ۹.۴درصد از جمعیت فعال، بیکار بوده‌اند. بر اساس این نتایج، نرخ بیکاری در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است.

بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری کل کشور نشان می‌دهد که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل ۰.۳ درصد کاهش داشته است. از سوی دیگر بررسی نرخ بیکاری جوانان ۱۵-۲۴ ساله حاکی از آن است که ۲۳.۱درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند. این شاخص در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است.

بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری جوانان ۱۵-۲۴ ساله کل کشور نشان می‌دهد که این شاخص نسبت به فصل مشابه در سال گذشته ۰.۵درصد کاهش یافته است. با نگاهی به نرخ بیکاری گروه سنی ۱۸-۳۵ ساله می‌توان دریافت که ۶/ ۱۶‌ درصد از جمعیت فعال ۱۸-۳۵ ساله بیکار بوده‌اند. این شاخص در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است.

بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری گروه سنی ۱۸-۳۵ ساله نشان می‌دهد که این شاخص نیز نسبت به فصل مشابه در سال گذشته ۰.۲درصد کاهش پیدا کرده است.

منبع: خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.