علیرضا معاف گفت: مرکز ملی ترجمه قرآن کریم در بیست ونهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم رونمایی می‌شود. همچنین ۱۰۰ ناشر قرآنی در این نمایشگاه حضور دارند.

مرکز ملی ترجمه قرآن کریم در نمایشگاه قرآن کریم رونمایی می‌شود/ حضور ۱۰۰ ناشر در بخش مکتوب

به گزارش قدس آنلاین، نشست خبری بیست ونهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم صبح امروز سه شنبه ۲۳ فروردین ماه درسالن جلسات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ برگزار شد.
علیرضا معاف معاون وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی‌ و رییس نمایشگاه قرآن در ابتدای این نشست با اشاره به ادوار برگزاری نمایشگاه قرآن گفت: این ادوار برگزاری نشان دهنده اهتمام به توسعه فرهنگ و فعالیت‌های قرآنی است، اینکه یک رویداد بزرگ قرانی در دولت‌های مختلف به عدد ۲۹می‌رسد، نشان از این اهتمام دارد.
او ادامه داد: بعد از پاندمی‌کرونا و تلخی‌های که بر حوزه فرهنگ و قرآن وارد کرد به دستور رییس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امسال نمایشگاه قرآن و کتاب به صورت حضوری برگزار می‌شود. نمایشگاه قرآن اتفاقی چند جانبه وجذاب و به عنوان تفرجگاه دینی مردم محسوب می‌شود و می‌خواهیم امسال محیط با نشاط تر و خانواده محورتر باشد.
به گفته او، نمایشگاه در ولادت امام حسن مجتبی افتتاح می‌شود و تا ۹ اردیبهشت پذیرای مردم در مصلای امام خمینی خواهد بود. شعار نمایشگاه امسال به گفت و گو گذاشته شد و با توجه به نیاز و ظرفیتهای جامعه قرآنی و کشور به شعار قرآن کتاب امید و آرامشرسیدیم و همه پویشها هم بر اساس ادبیات امید طراحی شد.
او با بیان اینکه امروز در جامعه بیش از هر زمان دیگری به امید بخشی و امید افرینی و یاس زدایی نیازمندیم یادآور شد: قرآن «کتاب امید» است و باید نشان دهیم که این کتاب امیدبخشی است چنان‌که در قرآن بیان می‌شود، با هر سختی راحتی است و ما در انتظار گشایشها و امیدها هستیم.
معاف گفت: توجه به ابعاد قرآنی رهبر معظم انقلاب و امام خمینی در بخشی با عنوان «امین قرآن» در نمایشگاه طراحی شده و بخش «فرهنگ دانش بنیان و فضای مجازی و سایبری» در راستای رهنمودهای مقام معظم رهبری در سال جاری نیز راه اندازی شده است.
او با بیان اینکه توجه به نهج البلاغه و صحیفیه سجادیه در این نمایشگاه در قالب بخشی مد نظر است توضیح داد: ۴۵ بخش درنمایشگاه امسال تعبیه شده و برنامه ریزی‌های متکثری انجام شده است.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ با اشاره به مراکز همکار در برگزاری نمایشگاه قرآن افزود: در نمایشگاه امسال بیش از ۸۰ نوع نوآوری و ابتکار داریم. تلاش کردیم نوآوری و ابتکاراتی داشته باشیم و بنابراین امسال کمیته محتوایی هم طراحی کردیم که در آن شعارنمایشگاه با همکاری شهرداری و صدا و سیما اطلاع رسانی شده است.
به گفته معاف، نمایشگاه مجازی هم در کنار نمایشگاه حضوری برقرار است و ساکنان غیر تهرانی و علاقه مندان می‌توانند از این نمایشگاه استفاده کنند.
او درباره برخی از بخش‌های نمایشگاه قرآن توضیح داد: بخشی تحت عنوان «ترویج فرهنگ نهج البلاغه داریم» و در آن بیست وششمین دوره آیین تکریم خادمان نهج البلاغه و صحیفیه سجادیه همزمان با آیین اختتامیه برگزار می‌شود.
معاف از برگزاری برنامه خادمان قرآن در نمایشگاه خبر داد و افزود: بر این اساس دو هزار نامزد معرفی شده از سوی موسسات توسط کمیته ارزیابی بررسی و تجلیل می‌شوند.
او گفت: ما ۳۶ میلیون نوجوان داریم و تلاش کردیم بین بازی و مفاهیم قرآنی پیوند برقرار کنیم و ‌در بخش نوجوان نمایشگاه انها میتوانند از ۱۵ بازی مبتنی بر مفاهیم دینی و ارزشی استفاده کنند.
به گفته رییس نمایشگاه قرآن، یکی از بخش‌های دیگر نمایشگاه تغییرات محتوایی در بخش کودک با عنوان «باغ آیات» است و کودکان در فضای تعاملی و حسی با ۸ آیتم قرار می‌گیرند و مباحث قرآنی و دینی را می‌شنوند. همچنین برخی از سلبریتی‌های انیمیشینی در این فضا بازسازی شده است.
او با اشاره به اینکه بخش مسجد جامعه پرداز و تمدن ساز در فضای سه هزار متر مربع تعبیه شده است گفت: امروز بین حوزه مسجد و قرآن انقطاع صورت گرفته و نیازمند پیوند بین این دو هستیم.
معاف ادامه داد: بخش مشاوره یکی دیگر از بخش‌های جذاب نمایشگاه است که ادوار گذشته نشان دهنده استقبال از این بخش است. امروزه مردم به مراکز مشاوره مراجعه می‌کنند اما نیازهایشان تامین نمی‌شود بر این اساس در این بخش مشاورههای قرآن بنیان توسط اساتید این حوزه ارائه می‌شود.
به گفته معاون وزیر فرهنگ ‌وارشاد اسلامی‌یکی دیگر از اتفاقات نوآورانه امسال حضور مستقل میراث فرهنگی و گردشگری در قالب بخش صنایع دستی و میراث فرهنگی است و در دو هزار متر مربع نام آوران این حوزه حضور پیدا می‌کنند. امسال بخش هنر و صنایع دستی تفکیک شده ودر معرض دید علاقه مندان است.
به گفته او، بخش بین الملل نمایشگاه نیز با استفاده از وبینارهای موضوعی و مفهومی‌ با موضوعاتی چون تقریب و دیپلماسی قرآنی و ... و با همکاری ۲۰ کشور برگزار می‌شود. این دولت اهتمام ویژه به دیپلماسی در ارتباط با کشورهای همسایه دارد و این در دستور کارنمایشگاه است.
معاف درباره بخش مکتوب نمایشگاه قرآن توضیح داد: ۱۰۰ ناشر مرتبط در بخش مکتوب نمایشگاه حضور دارند. امسال به اسیبهایحوزه نشر مکتوب توجه داشتیم و می‌خواستیم اسیب‌های وارده به این حوزه از طریق برگزاری نمایشگاه جبران شود.
اوافزود: بخش نهادها و سازمانهای دولتی وحاکمیتی جز بخشهای مهم نمایشگاه است و ‌مراکزی چون دارالقرآن و ... در نمایشگاه حضور دارند ودستاوردهای خود را ارائه می‌کنند. همچنین صدها نهادها و موسسات مردمی‌قرآنی در نمایشگاه حضور دارند و قرار است در دو بخش موسسات مردمی‌ و حاکمیتی و دولتی خدمات به مردم ارائه شود.
به گفته معاف، در بخش عفاف و حجاب آیتم‌هایی مانند نذر حجاب و حجاب اولیها و ... تعبیه شده و این بخش امسال کارکرد فروشگاهی صرف ندارد و قرار است فرهنگ سازی حیا وحجاب صورت گیرد.
معاون وزیر ادامه داد: بخش جدیدی هم با عنوان الگوهای فرهنگی داریم که ویژه والدین است ‌ و در آن والدین با تبعات محصولات مثبتومتفی در فضای مجازی اشنا می‌شوند. بخش آیین ها و نغمات دینی وقرآنی نیز دایر است و اثار برتر در این حوزه داوری و تجلیل میشوند.
او با اشاره به بخش ترجمه قرآن در نمایشگاه گفت: این بخش هم فعال است و در آن از مرکز ملی ترجمه قرآن رونمایی می‌شود. البته این مرکز به صورت منظم وجود نداشته و همانطور که مرکز طبع ونشر قران داریم، مرکز ترجمه قرآن هم در وزارت ارشاد تاسیس شده ودر نمایشگاه رونمایی می‌شود.
به گفته معاف بخش دانشگاهی نیز برقرار است و بخشهایی چون راه یافتگان، نیز میزبان علاقه مندان است.
رییس نمایشگاه قرآن در پایان گفت: مرد میدان قرآن حاج قاسم سلیمانی بود و در نمایشگاه قرآن امسال با محوریت طراحی سه پوستر، یاد ایشان گرامی‌ داشته می‌شود، چون می‌خواستیم در این نمایشگاه یاد و ردپای ایشان را داشته باشیم.
او یادآور شد: در این نمایشگاه خدماتی چون تعویض قرآن نیز برای مخاطبان انجام خواهد شد. تلاش ما این است که لذت معنوی برای خانواده‌ها در نمایشگاهها فراهم شود.
محمد مهدی عزیزی قائم نمایشگاه نیز در ادامه این نشست درباره بخش مجازی توضیح داد: تمامی‌ خدمات فیزیکی در نمایشگاه دربستر مجازی هم ارایه می‌شود و محتواهای ویژه نوجوانان طراحی شده است.
او گفت: امسال برای نخستین بار تلویزیون اینترنتی هم طراحی شده وکارشناسان درباره موضوعات مختلف گفت وگو می‌کنند. همچنین محافل و نشستهای فیزیکی هم به صورت زنده از بستر مجازی قابل استفاده است.

منبع: ایبنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.