با حضور مقام قضایی صحنه اقدام‌های مجرمانه سه متهم باند معروف به چموش که تعداد زورگیری‌های آن‌ها به ۲۰۰فقره می‌رسید و اعضای باند برای سرقت اموال شهروندان برخی از طعمه‌ها را با سلاح سرد مورد ضرب و جرح قرار می‌دادند، در چند نقطه از شهر بازسازی شد.

بازسازی صحنه زورگیری‌های باند «چموش»

روزهای آغازین اسفند سال گذشته بود که خبر دستگیری سه سارق بی‌رحم با عنوان «پایان زورگیری‌های شبانه باند چموش» را منتشر کردیم. در قسمت‌هایی از این گزارش آمده بود: بازخوانی برخی اظهارات و مستندات و حضور مأموران در برخی مکان‌هایی که زورگیری از مردم مشهد در آنجا رخ داده بود این خروجی را داشت که سارقان سه جوان لاغراندام هستند که بیشتر اواخر شب را برای انجام زورگیری‌های خشن خود انتخاب می‌کنند. پیگیری‌های پلیس ادامه داشت که سارقان بازهم فرد دیگری را در حوالی خیابان احمدآباد هدف سرقت قرار داده و برای آنکه بتوانند گوشی این فرد را بگیرند یک ضربه چاقو به طرز وحشیانه‌ای به پهلوی او وارد و نقش زمینش کردند. 

ماجرا چه بود؟
زمانی که مأموران به محل رسیدند سارقان پرایدسوار از محل گریخته بودند، به سرعت مجروح به مرکز درمانی منتقل شد و با تلاش کادر درمان جان این فرد که با خطر مرگ روبه‌رو بود نجات یافت.
با تلاش مأموران پلیس هویت یکی از سارقان که روی هر دو دستش تصاویری از ستاره و گرگ خالکوبی شده بود شناسایی شد محل اختفای او در حاشیه شهر مشهد با دستور بازپرس محمودی شعبه ۹۰۱ دادسرای انقلاب مشهد به محاصره در آمد.
عملیات دستگیری سرکرده باند «چموش» به دقت اجرا شد و متهم حدود ۲۰ ساله را درحالی دستگیر کردند که قصد مقاومت و درگیری با مأموران را داشت.
با دستگیری متهم و کشف سلاح سرد و خودرو سواری پراید مورد استفاده در زورگیری‌ها، وی به مقر پلیس آگاهی منتقل و با نظارت همزمان مقام قضایی روی ماجرا، مورد تحقیق قرار گرفت. 
وقتی متهم در محاصره تناقض‌گویی‌هایش و مستنداتی درخصوص زورگیری از شهروندان قرار گرفت چاره‌ای جز لب باز کردن و اعتراف به سرقت‌های خشن و همچنین لو دادن دو همدست دیگرش نداشت.
از همین رو عملیات نهایی مأموران دایره مبارزه با جرایم خشن پلیس آگاهی خراسان رضوی آغاز و دو متهم دیگر در یک عملیات هماهنگ و همزمان، در حوالی خیابان ایثارگران دستگیر شدند.
درحالی که متهمان در حضور مقام قضایی به انجام حدود ۲۰۰ فقره سرقت و زورگیری با سلاح سرد از شهروندان اعتراف کردند، مشخص شد آن‌ها فقط در یک شب پنج گوشی تلفن‌همراه را با تهدید سلاح سرد و یا حمله به شهروندان سرقت کرده بودند. همچنین بیشتر در حوالی خیابان‌های احمدآباد، خیام و وکیل‌آباد اقدام‌های مجرمانه خود را عملی می‌کردند. سرکرده باند در اعتراف‌های خود مالخر گوشی‌های سرقتی را لو داد و اعتراف کرد با پول فروش گوشی‌ها به خوشگذرانی و خرید البسه و... می‌پرداختند.

واکنش شهروندان به این اقدام قضایی
پس از آنکه چندین مرحله از رسیدگی به پرونده در شعبه مذکور گذشت، باتوجه به نحوه اقدام‌های مجرمانه زورگیران سنگدل، مقام قضایی به مأموران پلیس آگاهی دستور داد تا هر سه متهم برای بازسازی صحنه چند فقره از زورگیری‌های صورت گرفته که معمولاً هدف سارقان خشن گرفتن گوشی تلفن‌همراه جوانان و نوجوانان بود، به محل وقوع جرم آورده شوند.
این اقدام نیز صورت گرفت و چند روز پیش خودرو حامل اعضای باند «چموش» در حوالی خیابان عارف(احمدآباد) توقف کرد و متهمان با دست و پای دستبندزده از خودرو پیاده شدند.
به محض حضور این افراد در محل برخی شهروندان واکنش‌های معناداری به ماجرا نشان دادند که نشان از عمق عصبانیت آن‌ها از رفتار هنجارشکنانه آن‌ها بود. عده‌ای از بازپرس محمودی که در محل حضور داشت، اشد مجازات را برای هر سه عضو باند خواستار شدند.
همان‌طور که ما منتظر حضور برخی شکات در محل بودیم، رفتار یک مادر در حاشیه خیابان که با دست متهمان را به فرزند ۱۰ساله‌اش نشان می‌داد، توجه خبرنگار ما را به خودش جلب کرد. وقتی موضوع را از جویا شدیم این فرد اعلام کرد: حضور این افراد در محل جرم می‌تواند درس عبرتی باشد برای دیگر مجرمان و حتی به افزایش امنیت در منطقه هم کمک می‌کند چراکه مردم می‌بینند مجرمان هیچ راه فراری ندارند و عاقبتشان این است. این شهروند تصریح کرد: من با دست به فرزندم متهمان را نشان دادم و به او گفتم عاقبت بدی این خواهد بود و دوستی با این افراد می‌تواند زندگی یک نفر را سیاه کند.

چاقو به ریه من آسیب رساند
لحظاتی بعد مراحل بازسازی نخستین صحنه جرم آغاز شد و اولین شاکی که نوجوان ۱۷ ساله‌ای بود با دستور بازپرس پرونده شروع به تشریح ماجرا کرد و گفت: حدود ساعت ۱۲ شب بود و من در حال رفتن به خانه بودم که یک مرتبه یک پراید ۱۳۲ سفید جلو پای من ترمز زد و فردی که روی گردنش خالکوبی (اشاره به سرکرده باند) دارد با چاقوی بزرگی که الان در دست شما (قاضی پرونده) قرار دارد به من حمله‌ور شد. در همین حال یک نفر دیگر هم از خودرو پیاده و او راه من را سد کرد. آن‌ها گوشی من و هرچیزی که همراهم بود را می‌خواستند دریک لحظه ضربه چاقویی از پشت به من زدند که به آن واسطه نقش بر زمین شدم و دیگر چیزی نفهمیدم و آن‌ها گوشی من را سرقت کردند. چاقو به ریه من هم آسیب رساند و چند روزی در بیمارستان بستری بودم. 
شاکی دیگر که او هم در همان حوالی مورد زورگیری اعضای این باند قرار گرفته بود درحالی که هنوز خاطره تلخ آن شب از ذهنش پاک نشده و از نظر روحی دچار مشکلاتی شده بود، مدعی شد: دو زورگیر از خودور پیاده شدند و یکی از آن‌ها به سمت من دوید، من هم پا به فرار گذاشتم. اما او دست‌بردار نبود و هرطور بود خودش را به من رساند و کوله‌پشتی‌ام را گرفت و من را روی زمین انداخت. او (سرکرده باند چموش) که عصبانی شده بود با ته چاقو ضربه سختی به سرم زد و من را مجروح کرد. حتی آن‌ها سعی کردند دوست من را هم بگیرند که موفق نشدند و او فرار کرد. چون نیمه‌های شب بود و تردد در خیابان کم، کسی هم متوجه ماجرا نشد و آن‌ها گوشی تلفن همراه من را سرقت کردند و با پراید ۱۳۲ سفید که راننده انتظار آن‌ها را می‌کشید از محل متواری شدند.
در ادامه، چندین صحنه مشابه دیگر از سرقت‌های شبانه و وحشیانه باند «چموش» بازسازی و در نهایت مقام قضایی ختم این اقدام قضایی را اعلام کرد.

 هیمنه مجرمان باید شکسته شود
برخی شهروندان با دیدن افراد زندانی با لباس مخصوص زندان در محل وقوع جرم، از برخورد دستگاه قضایی با این دست مجرمان قدردانی کردند و درخواست چرخاندن متهمان این پرونده‌ها در مناطقی که جرم واقع شده بود را داشتند دلیل این کار را هم شکسته شدن هیمنه برخی مجرمان بیان می‌کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.