رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: اکثراً نظارتی بر مطب‌ها و کلینیک‌های دندانپزشکی وجود ندارد.

اکثراً نظارتی بر مطب‌ها و کلینیک‌های دندانپزشکی وجود ندارد

به گزارش قدس آنلاین، دکتر ناصر سرگلزایی،  رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در باره مشکلات، چالش‌ها، آموزش و خدمات حوزه دندانپزشکی گفتگویی ترتیب دادهایم که در ادامه می‌خوانید:

سرگلزایی، اظهار کرد: بزرگترین مشکل حوزه دندانپزشکی بحث مواد و تجهیزات است. قیمت مواد و تجهیزات دندانپزشکی طی یک سال گذشته افزایش ناگهانی پیدا کرده است؛ به عنوان مثال بهترین ایمپلنت موجود با حدود ۵۰۰ هزار تومان خریداری می‌شد اما در حال حاضر قیمت آن ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شده است.

وی افزود: به‌دلیل وارداتی بودن اکثر مواد و تجهیزات دندانپزشکی، قیمت این اقلام متناسب با دلار افزایش پیدا می‌کند. فشار مالیات و عوارض شهرداری بر مطب‌های دندانپزشکی نیز از دیگر مشکلات این حوزه است.  

اکثراً نظارتی بر مطب‌ها و کلینیک‌های دندانپزشکی وجود ندارد

رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: از دیگر مسائل این حوزه موضوع نظارت است؛ اکثرا نظارتی بر مطب‌ها و کلینیک‌های دندانپزشکی وجود ندارد؛ چراکه برای نظارت بر حدود ۲۰۰۰ دندانپزشک، کمتر از انگشتان یک دست ناظر وجود دارد؛   به عنوان مثال بیماری به من مراجعه کرد و گفت دکتری برای کاشت یک ایمپلنت ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دستمزد می‌گیرد در حالی که در مطبی دیگر برای همان کار ۲میلیون تومان دستمزد گرفته می‌شود؛ اگر نظارت وجود داشته باشد این مشکلات و اختلاف قیمت‌ها ایجاد نمی شود.

سرگلزایی تصریح کرد: در دانشکده دندانپزشکی مشهد در شیفت صبح حدود ۳۰۰ یونیت به‌صورت آموزشی درمانی و در شیفت بعد از ظهر کلینیک ویژه به‌صورت درمانی فعال است. کلینیک ویژه حدود دو سال تعطیل بود که به این موضوع انتقاد داشتم؛ بهانه تعطیل بودن این کلینیک ویروس کرونا بود در حالی که دندانپزشکان در کلینیک‌ها و مطب‌های خود فعالیت می‌کردند.  

اکثراً نظارتی بر مطب‌ها و کلینیک‌های دندانپزشکی وجود ندارد
عکس از آرشیو

اعضاء هیأت علمی و رزیدنت‌ها تمایل کمی برای کار کردن در کلینیک ویژه دارند

وی اضافه کرد: به برخی از همکاران خود انتقاد دارم؛ چراکه باید در کنار درآمدزایی قسمتی از فعالیت‌ها نیز به مردم اختصاص یابد. از حدود ۱۰۰ عضو هیأت علمی سه یا چهار نفر در این کلینیک فعالیت می‌کنند. اعضاء هیأت علمی و رزیدنت‌ها تمایل کمی برای کار کردن در کلینیک ویژه دندانپزشکی دارند.  

رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: طبق قانون و سیاست دانشگاه، کلینیک ویژه باید فعال بوده و اعضاء هیأت علمی در آن کار کنند. مخالف برخورد اداری با اعضاء هیأت علمی هستم اما بینش این افراد باید به سمتی برود که قسمتی از کار خود را در کلینیک ویژه انجام دهند.

سرگلزایی عنوان کرد: با هدف ترغیب اعضاء هیأت علمی برای فعالیت بیشتر در کلینیک ویژه  اصلاحاتی در تعرفه‌ آن انجام دادیم. تعرفه خدمات دانشکده در شیفت صبح دولتی و در شیفت بعد از ظهر غیردولتی است. در حال حاضر هزینه‌ها در کلینیک و مطب‌ها سرسام‌آور است.  

وی در پاسخ به این سوال که چرا حضور دندانپزشکان و خدمات دندانپزشکی در حاشیه شهر بسیار کمرنگ است، گفت: در حاشیه شهر عمدتا بحث‌های آموزش و بهداشت مطرح است و ما پیگیر عقد تفاهم‌نامه‌ای با شهرداری مشهد در خصوص افزایش خدمات دندانپزشکی در حاشیه شهر هستیم و در گفت و گویی که با رییس شورای شهر هم داشتیم تفاهم نامه‌ای در جهت آموزش عمومی و خدمات ارزان قیمت منعقد کردیم تا بتوانیم در حاشیه شهر مشهد به‌وسیله رزیدنت‌ها و دانشجویان سال اخر، کلینیک‌هایی را فعال کنیم. اعضاء هیأت علمی در این کلینیک‌ها به صورت ناظر فعال خواهند بود.  

رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: مهمترین مسئله‌ای که در حاشیه شهر مشهد پیش گرفته‌ایم بحث پیشگیری و بهداشت است. از شهرداری مشهد  انتظار داشتیم که در روزهای پایانی سال گذشته و برای روز بهداشت چند بیلبورد در اختیار ما قرار داده شود اما این امر عملی نشد.

سرگلزایی تصریح کرد: پس از فراگیری کرونا تمایل دندانپزشکان به کار کردن در حوزه‌های دولتی کمتر شده است. بین نیاز جامعه و تعداد دندانپزشکان تناسب وجود دارد، اما مشکل تراکم این افراد است یعنی بعضا در برخی شهرها یونیت و وسایل مورد نیاز وجود داشته اما دندانپزشک وجود ندارد.  

پراکندگی دندانپزشکان در سطح کشور و استان به صورت عادلانه نیست 

وی اضافه کرد: گسترش و پراکندگی دندانپزشکان در سطح کشور و استان به صورت عادلانه نیست و اکثر دندانپزشکان سطح استان در مشهد تجمیع شده‌اند در صورتی که باید امکانات و امتیازاتی برای افرادی که در شهرستان‌ها و مناطق کم‌برخوردار فعالیت می‌کنند در نظر گرفته شود تا این خلاء جبران شود.

رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پاسخ به این سوال که آیا حذف رشته بهداشت‌کار دهان و دندان درست بوده یا خیر؟، خاطرنشان کرد: فلسفه اصلی وجود بهداشت‌کاران و فعالیت آنها به صورت دستیار ایده خوبی بوده است، اما متاسفانه این بهداشت کاران پس از مدتی انتظار داشتند که دندانپزشک شوند و این کار با فلسفه وجود این رشته تحصیلی منافات داشته.  

سرگلزایی در خصوص برگزاری بدون مجوز دوره‌های آموزشی کوتاه مدت گفت: این دوره‌ها باید توسط موسسات و انجمن‌های آموزشی مجوزدار برگزار شود. قانون تعیین کرده است که چه کسانی این دوره‌ها را برگزار کنند و دانشگاه نیز به همان افراد مجوز می‌دهد اما ناهماهنگی بین ارگان‌های نظارتی باعث سودجویی عده‌ای شده است.  

اکثراً نظارتی بر مطب‌ها و کلینیک‌های دندانپزشکی وجود ندارد
عکس از آرشیو

ایجاد اورژانس دندانپزشکی شبانه‌روزی در مشهد 

وی بیان کرد: یکی از مشکلات مشهد فقدان اورژانس دندانپزشکی شبانه روزی هست که این کار در حال حاضر با همکاری دانشکده دندانپزشکی و بخش خصوصی تا حدی پوشش داده می‌شود. هدفی که من و دانشگاه در پی آن هستیم ایجاد اورژانس دندانپزشکی شبانه‌روزی در مشهد است؛ این پروژه تا حدود ۸۰ درصد پیشرفت داشته و محل این اورژانس، بیمارستان امام رضا(ع) است.  

رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین در خصوص تعرفه های دندانپزشکی گفت: تعرفه‌های دندانپزشکی به چهار بخش دولتی، خصوصی، غیردولتی و خیریه تقسیم می‌شود. به‌دلیل حمایت نشدن خیریه‌ها و افزایش مبالغ مواد و تجهیزات، تعرفه خیریه‌ها افزایش داشته و حتی بیشتر از تعرفه‌های دولتی و غیردولتی است.  

سرگلزایی خاطرنشان کرد: کلینیک‌های سیار دندانپزشکی به‌صورت اتوبوسی و یونیت‌های سیار در حاشیه شهر تحت عنوان اردوهای جهادی فعالیت می‌کنند. تجهیزات و مواد مورد نیاز این کلینیک‌ها نیز توسط دانشکده دندانپزشکی تامین می‌شود.  

کمترین ابتلا به کرونا را در بین دندانپزشکان داشته‌ایم

وی در خصوص تمهیدات دانشکده دندانپزشکی مشهد برای کاهش خطر ابتلا به کرونا اظهار کرد: دانشکده دندانپزشکی مشهد در راستای کاهش خطر ابتلا به کرونا علاوه بر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و داشتن تهویه مناسب، تمام تجهیزات حفاظتی از جمله شیلد، پاپوش و ... را در اختیار دانشجویان و اعضاء هیأت علمی قرار می‌دهد. آمار نشان‌دهنده این است که به‌دلیل رعایت پروتکل‌ها و وجود تجهیزات حفاظتی کمترین ابتلا به کرونا را در بین دندانپزشکان داشته‌ایم.  

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.