دولت قرار بود ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در چهار سال را به سرانجام برساند، برای این کار نیاز بود تا در ماه‌های اخیر سازوکار ساخت یک‌ میلیون واحد فراهم ‌شده باشد، ولی با گذشت زمان خبری از پیشرفت پروژه نهضت ملی مسکن نیست و این طرح هنوز در مرحله نام‌نویسی و دریافت آورده از متقاضیان غربال‌شده باقی ‌مانده است.

مقاومت مدیران میانی در برابر تحقق نهضت ملی مسکن

به گزارش قدس آنلاین، دولت قرار بود ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در چهار سال را به سرانجام برساند، برای این کار نیاز بود تا در ماه‌های اخیر سازوکار ساخت یک‌ میلیون واحد فراهم ‌شده باشد ولی با گذشت زمان خبری از پیشرفت پروژه نهضت ملی مسکن نیست و این طرح هنوز در مرحله نام‌نویسی و دریافت آورده از متقاضیان غربال‌شده باقی ‌مانده است.

مشکل زمین در کشور وجود ندارد

مقداد همتی، مشاور وزیر اسبق راه و شهرسازی، در پاسخ به کسانی که شروع نشدن ساخت‌وسازها را به نبود زمین در کشور ارتباط می‌دهند گفته است مشکل زمین در کشور وجود ندارد. ما هر چقدر و هر کجا می‌توانیم ‌می‌سازیم و نیازی نداریم به محدوده شهرها پایبند باشیم.

وی ضمن انتقاد از عملکرد دولت سیزدهم در جهش تولید مسکن، مدعی است: خود وزارتخانه با طرح نهضت ملی مسکن عملاً مخالف است و تیم و چینش وزارتخانه ناکارآمد است. وزارتخانه مسکن در ۶‌ماه گذشته هیچ کاری برای پیشبرد نهضت ملی مسکن انجام نداده است.

چالش تأمین منابع با دولت دست ‌به‌ عصا

محمدابراهیم احمدی، کارشناس حوزه مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: اگر بخواهیم ملزومات تولید مسکن ملی را لیست کنیم نخستین مورد تأمین بودجه مورد نیاز است که در واقع سوخت اصلی پیشرانه این طرح عظیم است. منابع مالی مسکن ملی قرار است با تسهیلات اعطایی بانک‌ها تأمین شود که در صورت اجرای این تکلیف، بانک‌ مرکزی مجبور به انتشار پول یا ایجاد خط اعتباری شده که با سیاست مهار تورم در تضاد است که این موضوع سبب شده دولت در این حوزه دست ‌به‌ عصا حرکت کند.از سویی سیاست تأمین مصالح ارزان‌قیمت از جانب مسئولان تولیدکننده مصالحی نظیر سیمان، میلگرد، آهن‌آلات و غیره نیز مورد استنکاف قرار گرفته و متأسفانه تاکنون تحرک چشم‌گیری در این خصوص دیده نشده است.

احمدی با اشاره به نبود اراده در بومی‌سازی فناوری‌های نوین ساختمان و مطرح ‌شدن گزینه استفاده از شرکت‌های چینی می‌گوید: مسئولان توان خود را برای توانمندسازی تولیدکنندگان داخلی از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان به کار ببرند تا هم به شعار سال جامه عمل پوشانده شود و زمینه اشتغال پایدار را فراهم کنند و هم زمینه تولید گسترده مسکن بهینه را فراهم کرده و برای همیشه بزرگ‌ترین دغدغه خانوارهای ایرانی را رفع کنند.

این کارشناس حوزه مسکن با اشاره به ضرورت حذف مراحل اداری و برخی مقررات که به طولانی شدن فرایند صدور مجوز ساخت منجر می‌شود می‌افزاید: به نظر می‌رسد چون این طرح شتاب‌زده کلید خورد، مقدمات قانونی آن به ‌طور کامل فراهم نشده و هم‌اکنون باید در اصلاح مقررات دست و پاگیر این حوزه تسریع شود.

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه ما در کشور برای ساخت مسکن مشکل تأمین زمین نداریم می‌افزاید: بسته به اینکه سیاست دولت این باشد که بخواهد شهرهای جدید را رونق بدهد یا بخواهد بافت‌های فرسوده شهرهای کنونی را با مشارکت مردم احیا کند، می‌شود مراحل تأمین زمین را به شکل‌های مختلفی طی کرد. گستره تأمین زمین از زمین‌های سازمانی مازاد گرفته تا زمین‌های اطراف شهرها با کاربری غیرکشاورزی و باغی یا زمین‌های متعلق به شهرهای جدید را در برمی‌گیرد که اتفاقاً زیرساخت‌ها و امکاناتشان نیز فراهم است و برای این کار تدارک دیده ‌شده‌اند. در حقیقت در این بخش مشکل اصلی مدیران سازمان‌هایی است که در برابر واگذاری زمین برای ساخت مسکن ملی مقاومت می‌کنند. البته پیشنهاد ما این است که با اولویت قرار دادن کارکنان سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی برای اعطای مسکن و درنهایت برخورد قانونی در صورت استنکاف از این امر، این مشکل را حل کنند.

این تحلیلگر حوزه مسکن با اشاره به اینکه تغییر مدیران دولت قبل بسیار آهسته پیش رفته تصریح کرد: نمی‌توان با این روند امیدی به ‌سرعت گرفتن چرخه تولید مسکن ارزان‌قیمت برای اقشار ضعیف جامعه داشت.

وی می‌افزاید: وقتی بذر جو پاشیدید نمی‌توانید توقع برداشت گندم داشته باشید، در حال حاضر همان تیم دولت دوازدهم با همان نگاه قبلی مشغول کار هستند. دیدگاه این افراد نسبت به موضوع نهضت ملی مسکن و تأمین مسکن محرومان دیدگاه کجی است و اگر باور دیگری داشتند در دولت قبل این مهم را به سرانجام رسانده بودند. چطور با ابقای یک مدیر با همان نگاه و سیاست قبل توقع داریم معجزه‌ای در این حوزه اتفاق بیفتد. دولت فعلی با نگاه جهادی که به موضوع دارد نیازمند تغییراتی اساسی در این حوزه است و اگر روند فعلی ادامه یابد در فروردین سال بعد هم عملکرد قابل دفاعی در حوزه مسکن از دولت شاهد نخواهیم بود.

همچنین محمد علیزاده، کارشناس مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار ما در پاسخ به اینکه چرا طرح دولت رئیسی نتوانسته است تاکنون پیشرفتی داشته باشد می‌گوید: این طرح کاملاً عملیاتی و زمین هم محقق شدنی است، براساس قانون جهش تولید مسکن، اراضی دولتی با کاربری مسکونی واقع در محدوده شهرها اعم از اراضی که متعلق به وزارت راه و یا سایر دستگاه‌های دولتی هستند می‌توانند در راستای تولید مسکن در اختیار وزارت راه قرار گیرند. فقط وزارت راه و شهرسازی باید اراده‌اش برای گرفتن این زمین‌ها جزم باشد.

پیگیری طرح ملی با تشکیل کارگروه در استان‌ها

وی با تأکید بر اینکه زیرساخت‌های این طرح فراهم است ولی نیازمند همت والایی در وزارتخانه راه و شهرسازی است می‌افزاید: برای انجام این کار تیم دولت باید به طرح ارائه ‌شده اعتقاد داشته باشد و مجری و ناظر این کار نیز فرد شایسته‌ای باشد که بتواند زمام امور این طرح گسترده و سنگین را به دست بگیرد.

به گفته وی، دولت می‌تواند با فراخوان طرح به شرکت‌های خصوصی و دولتی هر دو این گروه‌ها را در این ساخت‌وساز گسترده دخیل کند. برای پیشبرد نهضت ملی مسکن نیاز است این طرح به ‌صورت جزئی‌تر در هر استانی با تشکیل کارگروهی در استانداری‌ها پیگیری شود، کاری که در زمان دولت نهم و ساخت مسکن مهر هم انجام شد و بسیار کارگشا بود که البته ادامه نیافت ولی همان بخشی که انجام شد مشکلات مسکن بخشی از جامعه را حل کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.