یکی از مهم‌ترین معضلات زیست‌محیطی به‌خصوص در حاشیه شهرهای بزرگی مثل مشهد، تخلیه نخاله‌های ساختمانی در محل‌های غیرمجاز، روستاهای با جمعیت اندک و زمین‌های رها شده و دشت‌هاست که مشکلات عدیده‌ای برای مردم پدید آورده است.

تخلیه غیرقانونی نخاله‌ها در حاشیه روستاها

تخلیه نخاله‌های ساختمانی در حاشیه شهر و روستاها موجب آلودگی‌های متعدد و منظر زشتی شده که اگر مسئولان شهری طرحی برای این موضوع نداشته باشند، در آینده‌ای نه چندان دور این مشکل به معضلی جدی تبدیل خواهد شد.
هرچند در این باره مدیران شهری و مسئولان استانی بارها بر ضرورت مقابله با متخلفانی که با بی‌اعتنایی به حقوق و سلامت دیگران، قانون را زیرپا می‌گذارند، تأکید کرده‌اند، اما بازهم شاهد تکرار ماجرای انباشت زباله و نخاله‌های ساختمانی در اطراف حاشیه‌های شهر هستیم.
با این حال به نظر می‌رسد رفع این موضوع نیازمند رسیدگی جدی متولیان امر است، چراکه موجب نارضایتی شهروندان و برهم زدن سیمای شهری و همچنین آلودگی محیطی شده است.

تخلیه نخاله‌ها در روستاهای اطراف
در همین خصوص یکی از اهالی روستای گَراب در کیلومتر۵ جاده کلات با گلایه از اینکه در هفته‌های اخیر نخاله‌ها و زباله‌های فراوانی در اطراف روستا تخلیه شده است، به خبرنگار قدس گفت: بسیاری از کامیون‌ها و وانت‌بارها از نقاط مختلف نخاله‌های خود را در اطراف روستای ما تخلیه می‌کنند به گونه‌ای که چهره روستا بسیار زشت شده است.
وی با اشاره به اینکه هرجا در اطراف روستا نگاه می‌کنیم چشممان به انواع و اقسام خاک، نخاله و زباله می‌افتد که زباله‌گردها هم در اطراف آنجا بی‌توجه به وضعیت بهداشتی، امنیت ما را به خطر انداخته‌اند، افزود: این موضوع تنها برای روستای ما نیست، اطراف شهر مشهد را نخاله‌های ساختمانی و زباله‌هایی که غیراستاندارد تخلیه می‌شود احاطه کرده است.
وی افزود: وجود این نخاله‌ها و زباله‌ها و زباله‌گردها که در همان نزدیکی‌ها برای خود آلونکی برای زندگی ساخته‌اند موجب شده دزدی‌های فراوانی در روستا انجام شود، به طوری که سیم‌های برق، کنتورهای آب و...توسط این افراد به سرقت می‌رود.
وی با اشاره به اینکه وجود این نخاله‌ها و زباله‌ها موجب بروز بیماری‌های مختلفی برای اهالی روستا شده است و برخی از بچه‌ها در روستا به بیماری سالک مبتلا شده‌اند، اظهار کرد: این بیماری و دزدی‌های فراوان از منازل اهالی موجب شده بسیاری از ساکنان مهاجرت کنند.


نظارت‌های گذشته پاسخگو نیست
معاون خدمات شهری شهرداری مشهد در این زمینه با اشاره به اینکه موضوع تخلیه نخاله‌های ساختمانی از سال‌ها پیش بوده و راهکار و فرایندهایی هم در گذشته برای این موضوع اجرا می‌شده، عنوان کرد: در حال حاضر به نظر می‌رسد راهکارهای گذشته مثل اعمال قانون و برخوردهای فیزیکی که توسط مدیریت پسماند و شورای شهر اتخاذ می‌شد، دیگر جوابگو نیست و باید روش‌های جدیدتری برای جلوگیری از این موضوع اندیشیده شود.
علی نجفی در گفت‌وگو با قدس با تأکید بر این موضوع که ما به سمت شهر هوشمند در حرکتیم و در حوزه مدیریت خدمات شهری با تغییر رویکرد با حفظ نظارت‌های قبلی به سمت نظارت‌های هوشمند سوق پیدا کرده‌ایم، اظهار کرد: ما به دنبال این هستیم که هم با سازمان ترافیک و هم سازمان فاوا شهرداری کنترل هوشمند تردد خودروهایی که حامل خاک و نخاله ساختمانی هستند، داشته باشیم و به نوعی شناسایی تخلف و اعمال قانون را به طور هوشمند به انجام برسانیم که امیدواریم این موضوع در گام نخست تا پایان سال جاری به صورت آزمایشی اجرا شود و پس از آسیب‌شناسی و رفع نواقص به طور کامل در سطح شهر به اجرا بگذاریم.
وی با اشاره به اینکه نظارت‌های تصویری در شهرمشهد نظارت‌های خوب و قابل قبولی است، تصریح کرد:ما باید حساسیت‌ها و نرم‌افزارهای مربوط را برای نظارت تصویری ایجاد کنیم تا بتوانیم خودروهای متخلف را شناسایی کنیم که در این خصوص به جرئت می‌توان گفت بیش از ۸۰درصد محورهای ما که به سمت خروجی‌های شهر و محل تخلیه نخاله‌ها منتهی می‌شوند به نحوی زیر پوشش تصویری قرار دارند.


نظارت با حسگرهای تصویری
وی سیستم جی‌پی‌اس را درحال حاضر فاقد کاربری و توانایی دانست و افزود: سیستم جی‌پی‌اس خیلی پاسخگو نیست و به عبارتی مشخص نمی‌شود خودرویی که در حال حرکت به سمت خروجی‌های شهر است دارای بار و نخاله است یا خیر، خیلی به لحاظ قضایی مرجعیت ندارد، اما حسگرهای تصویری می‌توانند هم بار خودرو و هم مسیری که به سمت تخلیه نخاله در حرکت است را مشخص کنند. 
وی با تأکید بر اینکه اگر دهیاری‌ها و حتی شهروندان بتوانند مستندسازی و تصویرسازی کنند به نحوی که پلاک خودرو قابل تشخیص باشد به راحتی می‌توانیم با تعاملی که با دستگاه قضایی داریم خودروهای متخلف را اعمال قانون، جریمه و یا به پارکینگ منتقل کنیم و یا حتی خودرو را مکلف کنیم تخریبی را که به وجود آورده است، مرتفع کند.
وی درخصوص سرانجام ساخت کارخانه بازیافت زباله و نخاله‌های ساختمانی و تبدیل آن‌ها به بلوک سیمانی کوچک برای سنگفرش خیابان‌ها که مصوبه آن در گذشته اخذ شده بود، عنوان کرد: سرمایه‌گذار با توجه به افزایش نرخ ارز گلایه‌هایی داشت و عنوان می‌کرد این موضوع توجیه اقتصادی برای او نداشته و از این پروژه انصراف داد.
وی افزود: این پروژه‌ها، پروژه‌های زمانبری هستند و ما هم مذاکراتی با سرمایه‌گذار در این باره انجام دادیم که البته با توجه به نوسان‌های شدید نرخ ارز و اختلافات ارزی به سرانجام خوبی نرسیده است، اما مذاکرات جدیدی با سرمایه‌گذار قبلی و چند سرمایه‌گذار جدید انجام داده‌ایم که امیدواریم شرایطی به وجود بیاید تا بتوانیم ریسک سرمایه‌گذاری را برای آن‌ها کاهش دهیم و این پروژه را به سرانجام برسانیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.