برداشت کلزا در حالی شـروع شـده که هنوز نرخ پیشنهادی خرید تضمینی این محصول برای سال زراعی جدید به تصویب نرسیده اسـت.

تکرار الگوی حمایت از «گندم » در «کلزا»

به گزارش قدس آنلاین، این موضوع در حالی است که قیمت گندم به عنوان محصولی متناوب با کلزا و تعیین کننده و مؤثر در قیمت گذاری آن، ابتدای امسال با افزایش قیمت مواجه بود. تعیین و تصویب قیمت تضمینی کلزا و اجرای آن نه تنها اقدامی حمایتی از کشاورزان اسـت، بلکه می تواند کشور را از شدت پیامدهای منفی و خسارت های ناشی از وابستگی به واردات محصولات پایه ای و دانه های روغنی رهایی بخشد.

با وجود سپری شدن ۶ سال از اجرای طرح خودکفایی دانه های روغنی، کماکان وعده ها و چشم اندازهای هدفگذاری شده برای خودکفایی در عرصه دانه های روغنی همانند کلزا تحقق نیافته است. این در حالی است که سیدجواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی در ابـتـدای آغــاز مسئولیت خــود، افـزایـش میزان خوداتکایی در تولید دانه های روغنی را ۵۰درصـد عنوان کرده است. در چنین شرایطی به نظر می رسد تحقق هدف وزارت جهاد کشاورزی و کسب امنیت غذایی و بی نیازی از واردات، از مسیر اجرای طرح های حمایتی همچون تعیین نـرخ جدید کلزا و خرید تضمینی این محصول می گذرد.

پیشنهاد مبلغ ۲۳۴۶۰ تومانی برای نرخ خرید تضمینی کلزا

در همین باره سیدمحمدجواد مؤیدیان، کارشناس مسائل کشاورزی در گفت وگو با قدس اظهار کرد: کلزا یکی از مهمترین دانـه هـای روغنی موجود در کشور محسوب میشود. این دانه روغنی بدین دلیل اهمیت دارد که از آن روغن خوراکی استحصال و از ً پروتئین کنجاله حاصل از فرایند روغنکشی که اتفاقا قابل توجهی هم دارد، در جیره خـوراک دام و طیور استفاده می شود. بنابراین کلزا از محصوالت اساسی است که در تأمین روغن خوراکی و نیز خـوراک دام نقش مهمی دارد. از سوی دیگر، کلزا در بین دانه های روغنی سازگاری مناسبی برای کشت در اقلیم ایران دارد و به تنوع سبد تولیدی دانه های روغنی در کشور کمک  می کند. علاوه بر این، کلزا در کنار سایر دانه های روغنی مانند پنبه، کنجد، سویا و آفتابگردان جایگزین خوبی برای روغن و دانه های روغنی وارداتی است.

مؤیدیان ادامه داد: برنامه ریزی و حمایت از تولید این محصول، یکی از گام هایی است که باید برای تحقق خودکفایی در محصولات اساسی کشاورزی در کشور برداشته شود. یکی از سیاست هایی که در سال های گذشته برای حمایت از تولید محصول کلزا به کار گرفته شده، خرید تضمینی است. آخرین مصوبه ای که برای خرید تضمینی کلزا و تعیین نرخ خرید آن تصویب شده، مربوط به مصوبه شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست های حمایتی وزارت جهاد کشاورزی در تاریخ ۱۵شهریور ۱۴۰۰ است که قیمت خرید تضمینی کلزا برای سالهای زراعی ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ را برابر ۱۵ هزار تومان تصویب کرد. باید توجه داشت کلزا محصولی است که ً کاشت و قیمت در تناوب با گندم کاشته می شود و قطعا آن از نرخ خرید تضمینی گندم تأثیر می گیرد. وقتی خرید تضمینی گندم در ابتدای امسال با نرخ ۱۱۵۰۰ تومان برای فصل زراعی جاری تعیین شده، بایستی قیمت کلزا تعدیل شود تا کشاورزان کلزاکار نسبت به گندم کاران متضرر نشوند.

ایــن کـارشـنـاس کــشــاورزی گـفـت: از ســوی دیگر، این تعدیل قیمت از آن جهت ضـرورت دارد که در فصل های زراعی آینده مبنای قیمتی صحیحی برای کلزا در نظر گرفته شود تا تناسب سطح زیر کشت این محصول با گندم رعایت گردد و از تناسب خارج نشود. معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی پس از اینکه قیمت گندم به ۱۱۵۰۰ تومان رسید، در ۶فروردین ماه امسال مبلغ ۲۳۴۶۰ تومان را برای نرخ تضمینی خرید کلزا در فصل زراعی جاری پیشنهاد داد که این عدد مبتنی بر ضریب دو برابری قیمت کلزا نسبت به ً با هدف رعایت تناسب قیمت گندم است و معمولا ً یک کشت محصول کلزا به کار می رود. این عدد صرفا پیشنهاد بوده و شورای قیمتگذاری متولی تعیین قیمت خرید تضمینی محسوب می شود، بنابراین باید این نرخ در دبیرخانه شورای قیمت گذاری بررسی شود و در نهایت در شورا به تصویب برسد.

تعیین به موقع نرخ خرید یکی از قطعات پازل خودکفایی محصولات کشاورزی

وی همچنین افزود: البته به نظر می رسد بررسی های ً مقدماتی در کمیسیون های تخصصی شــورای قیمتگذاری جهاد کشاورزی صورت گرفته و عمال حـــدود قیمت نهایی هـم مشخص شــده اسـت. اکنون باید منتظر بـود تا شــورای قیمت گذاری در نخستین جلسه آن را به تصویب برساند و عدد نهایی کارشناسی شده برای نرخ خرید تضمینی کلزا اعلام شود. اهمیت تسریع در تصویب نرخ پیشنهادی و تعیین تکلیف نرخ خرید تضمینی بدان جهت است که از آنجایی که کشت کلزا در پاییز انجام می شود، اکنون ایـن محصول در بخش های جنوبی کشور مانند استان های کرمان و شیراز در حال برداشت است. بنابراین ضرورت دارد شورای قیمت گذاری در نخستین جلسه کاری خود تصویب قیمت خرید تضمینی کلزا را در دستور کار بگذارد و عدد نهایی را اجرایی کند. سرعت عمل وزارت جهاد کشاورزی در تعدیل نرخ خرید تضمینی کلزا به این دلیل اهمیت دارد که در حال حاضر بازارهای بین المللی غالت و دانه های روغنی با روند قیمت های روزافـزون روبه رو است. همچنین رهبر معظم انقلاب هم در ابتدای امسال تأکید و تکلیف کردند که وزارتخانه های دولتی موظف هستند در شرایط فعلی به سمت خودکفایی محصولات اسـاسـی کـشـاورزی بـه ویــژه در زمینه دانه های روغنی حرکت کنند. ً

وی تصریح کرد: سال های گذشته تجربه نسبتا را با عنوان طرح خودکفایی دانه های روغنی داشتیم که توانست تولید محصول کلزا در کشور را از ۶۰ هزار تن در سال ۹۴ به ۴۰۰ هـزار تن در سال ۹۸ برساند. یکی از ابـزارهـای حمایتی در این طرح همین خرید تضمینی دانه های روغنی از جمله کلزا بود. بنابراین تعیین نرخ خرید تضمینی به موقع، سریع و کافی یکی از قطعات پازل خودکفایی محصولات کشاورزی به شمار میرود. البته طرح خوداتکایی دانه های روغنی طرحی ۱۰ساله بود اما چند سال پس از اجرا به دلیل برخی سیاست های ناقص دولتی و دور خوردن طرح توسط بازیگران بخش خصوصی، در سال های ۹۷ و ۹۸ از ادامه مسیر حرکت خود بازماند. بنابراین الزم است هر چه سریعتر این طرح بازیابی، اصلاح و اجرای آن با ابزارهای حمایتی به روز، متنوع و جامع از سر گرفته شود تا شاهد تحقق خودکفایی دانه های روغنی به عنوان هدف نهایی این طرح باشیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سید معین میرمنافی ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    0 0
    با سلام خدمت همه ی هم وطنان ...من به عنوان یه کشاورز گلستانی .اگه همه کشاورزان امسال به جای اینکه کلزا رو به دولت تحویل دهند خودشان به مراکز روغن کشی می‌بردند با قیمت خیلی بیشتری میتوانستند بفروشند ...و کنجاله کلزا رو هم جداگانه می‌فروختند....اینطوری شورای قیمت گذاری متوجه می‌شده که در سال آینده به صورت خودکار بالاترین قیمت رو در نظر بگیره ..البته اگر کلزایی کاشته بشه با قیمت ۱۵۰۰۰ هزار چیزی گیر ما نمیاد ....هر ۳کیلو کلزا برابر ۱ لیتر روغن کلزا به قیمت ۸۰۰۰۰ تومان هستش .و کنجاله هم کیلویی ۱۰۰۰۰ تومان ..حالا حساب کنید اگر کسی ۲ هکتار کلزا داشته باشه و ۴ تن کلزا بگیره چه قدر میتونه درآمد داشته باشه ...البته کاه کلزا هم هست ...یا علی