اواخــــر ســــــال گـــذشـــتـــه بــــــود کــــه در گزارشی گلایه مندی مشترکان تلفنهای ثابت در شهر مشهد را منعکس کردیم.

فروش خطوط تلفن غیرفعال از سوی مخابرات

در آن گزارش شهروندان به اقـدام مخابرات در قطع خطوط ثابتی اعتراض داشتند که یک دوره قبض خود را پرداخت نکرده بودند در حالی که فرماندار مشهد اعلام کرده بود دستگاههای خدماتی مانند مخابرات، آب وفاضلاب، برق و گاز در آستانه سال جدید اقـدام به قطع انشعابات مشترکان به دلیل بدهی نکنند. پاسخ شرکت مخابرات تنها در این جمله  خلاصه  میشد که قطع و وصل خطوط، سیستمی و از تهران انجام میشود و ما اقدام کننده نیستیم.
حـــال در ابــتــدای ســـال جـدیـد بـــاز هــم مسئله مشابهی مورد نقد شهروندان است موضوع از این قرار است گویا شرکت مخابرات خطوط ثابت مشترکانی که کارکرد نداشتند را پس از مدتی سلب امتیاز نموده و خط را به متقاضی دیگری واگذار میکند
این اقدام شرکت مخابرات گلایمندی مشترکانی را در پی داشته که مدعی اند مخابرات بدون  اطلاع آنها اقدام به واگذاری خط تلفن ثابت آنان به فرد دیگری کرده است.

◾غیبتی که منجر به واگذاری خط تلفن شد
یک شهروند مشهدی در این باره میگوید: مدتی بـود پس از همهگیری کرونا به دلیل مشکالت جسمی که داشتم مجبور شدم نزد خواهرم در تهران بـروم به دلیل پیگیری درمـانـم در تهران، بازگشتم به مشهد طولانی شد اما وقتی برگشتم با موضوعی برخورد کردم که سبب تعجبم شد. وی ادامه میدهد: احتمال میدادم پس از این ً کسی هـم در مـدت کـه در خانه نـبـودم و در  محل حضور نداشته برخی از انشعابات آب، برق، گاز و یا تلفن قطع شده باشد برای همین نخستین کـاری که انجام دادم پیگیری همین قطعیها بود. در کمال ناباوری وقتی برای وصل تلفن خانه اقـدام کردم متوجه شدم خط تلفن منزلم به فرد دیگری واگذار شده است! پیگر که شدم به من گفتند مخابرات میتواند خط تلفنی که برای مدتی کارکرد ندارد را به متقاضی دیگری واگذار نماید. پرسش من این است مگر میشود امتیازی که من سالها پیش برای خریدش به مخابرات پول دادم بدون اجازه من به فرد دیگری فروخته شود؟

◾حـضـور مـالـک بـا سند بــرای پیگیری موضوع قطع خط
در مورد مشابه دیگری یک شهروند مدعی است چند ماه پیش از طرف مخابرات برای تعیین تکلیف خط تلفن خانه ای که در آن ساکن هستیم برای مـا ابلاغیه آمــد. بــرای پیگیری مـوضـوع بـه مرکز مخابرات منطقه رفتم که آنجا به من اعلام کردند باید صاحب ملک به همراه سند ملک حاضر باشد تا به موضوع رسیدگی شود.
وی ادامه میدهد: این ادعای مخابرات در حالی مطرح شد که صاحبخانه ما در مشهد ساکن نبود و امکان حضورش در مشهد به دلیل شیوع کرونا مهیا نشده بود تا اینکه عید امسال صاحبخانه ما به مشهد سفر کرد و به همراه وی به مرکز مخابرات مراجعه کردیم و آنجا بـود که گفتند خط تلفن ثابت خانه به دلیل عدم حضور مالک به متقاضی دیگری واگـذار شده اسـت! نکته جالبتر اینکه اعلام کردند اگر متقاضی خط تلفن ثابت هستید باید ۲۰۰هـزار تومان بپردازید تا مخابرات امتیاز دیگری به شما واگذار نماید!

◾شبهههایی که ایجاد میشود
او میگوید: صاحب ملک مجبور شد ۲۰۰هـزار تومان پرداخت نماید تا خط جدیدی بگیرد. در حالی که خط قدیمی اش بدون هماهنگی فروخته شده و اکنون مجبور به پرداخت ۲۰۰هـزار تومان دیگر برای گرفتن امتیاز شده است! پرسش ما این است چطور میشود مخابرات بـدون هماهنگی امتیازی را که سالهای سال متعلق به یک نفر بوده را بدون اجازهاش میفروشد در حالی که برای داشتن خط جدید دوباره از همان فرد هزینه خط دیگر را میگیرد؟ حداقل اگر بدون اجازه خط تلفن مشترک واگذار شده برای خط جدید نباید دوباره از او وجهی دریافت شود.
وی افـزود: بماند که اگر امتیاز قدیمی، شمارهای ً با قیمتی چندین رند داشته باشد آن شماره بعضا برابری به متقاضی جدیدش واگذار میشود!

◾توضیحات مخابرات
معاون تجاری مخابرات منطقه خراسان رضوی در واکنش به این موضوع به قدس گفت: آنچه در مورد خطوط بلاتکلیفی که در مدتی مشخص کارکرد مؤثر نداشته و هزینه آبونمان آن با وجود اخطارها و ابالغهایی که صورت میگیرد پرداخت نشده است براساس مصوبه ۲۰۷ سازمان تنظیم مقررات رادیویی با عدم پرداخت بدهی ۱۲دوره (یک ساله) در پروسه تخلیه خط قرار میگیرند. سعید موسوینژاد اظهار کـرد: واگــذاری خط به شخصی دیگر وقتی انجام میشود که در موارد متعددی تعیینتکلیف خط راکد به اطالع صاحب امتیاز میرسد که در صورت اقدام نکردن از سوی مشترک آن هم پس از ۱۲دوره بدهی، اقــدام به واگذاری میشود.
وی همچنین در پاسخ بـه ایـن پرسش کـه چرا صـاحـب خـط قدیمی بـایـد دوبــاره هزینه خط جدید را کامل پـرداخـت نماید، بیان کــرد: هر مشترک میزان ودیعه مشخصی بـرای امتیاز دارد کـه در مــورد خطوطی کـه واگـــذار میشود بدهیها و آبونمانهایی که خط از قبل داشته از مـیـزان ودیـعـه آن کسر مـیشـود و بقیه آن قابل برگشت خـواهـد بــود. در حالی کـه وقتی متقاضی درخواست خط دیگری دارد در ردیف متقاضی جدید قرار میگیرد و باید هزینههای آن را پرداخت نماید. با این توضیح که این موضوع تنها در مشهد و استان مطرح نیست و یک روال کشوری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.