نشر معارف کتاب «علی از زبان علی» اثر سید جعفر شهیدی را منتشر کرد.

تبیین ماجرای ضربت خوردن حضرت علی (ع)

به گزارش قدس آنلاین، کتاب «علی از زبان علی» اثر سید جعفر شهیدی در نشر معارف منتشر شد. نویسنده در بخش‌هایی از کتاب به چگونگی ضربت خوردن حضرت علی (ع) می‌پردازد.

در بخش‌هایی از این کتاب درباره این موضوع آمده است:

«چگونگی ضربت خوردن حضرت علی (ع) در نوشته تاریخ نویسان پیشین یکسان نیست. در حالی که طبری و ابن سعد و دیگران نوشته‏ اند: «چون (حضرت علی علیه السلام) از سایبانی که به مسجد می ‏رسد، بیرون شد، ابن ملجم او را ضربت زد.»

یعقوبی که تاریخ او پیش از اینان نوشته شده گوید: «پسر ملجم از سوراخی که در دیوار مسجد بود، شمشیر بر سر او زد.»، اما نوشته ابن اعثم که هم عصر طبری است، با نوشته آنان مخالف است و با آنچه میان شیعیان مشهور است مطابق می‏ باشد.

وی چنین می‏ نویسد: «پسر ملجم شمشیر خود را برداشت و به مسجد آمد و میان خفتگان افتاد. علی (ع) اذان گفت و داخل مسجد شد و خفتگان را بیدار کرد، سپس به محراب رفت و ایستاد و نماز را آغاز کرد، به رکوع و سپس به سجده رفت. چون سر از سجده نخست برداشت، ابن ملجم او را ضربت زد و ضربت او بر جای ضربتی که عمرو پسر عبدود در جنگ خندق بدو زده بود آمد. ابن ملجم گریخت و علی در محراب افتاد و مردم بانگ برآوردند امیرمؤمنان کشته شد.»

بلاذری به روایت خود از حسن بن بزیع آرد: «چون پسر ملجم او را ضربت زد گفت: فزت و رب الکعبة و آخرین سخن او این آیه بود. «و من‏ یعمل مثقال ذرة خیراً یره و من یعمل مثقال ذرة شراً یره.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.