وال استریت ژورنال در گزارشی اذعان کرده که روابط دو کشور آمریکا و عربستان به پایین ترین سطح در بیش از ۷۰ سال گذشته رسیده است، اما سعودی ها این موضوع را انکار می کنند.

رابطه ۷۰ ساله سعودی ها و آمریکایی ها بر لبه پرتگاه ؟

به گزارش قدس انلاین، گزارش روزنامه وال استریت ژورنال باعث شد تا سفارت سعودی در واشنگتن واکنش نشان دهد و موضوع تیرگی روابط میان دو کشور را تکذیب کند.

در بیانیه سفارت سعودی در آمریکا، به هماهنگی و همکاری دو کشور در موضوعات منطقه ای و بین المللی، انرژی و تماس های دائمی میان طرفین اشاره دارد، درحالی که وال استریت ژورنال، تحلیل و ارزیابی اش از سردی و تیرگی روابط را با تاکید برفکت هایی ارائه داده که مربوط به خیلی دور نیست.

روابط سعودی ها و آمریکایی ها از دوران اوباما و هنگامی که سران ریاض انتظار داشتند واشنگتن عملا با ایران وارد جنگ شود و از تحرکات منطقه ای سعودی ها و اماراتی ها در حمایت از گروه های تروریستی مانند داعش حمایت کند، روبه سردی گراییده بود، اما عملکرد بی ثباتانه سعودی ها آنقدر آشکار

و عیان بود که سران آمریکا در دوران اوباما حاضر نشدند رسما بدنامی آن را به جان بخرند.

سعودی ها بعد از روی کار آمدن دونالد ترامپ دوباره تلاش کردند شکاف ها و زخم های موجود در روابط خود با واشنگتن را ترمیم کنند و از حمایت ترامپ در موضوعات مختلف بویژه جنگ و باتلاق یمن بهره مند شوند، اما برغم همه امتیازهایی که به رئیس جمهوری غیر قابل پیش بینی و غیر قابل اعتماد

آمریکا دادند( قراردادهای چند صد میلیارد دلاری تسلیحاتی)، تنها چیزی که عایدشان شد این بود که ترامپ عربستان را "گاو شیرده" توصیف کند. البته گویا ترامپ حتی در واکنش به حمله یمنی ها به آرامکو در دوران ریاستش بر کاخ سفید، همه چیز را به شوخی گرفته بود. 

روابط دو کشور در آغاز راه جو بایدن اما دوباره به چاله و دست انداز برخورد؛ بخصوص آنکه سعودی ها نتیجه انتخابات را مطلوب خود نمی دانستند و انتظار داشتند ترامپ یک دوره ۴ ساله دیگر دوام بیاورد تا شاید از کنار سیاست های رئیس جمهور تاجر مسلک، یک معامله پر سود را برنده شوند.

بنابر این، اول کار بایدن در کاخ سفید با سردی در روابط با سعودی همراه شد و اولین تماس رئیس جمهوری بایدن با پادشاه عربستان بیش از زمان مرسوم طول کشید. در ادامه آن گردش به سمت شرق سران عربستان و تلاش برای نزدیک شدن به روسیه، بویژه در حوزه تسلیحات، یکی از چندین سیگنالی بود که ریاض به آمریکا ارسال کرد.

عدم همکاری سعودی ها با آمریکا درماجرای بازار انرژی و پاسخ های منفی به درخواست های جو بایدن برای افزایش تولید و صدور نفت هم عامل دیگری شد تا آمریکایی ها به این باور برسند که عربستان نه آرام آرام که با شیبی تند در حال فاصله گرفتن از واشنگتن است.

اما شاید رویدادی که آمریکایی ها را بیش از همه به این نتیجه و باور رساند، روزی بود که رهبران عربستان و امارات حاضر نشدند به تماس جو بایدن پاسخ دهند.

نیمه های اسفند ماه سال گذشته، در ایامی که تنها دو هفته از حمله روسیه به اوکراین نگذشته بود و آمریکایی ها و متحدان غربی این کشور تلاش داشتند به هر شکل ممکن بخصوص از طریق تحریم ها روسیه را متوقف کرده و جلوی کمبود انرژی دربازار را بگیرند، بن سلمان به این تماس پاسخ نداد.

گویا عربستانی ها انتظار داشتند در دو حمله یمنی ها به آرامکو در ماه مارس گذشته، آمریکا به نفع آنان وارد عمل شود و یک آتش بازی همه جانبه در منطقه براه بیاندازد.

اکنون سفیر عربستان در آمریکا گزارش وال استریت ژورنال را در باره تیرگی روابط ریاض و واشنگتن رد کرده است، اما اوعلائم و نشانه هایی را که ادعای وی را تایید کند، ارائه نمی کند و تنها شاید بتوان برای باور حرف های او به این برداشت کارشناسان منطقه ای رجوع کرد که می گویند، سعودی ها به

دلیل ضعف اراده و فقدان استقلال لازم برای زندگی در محیط بین المللی و منطقه ای، نمی توانند مشکلات منطقه ای خود را حل و فصل کنند و سعودی ها راهی جز بازگشت به دامان آمریکا ندارند.

انتهای پیام

منبع:ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.